BMW řady 5 jsme v redakci měli už několikrát, vždy šlo o auta s „pořádnými motory“. Tentokrát se však do redakčního testu dostalo auto ze zcela odlišného spektra. Vyzkoušeli jsme verzi 520d, tedy tu se základním čtyřválcovým motorem spalujícím naftu. Zaslouží si ale pohrdavé pohledy okolí?
Slovo základní je tady ale po zhlédnutí technických údajů potřeba brát trochu s rezervou. Ačkoliv jde o nejslabší model v nabídce, i tak je jeho výkon velmi slušných 135 kW, tedy hodnota, na které jiné limuzíny (ačkoliv o třídu nižší) končí. Navíc s takovým výkonem před dekádou nevyjížděly ani bavorské naftové šestiválce. Nutno však dodat, že tohle modré kombi váží nezanedbatelných 1,8 tuny. Jak si s ním tedy základní naftový čtyřválec poradí?
Už po startu je jasné, že od kultivovanosti a hladkého chodu šestiválce je čtyřválec na hony vzdálený. Ačkoliv je odhlučnění na velmi dobré úrovni, klepavý zvuk čtyřválce je zpovzdálí stále slyšet. Nicméně není to nic, kvůli čemu byste autu neměli dát šanci rozjet se. I potom je totiž motor vcelku tichý a o slovo se přihlásí pouze při výraznějším sešlápnutí plynového pedálu.
Testované auto dostalo osmistupňovou automatickou převodovku ZF, která také pocitově ztratila něco ze skvělého spojení se šestiválci, ale pracovala stále skvěle. I díky ní na palubě vládne klidná atmosféra, protože se snaží motor neustále držet v ideálních otáčkách. Motor tak ani zbytečně podtočeně neduní nebo naopak nevříská ve vysokých otáčkách. Na pokyny plynového pedálu reaguje bryskně a podřadí svižně i o několik rychlostních stupňů. Pokud by se vám její práce nelíbila, můžete jí napovídat páčkami pod volantem (případně samotným voličem převodovky), ale je to zbytečné.
Síla motoru vás nezatlačí do sedaček ani vás nijak neohromí, ale na běžné cestování zcela postačí. Dálniční přesuny po Evropě zvládne pětka zcela bez problémů i klidně vysoko nad povoleným českým dálničním limitem (i když trvá déle než se tam vyšplhá) aniž by působila dýchavičně. Na nedostatečnou dynamiku nebo nevychovanost si tedy v BMW 520d stěžovat nelze.
Spotřeba paliva se ale od šestiválce příliš neliší. Při běžné jízdě se s BMW 520d Touring dá cestovat těsně pod 8 litrů na 100 kilometrů. Na téměř dvoutunové auto s necelými dvěma sty koňmi to věru není špatná hodnota, ale základní šestiválec 30d si neřekne o moc více (cca 1-1,5 l/100 km).
BMW 520d Touring není špatnou volbou, ale se čtyřválcem postrádá pětka něco ze své osobnosti. Nejde o toho pána v perfektně padnoucím obleku se skvěle upravenými vlasy i vousy, jde „jen o fešáka“, který potřebuje trochu doladit velikost obleku. Moje doporučení zní: Máte-li na výběr, rozhodně volte šestiválec, k charakteru auta se hodí mnohem více.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,520d Touring
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 997 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,zadních kol
Výkon:,135/184 koní při 5 000 ot./min
Točivý moment:,270 Nm při 1 250 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.3 s
Maximální rychlost:,225 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,9.1 / 5.3 / 6.7
Emise CO2:,157 g/km
Objem nádrže:,70 litrů
Délka:,4 910 mm
Šířka:,1 860 mm
Výška:,1 462 mm
Rozvor:,2 968 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 805 kg
Objem zavazadlového prostoru:,560 / 1670 l
Ceník:,ke stažení zde
[/table]