BMW řady 5 s kódovým označením F10, tedy ve své šesté generaci, se pomalu ale jistě chystá do důchodu. Přestože ho můžeme na silnicích potkávat od roku 2009, BMW je přesvědčené, že má stále co nabídnout. Jestli je to pravda, jsme zjišťovali bok po boku modelu s ozačením 525d. Jak na nás zapůsobil dvojicí turbodmychadel přeplňovaný vznětový čtyřválec, který roztáčel všechny čtyři kola, se dozvíte na následujících řádcích.
Současná generace sedanu s označením F10 je na trhu už od konce roku 2009 a první polovině roku 2013 prošla modernizací, která přinesla nová světla, vylepšený podvozek nebo dotykové ovládání infotaimentu. Všechny tyto úpravy pomohly pětce držet krok v segmentu, který je pro BMW velmi důležitý. Přestože obliba všemožných SUV a crossoverů výrazně hýbe automobilovým trhem, na začátku svého životního cyklu měla generace F10 velmi důležitou úlohu. Prodeje řady 5 totiž představovaly až 50 % zisku automobilky. A nejenom z toho důvodu je důležité, aby i tato generace byla v následujícím roce nahrazena.
Design je jedním z odvětví, na kterém se dost výrazně podepisuje zub času. V tomto směru je však řada 5 téměř nesmrtelná. Testovaná verze byla navíc vybavena M paketem, který ozvláštňuje sedan v jinak dost fádní stříbrné barvě. Celek doplňují jednoduchá, avšak hezká 18” kola a vůz nepůsobí nikterak zastaralým dojmem. Díky sportovněji střiženým nárazníkům má navíc pětka správně rozzlobený výraz. Přestože design exteriéru vozu je věcí silně subjektivní, z mého pohledu řada 5 sbírá jenom plusové body.
Jakmile vezmete za masivní kliku dveří, objeví se velmi solidně zpracovaný interiér. V našem případě vkusně nakonfigurovaný vnitřek vozu kombinoval hliníkový dekor se strukturou a kožená hnědá sedadla. Palubní deska byla rozdělena zmiňovaným hliníkem na spodní hnědou polovinu, které odpovídala barevně sedadlům a černý vršek. Z hlediska ergonomie je vše v naprostém pořádku, byť to může působit trochu nudně. Do konzervativně pojatého a seriózního interiéru se však propašoval naprosto luxusní volant z M paketu. Milujeme ho díky téměř ideální šířce věnce, ale zejména díky jeho tloušťce a měkkému úchopu. Dalším plusem jsou komfortní sedadla, která mimo slušného rozsahu nastavení (elektricky) nabízejí úžasnou opěrku hlavy. Velmi měkkou opěrku, kterou lze navíc ještě specificky dotvarovat přímo k vaší lebce, kladně hodnotil naprosto každý, kdo do sedadel usedl.
Pod kapotou testovaného provedení se nacházel vznětový čtyřválec o objemu dvou litrů, který přeplňuje dvojice turbodmychadel. Takové technické řešení najdete u BMW pod označením 25d. Maximální výkon této jednotky dosahuje 218 koní, možná důležitější je fakt, že ho doplňuje točivý moment s maximální hodnotou 450 Nm. V kombinaci s automatickou osmistupňovou převodovkou, která posílá výkon na kola obou náprav díky systému xDrive, to znamená, že na 100 km/h se z 0 dostanete za rovných 7 sekund a maximálně můžete uhánět až 240 km/h. To jsou parametry, které na papíře rozhodně neurazí. Otázkou však je co reálný provoz? Bez zdlouhavého povídání, první myšlenka, která mi po svižnějším projetí s modelem 525d xDrive vyvstanula na mysli, se nesla v duchu úvah nad cenou. Nestojí náhodou pohon všech kol xDrive to samé jako příplatek za perfektní šestiválec 30d?
Nestojí. Šestiválcová vznětová verze s označením 30d startuje na částce 1 470 300 Kč. Což je o 28 600 Kč víc, než nejsilnější čtyřválcová nafta (25d) s pohonem všech čtyř kol xDrive. Nicméně v tomto segmentu a při takových sumách se jedná o zanedbatelný rozdíl a osobně musím konstatovat, že bych obětoval xDrive za silnější motor naprosto bez rozmýšlení. Nechápejte mě špatně, verze 25d není vůbec špatná. Dynamické schopnosti vozu jsou ve většině situací dostatečné, nicméně ta suverenita a jistá sametovost šestiválcové jednotky tu vážně chybí. Dost podobná může ve výsledku být také spotřeba paliva. Na dálnici se sice budete se čtyřválcem pohybovat do 7 litrů na 100 ujetých kilometrů, nicméně na vašem oblíbeném zakrouceném kusu asfaltu při svižném tempu palubní počítač ukáže také 13litrové hodnoty. Při běžných rychlostech a plynulé jízdě počítejte se spotřebou do 8 litrů. Troufám si tvrdit, že jsou situace, kdy to zvládne šestiválcový třílitr za podobné nebo i menší peníze. A ten zátah šestiválcové jednotky tu zkrátka chybí.
Jízda v BMW řady 5 se v každém směru nese ve znamení ticha a luxusu. Příkladně zpracovaný interiér, který vás jako řidiče tím správným způsobem obejme spolu s tlumícím materiálem způsobí, že si připadáte jako v oáze klidu. Od negativních zvuků a vlivů okolí jste odděleni velmi dobře. Nebude vás tak trápit zvuk čtyřválcové nafty. Nicméně velké odříznutí od okolního světa může mít také negativní vliv. Tím je například maskování rychlosti, jakou skutečně jedete. A ve výsledku také množství informací, které se k vám jako k řidiči dostanou. Od řízení jich není mnoho, byť má velmi dobře nastavený posilovač. Podvozek působí sice solidním a tuhým dojmem, ale jen v tom nejlepším smyslu. Není přehnaně tvrdý. S BMW 525d xDrive se dá jet velmi svižně, v zatáčkách je příkladně cítit pohon všech čtyř kol, který však preferuje tu správnou, zadní nápravu, ale bavit se budete až ve velmi vysokých rychlostech. Zábavu mohou zkazit také pneumatiky. V tomto případě se jednalo o nechvalně známé Pirelli Cinturato P7, které nám vadily už při testu MINI Clubman. Jejich přilnavost rozhodně není z nejlepších a nechtějte, aby napršelo…
Za zmínku stojí také perfektní adaptivní LED světlomety. Narozdíl od některých konkurentů umí „vyřezávat” ostatní vozidla v provozu tak, že je neoslňují, přitom v rámci možností neustále svítí na plný výkon. V praxi se k vám přibližuje vozidlo v protisměru, světlomety vynechají segment diod, který právě do toho místa svítí, takže kolem vozidla vznikne „tma”. Systém dále vozidlo sleduje a vypíná potřebné segmentu až do momentu, kdy je vozidlo už hodně blízko, tak celá levá strana pohasne. Velmi svižně po projetí vozu zase obnoví dálkové světlomety. Funguje to naprosto bezchybně.
BMW řady 5 rozhodně není laciným vozem. V základní výbavě s motorem 25d a pohonem všech čtyř kol xDrive vás vyjde na 1 441 700 Kč. A přestože v základní výbavě toho najdete poměrně dost, jde stále o pouhý začátek. Budete potřebovat například navigaci Professional, kterou lze pořídit buď samostatně za 69 160 Kč, nebo jako součást paketu ConnectedDrive Plus za 75 565 Kč, dále pak kožené čalounění (Dakota, 53 144 Kč), vyhřívaná přední sedadla (10 140 Kč) nebo adaptivní LED světlomety (53 144 Kč). Korunka ke korunce a testovaný model se vyšplhal na 1 850 000 Kč.
BMW řady 5 je prvotřídním dálničním křižníkem, posádce téměř ve všech režimech nabídne ticho, klid a pohodu. Přestože se dá hovořit o výběhovém modelu, po dobu testu bylo dost těžké to pozorovat. Ať už z hlediska jízdy nebo možností příplatkové výbavy nijak výrazně nezaostává. Pokud z nějakého důvodu vyžadujete pohon všech čtyř kol a jste limitovaní například cenou, rozhodně při nákupu verze 25d xDrive chybu neuděláte. Pokud to však neplatí, vyzkoušejte verzi 30d a na čtyřválec rychle zapomenete.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,525d xDrive
Motor:,čtyřválec
Objem válců:,1 995 ccm
Plnění motoru:,2x turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4 xDrive
Výkon:,160 kW/218 koní při 4 400 ot./min
Točivý moment:,450 Nm při 1 500 – 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.0 s
Maximální rychlost:,240 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.8 / 4.6 / 5.1
Délka:,4 907 mm
Šířka:,1 860 mm
Výška:,1 462 mm
Rozvor:,2 968 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 840 kg
Objem zavazadlového prostoru:,520 l
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]