Automobilce BMW se v poslední době velmi dobře daří. Nahlédnutí do prodejních čísel hovoří naprosto jasně, mimo to však také výrazně rozšiřuje své portfolio vozů. Ta druhá část růstu značky se však zároveň stává velmi velkým trnem v patě milovníkům bavorských vozů. Naftové modely s označením M a třeba i pohonem všech čtyř kol xDrive se ještě nějakým způsobem daří zvládat, ale MPV s pohonem kol přední nápravy? Jako první přišlo BMW 2 Active Tourer, na které navázal snad ještě diskutabilnější Gran Tourer. Jestli jsou obavy o značku oprávněné a nebo se jedná o pouhý postesk hospodských povalečů a internetových diskutérů jsme zjišťovali v redakčním testu.
K tomuto testu se do redakční garáže dostavilo provedení 220d xDrive Gran Tourer, tedy nejsilnější vznětová jednotka kombinovaná s pohonem všech čtyř kol xDrive a automatickou převodovkou Steptronic. Minimálně jeden problém byl vyřešen pohonem všech kol, co však ten zbytek?
Začněme u vzhledu vozu. Přestože se BMW řady 2 Gran Tourer snaží zapadnout do rodiny a díky typickým prvkům jako dvojice ledvinek či světlomety s grafikou Angel eyes (pouze s příplatkovými světly) se mu to svým způsobem daří, typickou koncepci zkrátka zapřít nemůže. Na tyto proporce a velikosti u BMW zkrátka nejsme zvyklí. Pojďme ale hodit předsudky stranou. Gran Tourer má výrazně klínovitý tvar. Přední pohled je celkem v pořádku, boční pohled už prozrazuje prostornou záď a pohled zezadu ukazuje asi jedinou partii, se kterou mám osobně u nového Gran Toureru problém.
Oproti modelu Active Tourer je prodloužená verze o 214 mm delší. Gran Tourer i díky tomu zvládne převést až 7 cestujících (příplatek za třetí řadu sedadel činí 21 086 Kč). Testované provedení však třetí řadou sedadel nebylo vybaveno, což přineslo jiné pozitivum. Pětimístná konfigurace interiéru nabídne zavazadelník o základním objemu až 645 litrů. Složením zadních sedadel pak docílíte až 1 905 litrů. A to je mimochodem rekordní hodnota mezi ostatními vozy tohoto německého výrobce. Nejen prodloužení vozu, ale primárně nová platforma UKL1 s pohonem předních kol má za následek takové hodnoty. Ať se vám nástup těchto vozů do portfolia automobilky BMW líbí nebo ne, z hlediska praktičnosti má nová platforma obrovské plus.
Taková malá revoluce se udála také uvnitř vozu. Přestože základní charakteristické rysy BMW zde vidíme, první pocity jsou zcela jiné. Řada 2 Gran Tourer nabídne vše, na co jste u značky zvyklí. Tedy příkladné zpracování materiálů a dokonce i lehké natočení středového panelu na řidiče, zbytek je poplatný kategorii, do které vůz spadá. A-sloupky jsou dělené pro lepší viditelnost šikmo z vozu. Máte pocit, že sedíte poměrně blízko ke kapotě, což je vzhledem k příčnému uložení motoru také pravda. Interiér však působí opravdu velmi vzdušně a to jak na předních, tak i na zadních sedadlech.
Dvojka byla vyvedena v provedení Luxury Line. Designově odlišený exteriér byl doplněn koženými sedadly v hnědé barvě. Ve stejném provedení byly řešeny také výplně dveří. Hnědé kožené čalounění, dřevěné dekory a vkusná hnědá metalíza Sparkling brown na karoserii vozu tvořily vážně elegantní a velmi hezký celek.
Jak jsem již psal výše, maximální zaměření na prostornost je v tomto provedení vidět na každém kousku vozu. Nicméně občas to zašlo do zbytečného extrému. Mluvím teď o předních sedácích. Ty jsou opravdu extrémně krátké a podivně kulaté. Jsou také dost tvrdé a taková kombinace by při mé konfiguraci určitě stála za tím, že bych vybral úplně jiná sedadla. Podpora stehen je podprůměrná a sezení na delší cestě byl kvůli sedákům poměrně problém. Delší rozvor o 11 centimetrů (výsledných 2 780 mm) se pozitivně projevil především na místě pro kolena cestujících ve druhé řadě. Místa je tu opravdu hodně. Gran Tourer nabízí zadní sedadla sklopná po jednotlivých dílech, jsou také posuvná i polohovatelná. Na variabilitě BMW vážně zapracovalo a jako rodinné řešení se dvojka Gran Tourer jeví jako ideální volba. V našem případě nebyl vůz vybaven sklopným předním sedadlem spolujezdce, které vyjde na 5 070 Kč. Nad tímhle příplatkem však rozhodně neváhejte. Není pak problém přepravovat i hodně dlouhé předměty.
Variabilita zadních sedaček se také pozitivně projeví na zavazadlovém prostoru. Absence třetí řady sedaček odhalí opravdu velkorysý prostor ukrytý pod mezipodlahou. Chválíme také možnost bezproblémového uložení roletky. To nebývá zvykem. Manipulace s ní je jednoduchá, stejně jako složení zadní řady sedadel, které provedete velmi jednoduše, buďto ze zavazadelníku pomocí dvojice tlačítek a nebo pomocí táhel na sedadlech. Přestože Gran Tourer přichází s možností převést sedm cestujících, pětimístné provedení se díky obrovskému zavazadlovému prostoru jeví také jako velmi zajímavá volba a troufám si tvrdit, že v našich končinách bude častěji prodávaná. Prostornost a vzdušnost interiéru je asi tou největší devízou nového BMW řady 2 Gran Tourer. Odkládacích ploch a přihrádek je také dostatek a to všechno je zabaleno od BMW, takže kvalita zpracování a dojmem z interiéru je na jedničku.
Pojďme ale k té palčivější otázce strany řízení a pocitu z jízdy. Jakmile si zvyknete na trochu vyšší posaz, než by konkrétně mně bylo příjemné, a na pro BMW poněkud nestandardní výhled z vozu, přichází další mírný šok. Dvoulitrový vznětový čtyřválec o objemu dvou litrů uděluje tomuhle otesánkovi poměrně zajímavou dynamiku. Jednotka nabízí maximální výkon 190 koní (140 kW), které doplňuje 400 Nm točivého momentu. A to pro rodinně laděný vůz představuje až rozmarnou variantu. Už jen zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou velmi slušných 7,6 sekundy. A pokud se maminka rozhodne děti pořádně provětrat, zastaví se až na 218 km/h.
Motor svůj vznětový původ rozhodně nezapře, nicméně je poměrně dobře odhlučněný a rušivý tak bude pouze ve vyšších otáčkách. Nemáme výhrad ani ke spolupráci s osmistupňovým automatem Steptronic. Volič není jako v případě ostatních BMW impulzní, nýbrž klasický. V komfortním režimu pracuje naprosto hladce a bez výhrad. Převodovka občas zaváhá při požadavku na ostřejší akceleraci, to však jen v režimu Comfort. Na sportovní režim je to opět bez problémů.
Přestože se jedná o pořádný kus auta, který váží 1 685 kg, má pohon všech čtyř kol a o přenos síly se stará automat, radost nám dvojka dělala také z hlediska spotřeby. Během dálničního přesunu si jeho dvoulitr vyžádal velmi příznivých 5,5 litru nafty na 100 ujetých kilometrů. Pokud se budete snažit, takové spotřeby se dá dosáhnout také na okreskách. I když v běžném režimu to bude o litr více. Čtveřicí lidí zatížené MPV si při výletu do šumavských kopců řeklo o 7,7 litru.
Protože se bavíme o BMW, není to pouze o prostornosti a dobré spotřebě paliva. Určitě znáte mnichovský slogan: „Radost z jízdy”, podařilo se ho i v případě takového vozu naplnit? Jak jsem již zmínil, verze 220d xDrive netrpí na nedostatek výkonu. O to víc ve mně tenhle červíček hlodal. Lehce svižnější tempo není pro Gran Tourer žádný problém. Naopak mě překvapuje s jakou lehkostí se vrhá do zatáček. Delší rozvor udělal jízdu spíše jistější. Naše provedení disponovalo standardními tlumiči. A právě volba tohoto podvozku a 17” disků kol se jeví jako ideální. Kolegové, kteří zkoušeli vozy s 18” disky si stěžovali na jistý diskomfort. Jízda je poměrně plavná, pouze větší příčně nerovnosti o sobě dají vědět o něco více.
Jakmile ale začnete na Gran Tourer tlačit více, použitá koncepce a proporce vozu se projeví. Na limitu je vůz nedotáčivý a moc to nezachrání ani pohon všech čtyř kol xDrive. Ten pomůže v místech se zhoršenou trakcí, není zde však tak hravý, co se zadní nápravy týče, jak ho známe. V tuto chvíli nenadchnou ani brzdy, které mají velmi vlažný nástup a jejichž brzdný účinek není tak markantní, jak bych si představoval. Řízení je sice přesné, ale poskytuje znatelně méně zpětné vazby než ostatní BMW. Ale která maminka tohle ocení? :-) Ne, teď vážně, pokud se nad řadou 2 Gran Tourer zamyslíme jako nad vozem MPV a ne jako nad kukaččím vajíčkem v hnízdě BMW, jezdí na poměry kategorie velmi slušně, dost možná úplně nejlépe.
BMW řady 2 Gran Tourer je v očích tzv. skalních fanoušků velkým problémem v portfoliu značky. Jsem si však téměř jistý, že většina těchto lidí viděla Gran Tourer jen na fotografii, natož aby v něm jela. Není to sice žádný velký krasavec, nicméně většina vyřčených a napsaných důvodů, proč je MPV trnem v oku, se během testu ukázaly buď jako mylné nebo alespoň ne tak palčivé. Přestože v některých režimech nechytne při řízení úplně za srdce, stále je na poměry třídy na samém vrcholu. V pětimístném provedení je navíc Gran Tourer úžasně prostorný a to bude ve výsledku jeho největší devíza. BMW řady 2 Gran Tourer to však nebude mít lehké při klasickém porovnání s konkurenty. A tušíte správně, že to bude kvůli cenovce. Základní provedení s tímto motorem, převodovkou a pohonem všech kol vyjde lehce přes jeden milion korun. Kvůli příplatkům se však cena testovaného provedení vyšplhala na 1 222 780 Kč. Gran Tourer tak bude primárně mířit na současné zákazníky značky, kteří požadují druhý a prostorný vůz do rodiny.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,220d xDrive Gran Tourer
Motor:,řadový čtyřválec (R4)
Objem válců:,1 995 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,všech čtyř kol xDrive
Výkon:,140 kW/190 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment:,400 Nm při 1 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.6 s
Maximální rychlost:,218 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.7 / 4.5 / 4.9
Emise CO2:,119 g/km
Objem nádrže:,51 litrů
Délka:,4 556 mm
Šířka:,1 800 mm
Výška:,1 641 mm
Rozvor:,2 780 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 685 kg
Objem zavazadlového prostoru:,645 – 805 / 1 905 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]