Trojkové BMW prošlo nedávno modernizací, ta přinesla prakticky jen retuše. Nebyl důvod nic moc měnit, tohle auto se stále prodává velmi dobře. Po první zkušenosti s modernizovanou řadou tři v povedené verzi 340i jsme se tentokrát podívali na druhou stranu motorové palety. Na týdenní test se do redakce dostala verze 318d xDrive Touring s manuální převodovkou.
Čtyřkolky vládnou světu. Kdo dnes v nabídce pohon všech kol nemá, zapláče nad výdělkem. BMW svůj systém pohonu všech čtyř kol xDrive nabízí prakticky ke každému modelu a téměř ke všem motorizacím. Výjimkou není ani řada 3 (xDrive si nepořídíte jen k základním agregátům 318i a 316d). I když jsou poháněna všechna kola, preferovaná je stále zadní náprava.
Motor 18d je druhý nejslabší naftový motor v nabídce. Jde o přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec s výkonem 110 kW/150 koní a s točivým momentem 320 Nm, to jsou prakticky stejné hodnoty jako nabízí koncernový dvoulitr. Motor spolupracuje s manuální šestistupňovou převodovkou. Pokud byste chtěli automat, máte smůlu. 318d xDrive je totiž jedinou verzí, ke které si podle ceníku automatickou převodovku objednat nemůžete. Manuál je nicméně povedený, řazení je přesné, dráhy vcelku krátké a s autem vás to víc „spojí“. Převodovka by však mohla fungovat trochu „mechaničtěji“, doraz zařazení rychlosti je totiž takový měkký, „gumový“.
Také jízdně jde o povedené auto. Není sice zběsile rychlé, ale nabízí informace o tom, co se s ním děje. Ačkoliv řízení by mohlo být o něco komunikativnější a kolem středové polohy jistější. Motor má v běžném životě dostatečný výkon, leč na žádné divočení to není. Zrychlení z 0 na 100 za 9,2 sekundy a maximální rychlost 206 km/h to jen potvrzují. Výhodou tohoto motoru je fakt, že není třeba čekat na roztočení turbodmychadla. Maximum točivého momentu je k dispozici už od 1 500 ot./min a zátah poté neuvadá až k červenému poli. Při běžné jízdě tak není potřeba příliš často řadit.
Jsme zvyklí, že motory v BMW nevynikají přílišným apetitem. Když jsme nedávno testovali silnější verzi 325d Touring před faceliftem s pohonem pouze zadní nápravy a automatickou převodovkou, pohybovali jsme se na hranici 5,5 l/100 ujetých kilometrů. Podobnou zkušenost máme i s touto verzí. Palubní počítač ukazoval hodnoty prakticky stejné. Kombinovaná spotřeba podle výrobce je rovných pět litrů.
Superlativy zaslouží také podvozek, zejména při ostřejší jízdě. Prakticky totiž není možné auto rozhodit (no, ale i díky akurátnímu výkonu…). Auto si jistě drží stopu a rychlosti, ve kterých je schopné projet zatáčku, jsou překvapivé. Platí, že podvozek i brzdy (s poměrně příjemně jedovatým nástupem) jsou tady bezpečně před motorem. Dobře nastavený je podvozek ale i pro obyčejnou klidnou jízdu. Nejslabším článkem jsou tak pneumatiky typu RunFlat, které mají velmi tvrdé a nepoddajné bočnice a na větších nerovnostech se od nich mohou ozvat tlumené rázy.
Designově se modernizace z hlediska exteriéru zaměřila prakticky jen na novou grafiku předních (přišla o typické dvojité kroužky denního svícení) i zadních světel. Testovaný vůz byl ve výbavě Sport line, kterou označuje logo na blatníku. Jenže to působí poměrně „levně“ a vypadá jako by ho majitel koupil na benzínce a na auto dolepil doma v garáži. Výbavový paket Sport line přidává například jiná kola (v základu 17″), sportovní sedačky, zadní parkovací senzory, tempomat, ale i designové prvky jako například černé lesklé lišty kolem oken, černou koncovku výfuku a několik dalších drobností dotvářejících decentní a povedený design.
Velké změny se při modernizaci nedotkly ani interiéru. Stále jde o útulné místo s dostatkem prostoru pro cestující vpředu i vzadu (i když spíše jen pro dva pasažéry). Díky tmavému čalounění na dveřích, sedadlech i stropu ale počítejte s tím, že vám bude interiér připadat menší. Na mě ale působil tak, že jsem si připadal tak, jako bych si oblékal skvěle padnoucí oblek, nikde mě netlačí, ale ani zbytečně nepřebývá. A tak se mi to líbí! Nutno však uznat, že nová generace Audi A4 má interiér nápaditější a modernější. BMW hraje na jistotu, přesto nová generace řady 7 naznačuje, že i tady se do budoucna plánují určité inovace. Verze kombi, v Bavorsku značená jako Touring se může pochlubit zavazadlovým prostorem o velikosti 495 litrů.
BMW řady 3 je aktuálně z německé prémiové trojice nejstarší, drobně se to projevuje v interiéru, jízdně jde ale stále o povedené auto, které bude řidiče bavit. Pro větší zábavu to jen bude chtít silnější motor a možná popřemýšlejte také o tom, jestli opravdu nutně potřebujete pohon všech kol. Auto je s ním těžší a řízení je odtažitější. Pokud ale potřebujete dobře vypadající auto s dobrými jízdními vlastnostmi, ale nepotřebujete trhat rychlostní rekordy nebo neustále pilovat čistou jízdní stopu, klidně vám tuto verzi doporučím.
Základní cena modelu 318d xDrive Touring startuje na 1 051 700 Kč, příplatek za pohon všech kol xDrive je oproti verzi 318d Touring 65 000 Kč. Za auto s paketem Sport line zaplatíte minimálně 1 123 200 Kč.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,318d xDrive Touring
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 995 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4 (xDrive)
Výkon:,110 kW/150 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment:,320 Nm při 1 500 – 3 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.2 s
Maximální rychlost:,206 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.2 / 4.4 / 5.0
Emise CO2:,133 g/km
Objem nádrže:,57 litrů
Délka:,4 633 mm
Šířka:,1 811 mm
Výška:,1 429 mm
Rozvor:,2 810 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 645 kg
Objem zavazadlového prostoru:,495 / 1 500 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]