Když chcete velké coupé, mohli byste sáhnout po BMW řady 6. Pokud nepotřebujete jezdit 300 km/h na dálnici, přesto chcete jezdit svižně a hlavně úsporněji, můžete sáhnout po silnějším z naftových provedení, modelu 640d. No, a pokud chcete jistotu i v počasí, které aktuálně panuje za okny, nabízí se i s pohonem všech kol xDrive. Stojí za to o něm přemýšlet?
BMW řady 6 ve své třetí (a druhé „novodobé“) generaci vypadá sexy. Má zaujmout na první pohled, ohromit. A daří se mu to, speciálně v bílé perleti, kterou mělo testované auto. Z některých úhlů pohledu sice působí trochu arogantně, ale to autu za více než dva miliony Kč nemůžeme mít úplně za zlé. Přikrčená sportovní silueta protáhlé karoserie (atakuje 5 m) s dlouhým předkem vypadá zejména z boku opravdu působivě.
Se světlým exteriérem koresponduje kontrastní černočervený interiér. Po otevření rozměrných dveří nebudete vědět, kam s očima. Přístrojová deska je místy čalouněná kůží s prošíváním červenou nití a je podobná té z pětky, nabízí tedy digitální budíky s proměnlivým zobrazením informací, široký středový tunel a jen ty nejkvalitnější materiály. Oceníte i její jednoduchost, tlačítek není příliš mnoho, ovládají vlastně rádio a klimatizaci, všechno ostatní se, jak jsme u BMW a MINI zvyklí, ovládá otočným ovladačem systému iDrive.
V testovaném autě byla příplatková zvuková aparatura Bang & Olufsen, což o sobě hlásá do světa nejen nápisy na reproduktorech, ale také výškovým reproduktorem hrdě vystupujícím na vrchu ze středu palubní desky. Ačkoliv není příplatek z nejmenších, odmění se vám křišťálově čistým zvukem i při hodně vysoké hlasitosti či působivými basy.
Místa je na předních sedadlech pro průměrně vzrostlého evropana dostatek, do sedaček zapadnete a interiér vás příjemně obklopí. Přitom máte stále vše na dosah. Horší je to se sedačkami zadními, kam se běžný pasažér, ba ani malé děti vlastně neposadí. Spíše oceníte jejich sklon a vybrání, takže si na ně můžete odložit tašku s dokumenty nebo notebook a nebude lítat po autě.
BMW 640d xDrive má pod přední kapotou třílitrový dvěma turbodmychadly přeplňovaný naftový šestiválec o výkonu 230 kW/313 koní s působivým točivým momentem 630 Nm. V přímce je tedy šestka díky výkonnému motoru a díky pohonu všech kol rychlá a pružná, na požádání zrychluje v jakýchkoliv otáčkách i rychlostech. Je ale velká a těžká a do zatáček se neskládá úplně ochotně. Neznamená to ale, že by zatáčky nedokázala projíždět rychle. Dokáže! Speciálně v jízdním režimu Sport – s upravenou distribucí výkonu mezi nápravy, přitvrzeným adaptivním podvozkem i řízením. Fyzika, jejíž zákony jsem dosud znal, tady, zdá se, neplatí. Ale tohle sportování šestka v genech prvoplánově nemá.
Je to ale vlastně jasné, na sportování je potřeba lehkonohého atleta, tohle auto je spíše zavalitý boxer. Je to nesmírně pohodlné GT, je perfektním společníkem na dlouhé cesty. Pohodlné jsou nejen sedačky, ale hlavně již zmíněný adaptivní podvozek v kombinaci s poměrně malými koly. Šestka dokáže i z D1 (ačkoliv již po mnoha opravách vcelku rovné) udělat vlastně skoro hladkou silnici. Přesuny to navíc mohou být opravdu rychlé, auta v levém pruhu téhlé široké bílé placce s LED světly uhýbají hned, jakmile ji zpozorní ve zpětném zrcátku. A to i když pojedete předpisových 130 km/h…
Vcelku příjemným překvapením je spotřeba paliva, ačkoliv výrobcem udávaných 5,7 l/100 km jsme se nepřiblížili ani na dostřel. Po týdenním ježdění jsme na displeji palubního počítače odečetli hodnotu 8,8 l/100 km. To na velké třílitrové dvoutunové coupé není vůbec špatná hodnota.
Pomáhá tomu samozřejmě i perfektní osmistupňová automatická převodovka ZF, která jednotlivé rychlosti řadí hladce a rychle a zbytečně nepřemýšlí ani při kickdownu. Kdybyste se přeci jen cítili, že to zvládnete lépe, možnosti „manuálního“ řazení jsou tradičně dvě – pádla pod volantem nebo přesunutí voliče převodovky do manuálního režimu.
Když se připravíte na to, že základní cena testované verze startuje na částce převyšující 2,3 milionu Kč, pak vám můžu říct, že chybu s tímhle autem neuděláte. V brzké době se navíc na trhu objeví faceliftovaná verze šestky, a tak předpokládáme akční výprodejové ceny. Připravte se ale na to, že až v autě někam pojedete, budou na vás lidi koukat nenávistně… :D
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,640d xDrive
Motor:,řadový šestiválec
Objem válců:,2 993 ccm
Plnění motoru:,2x turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4 xDrive
Výkon:,230 kW/313 koní při 4 400 ot./min
Točivý moment:,630 Nm při 1 500 – 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,5.2 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.1 / 5.1 / 5.8
Délka:,4 894 mm
Šířka:,1 894 mm
Výška:,1 369 mm
Rozvor:,2 855 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 870 kg
Objem zavazadlového prostoru:,460 l
Ceník:,k nahlédnutí tady
[/table]