BMW před nedávnem modernizovalo řadu 3, která je na trhu již více než 40 let, a které již oslavilo 10 milionů prodaných kusů. Jde tedy o nejúspěšnější model automobilky. Po modernizaci je změn z designového pohledu pramálo, nová je však technika jako motory nebo podvozek. A jedna z těch největších novinek, kterou je verze 340i, se dostala do redakčního testu.
Už dávno neplatí, že by čísla na víku kufru u BMW (ale i u jiných značek…) značila objem motoru, takže například označení 28i, které dříve značilo řadový šestiválec s objemem 2,8 litru, dnes značí nejsilnější benzínový dvoulitr, stejně jako označení 40i neznačí V8, ale nejsilnější (mezi „obyčejnými“ modely) šestiválec. Testované BMW 340i tak pohání jedním turbodmychadlem přeplňovaný řadový třílitrový šestiválec.
Jde o zcela nový agregát, který nahrazuje předfaceliftovou verzi 335i. Nová verze je silnější (možná i proto ta změna názvu?), nabízí výkon vyšší o 20 koní (>240 kW/326 koní) a točivý moment poskočil hned o 50 Nm (na 450 Nm). Dynamické parametry jsou s pohonem zadních kol a automatickou osmistupňovou převodovkou hodně působivé, zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou pouhých 5,1 sekundy (jen o 1 s pomalejší než M3) a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.
Motor má krásný „mechanický“ zvuk, který doplňují koncovky výfuku – po jedné v každém rohu nárazníku. Zvuk doplňuje svist turba. Motor navíc na každé sešlápnutí plynového pedálu – zejména v jízdních režimech ‚Sport‘ a ‚Sport+‘ – reaguje rychle, ochotně se vytáčí a ručička rychloměru letí strmě nahoru. Když ručička otáčkoměru olízne červené pole, stačí ťuknout do páčky pod volantem nebo do voliče automatické převodovky (řadí se tu správně! dopředu se podřazuje, k sobě se řadí nahoru), převodovka rychlostní stupeň bleskově změní a vše začne znovu. Pohonné ústrojí je jednoduše skvělé!
Výkonu je opravdu spousta, díky poměrně dlouhé dráze plynového pedálu se dobře dávkuje, ale i na mokré silnici s omezenou nebo vypnutou stabilizací mají zadní kola problém s trakcí. BMW 340i bohužel nemá samosvorný diferenciál, ten je k dispozici pouze pro modely BMW M (v základu) nebo BMW M Performance (za příplatek). V BMW 340i ho supluje elektronický samosvorný diferenciál, který prokluzující kolo přibrzďuje. Výjezdy bokem ze zatáček ale nejsou – i díky vysokému výkonu i točivému momentu – vůbec žádný problém a to nejen na mokru, ale ani na suchu.
Auto váží 1,6 tuny, ale navzdory tomu působí lehce, je agilní. Pohyby volantem následuje bleskově, ochotně mění směr a je hravé. Řízení je i na sportovní režim poměrně lehké, ale kolem středu by mohlo být jistější. Slova chvály ode mě dostává i podvozek, i na něm se v rámci faceliftu zapracovalo. Testované auto mělo příplatkový adaptivní M podvozek a ten funguje skvěle. Na hladké silnici auto drží jako přilepené – nedáte-li mu pravou pokyn k tomu, aby „hodilo zadečkem“, ale jistě působí také na rozbité silnici. Testované BMW obouvalo zimní 17″ disky RunFlat (na léto má příplatkové 19″), které mají zpevněné bočnice, i tak bych ale podvozek nazval tuhým, nikoliv prkenným, jenž se navíc dokáže s nerovnostmi „poprat jako chlap“.
Běžně se s tímhle autem dá jezdit mezi 10-11 litry na 100 kilometrů. Nesmíte ale příliš využívat potenciál motoru, a to je s jeho již zmíněným zvukem a chováním těžké. Zatlačíte-li na pilu, resp. budete-li si užívat koní a newton metrů, počítejte se spotřebou klidně i dvakrát takovou. A to na plnou 60 litrovou nádrž neujedete ani 300 kilometrů.
Interiér zůstal oproti verzi před modernizací prakticky nezměněn, takže se tu bude cítit jako doma. Středový panel je decentně natočen k řidiči, dominuje mu ovládání klimatizace a topení a rádio. Interiér nenabízí příliš místa nazbyt, je těsný, ale ne nepříjemně, spíše si budete připadat jako byste si trojkové BMW oblékli. Sedadla jsou ukotvena poměrně nízko, nabízejí skvělý posez a najít tu správnou polohu za volantem je otázkou chviličky. Nejde ale o auto, ve kterém byste měli často převážet čtveřici nebo dokonce pětici cestujících. Jde to, ale pohodlné to úplně nebude.
Ovšem modernizované nejsou jen pohonné jednotky nebo podvozek, je toho mnohem více. Zvenku facelift poznáte prakticky jen podle nových předních a zadních světel a jejich grafiky. Design šesté generace řady 3 příliš nestárne, prodeje jsou stále dobré, a tak nebylo potřeba důkladnějších změn.
Za to vše si ale BMW nechá zaplatit, vždyť cenovka testovaného auta se všemi příplatky se vyšplhala na 1 662 554 Kč (s odečtením ceny za zvýhodnění paketem Joy), základní cena startuje těsně pod 1,4 milionu Kč. Stále je to ale o hodně méně, než kolik byste zaplatili se startovací cenovkou 2 miliony Kč za M3. V běžném světě umí být 340i prakticky stejně rychlé jako M3 a navíc bude nenápadnější. My bychom ho brali!
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,340i
Motor:,řadový šestiválec
Objem válců:,2 998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,zadních kol
Výkon:,240 kW/326 koní při 5 500 – 6 500 ot./min
Točivý moment:,450 Nm při 1 380 – 5 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,5.1 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,9.1 / 5.5 / 6.8
Emise CO2:,159 g/km
Objem nádrže:,60 litrů
Délka:,4 624 mm
Šířka:,1 811 mm
Výška:,1 429 mm
Rozvor:,2 810 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 615 kg
Objem zavazadlového prostoru:,480 litrů
Ceník:,ke stažení ZDE
[/table]