Určitě už jste reklamy českého zastoupení automobilky Hyundai na nový model i20 v televizi (a nebo jinde) zahlédli, že? Tak to si určitě vybavíte i tu větičku o sousedovi z Boleslavi, který bude takhle malinký… Přiznám se, že mi to nedá spát. Jasně, český Hyundai není jediným zastoupením, které podobně rýpavé reklamy vymýšlí (stačí si vzpomenout třeba na slepice Jaguaru a Mercedesu), ale nic se nesmí přehánět. A je úplně jedno jak dobrý nebo naopak špatný ten či onen produkt je a nebo může být…
V reklamě se jedná o nový Hyundai i20 a Škodu Fabia. Obě auta se lidem líbí, důkazem jsou zejména úspěchy v nedávno vyhlášených výsledcích ankety Auto roku 2015 v České republice, kde se obě auta umístila v hlasování veřejnosti na prvních dvou místech (první Fabia, druhá i20). Celkově, ale i v hlasování odborné novinářské poroty nakonec vyhrála Škoda Fabia.
Rozhodli jsme se podívat na to, jak to vlastně s tím sousedským soubojem doopravdy je. Postavili jsme obě auta proti sobě. Už na první pohled je jasné, že se budou lišit po stránce designu, ale jak je to s technikou, pocity z jízdy, prostorem a dalšími aspekty?
Začněme designem, ten je zcela subjektivní, a co se jednomu líbí, druhému se líbit nemusí. Při pohledu na auta je nicméně jasné, že více se odvázali u Hyundaie. Otázkou je, jestli jednoduché a rovné tvary Fabie nebudou nakonec lepší, protože všelijaké kudrlinky, prolisy, záhyby a podobně dříve zestárnou. Fabia vsází na jistotu, je jen škoda, že se na první pohled příliš neliší od Rapidu Spaceback (ačkoliv na rozdíl od něj má boční blikače schované v zrcátkách a může mít LED denní svícení). Hyundai i20 si s jiným autem splést nemůžete. Tváří v tvář vypadají obě auta lépe než na fotkách. Jsou hezká, byť každé je úplně jiné.
Obě auta byla v nejvyšších výbavách atakujících cenovku čtyři sta tisíc Kč. Díky tomu nabízela opravdu bohatou výbavu, která byla ještě před pár lety možná pouze v luxusních vozech – namátkou LED denní svícení, vyhřívaný volant v i20, bezklíčkové startování ve Fabii, dešťové a světelné senzory a podobně. Ani u jednoho z aut si ale nemůžete připlatit za xenony či modernější diody v předních světlech – i20 měla bi-halogeny v čočkách, Fabia měla také čočky, leč pouze pro potkávací světla, ta dálková řešila druhá parabola.
Interiér byl upečen podle podobného receptu jako exteriér. Fabia vsází na jednoduché tvary a přímé linie, Hyundai naopak přidává jednu křivku vedle druhé. Přehlednost je na dobré úrovni u obou soupeřů, ačkoliv zorientovat se v i20 vám bude trvat o několik okamžiků déle. Po chvíli budete přesně vědět, kde je ten či onen ovladač a kam sáhnout v případě, že si budete chtít zapnout vyhřívání předních sedadel nebo přepnout rádio. Materiály sice nejsou prvotřídní ani měkčené ani v jednom z aut, nicméně žádné pazvuky se z palubky ani odjinud neozývají. Otázkou je, jak se budou plasty (nejen) palubní desky chovat za 50, 100 či 200 tisíc ujetých kilometrů…
Moderněji vypadají budíky i20, mezi ukazateli rychlosti a otáčkoměru je velký barevný displej, škodovka má sice displej monochromatický, ale dokáže zobrazit nepoměrně více informací. Zcela opačně jsou na tom možnosti multimédií, ačkoliv Fabia zatím nenabízí vestavěnou navigaci (do nabídky vstoupí ve 22. týdnu roku 2015), má velký barevný displej rádia a systém MirrorLink (ale iOS nepodporuje a s Androidem se nám ho nepodařilo spojit…). Hyundai má pouze rádio s malým displejem.
Srovnatelné jsou rozměry obou aut, o pár milimetrů však vždy vede i20. Je delší i širší a má o 100 mm delší rozvor. Jediné, v čem s Fabií prohrává, je výška. Obě auta jsou ale poměrně úzká, prostorově výraznější postavy by se mohly občas potkat rameny nebo by mohla spolujezdcova noha překážet řazení pátého rychlostního stupně ve Fabii nebo šestého v i20. Na šířku je v i20 nepatrně více místa na předních i na zadních sedadlech. Na zadních ale vede znatelně ve všech směrech kromě výšky (ale i díky panoramatickému střešnímu oknu). Posez je ve Fabii pocitově vyšší (není to tak markantní jako v minulé generaci, která se vyvíjela společně s Roomsterem) a z auta je velmi dobře vidět.
V případě prostoru pro zavazadla vede Fabia, čísla pro ni hrají v těsné vítězství. Objem se liší o pouhé čtyři litry (326 litrů i20, 330 litrů Fabia). Pokud sklopíte sedačky, můžete si všimnout, že ani jedno z aut nebude mít rovnou ložnou plochu – budete to muset řešit druhou podlahou. Objem se zvýší na 1 150 litrů u Fabie a na 1 042 litrů u i20.
Když už se konečně rozjedete, zjistíte, že obě auta jsou laděna spíše do pohodlí než do sportovna. Jejich podvozky dokáží umně filtrovat malé, ale i větší nástrahy českých silnic. Škoda, že Fabii se na nekvalitním povrchu nejednou stalo, že na nerovnosti uskočila do strany. Měkčí naladění i20 znamená plavnější a houpavější jízdu v klidném tempu, ale na kvalitních okreskách není díky tomu jízda ve svižném tempu tak jistá jako ve Fabii (i díky skvělému systému elektronické uzávěrky diferenciálu XDS+), která jí v pohodě ujede (a to jsme zatím nemluvili o motoru…). Fabia zprostředkuje také lepší odezvu od předních kol, ačkoliv se toho k volantu nedostane zdaleka tolik, kolik by se nám líbilo.
Pokud se tedy na obě auta podíváme z pohledu jízdy, tak záleží na tom, co preferujete – tvrdší, avšak stále poměrně pohodlný podvozek, který umožní občasnou svižnější jízdu (nejen) po okreskách ve Fabii a nebo pohodlí za každou cenu a nekomunikativní řízení jako v počítačové hře v i20? Špatné na silnici totiž není ani jedno auto.
Pod kapotou byly zcela rozdílné koncepce, zatímco Fabia vsázela na TSÍ-čko, i20 nabízela „starou dobrou“ atmosféru. Škodovku tak poháněl turbem přeplňovaný čtyřválec s objemem 1,2 litru, výkonem 66 kW a točivým momentem 160 Nm. To Hyundai s atmosféricky plněným čtyřválcem 1,4 litru sice nabídne vyšší výkon 74 kW, ale nižší točivý moment 133 Nm – oboje s maximem ve vy. Díky absenci přeplňování je však také k takovým hodnotám potřeba motor více vytočit.
Oba motory dokáží oběma autům udělit velmi slušnou dynamiku. Ve Fabii je to ale jednodušší, a to i přesto, že nová TSÍ-čka splňují normu Euro6, která jejich reakce zpomalila a opozdila zátah. Motor tak výrazně zabírá až kolem 2 000 ot./min. Se vrzrůstajícími otáčkami pak nepoleví a konstantně (bez jakékoliv špičky nebo gradace) táhne až k červenému poli. Aby Hyundai Fabii stačil, musíte ho vytáčet. Motor ve Fabii je nicméně hlučnější.
O tom, že je TSI i přes nižší výkon pocitově svižnější, nás čísla po nahlédnutí do tabulky s technickými údaji utvrdí. Papírově sprint z 0 na 100 km/h zvládne škodovka za 10,9 sekundy, Hyundai potřebuje o 0,7 sekundy více (11,6 sekundy). Maximální rychlost se prakticky neliší, a to ani přesto, že Hyundai má o jeden rychlostní stupeň více (Fabia 5°, i20 6° převodovka). Na dálnici dokonce i20 točí při 130 km/h na šestku o 500 ot./min více než Fabia na pětku (3 500 proti 3 000 ot./min). Řazení jednotlivých rychlostních stupňů je lepší ve škodovce, její kulisa je přesnější a kvalty na svá místa zapadají mnohem lépe.
Zajímavou kapitolou je spotřeba paliva. Fabia je díky přeplňování sice energičtější, ale také mnohem náchylnější na jízdní styl. Dokážete s ní jezdit pod 6 l/100 km, ale klidně i za 9 l/100 km, Hyundai se drží kolem 6-7 l/100 km. Když si budete držet normální jízdní styl, pak se spotřeby prakticky srovnají a počítat můžete s dlouhodobými hodnotami pod 7 l/100 km.
A co vás čeká v ceníku? Základní cenou vítězí Fabie, kterou pořídíte už od 234 900 Kč, ovšem pouze s malým litrovým tříválcem o mrzkém výkonu 44 kW a tristní výbavou. Za Hyundai zaplatíte nejméně o pět tisíc Kč více, základní cena 239 990 Kč znamená čtyřválec 1,2 litru a 55 kW, výbava bude ale hodně podobná.
Fabia má ceník hodně obsáhlý a nabízí velkou řádku příplatků, Hyundai se oproti tomu vydal cestou jasně daných výbav a jen minima příplatků. Podobně na tom budete i v případě výběru motorizací, Hyundai omezuje silnější motory vyššími výbavami (například testovaný nejsilnější benzín jen k nejvyšší výbavě). Pokud budete výbavy a příplatky porovnávat, dostanete se k výsledku, že v podobné (stejnou se vám s největší pravděpodobností poskládat nepovede) budou auta stát srovnatelně.
Ve finále je plichta ale tak nějak i výsledek tohoto srovnání. Nedokážu s jistotou říct, že tohle nebo tamto auto je lepší. Obě auta jsou dobrá. Překvapení? Ano. Nicméně neznamená to, že by tahle auta byla stejná, to vůbec ne! Liší se. Hyundai i20 je spíše pro klidnější povahy, řidiče, kteří na silnici jezdí klidně, neřežou zatáčky a chtějí nápadnější design. Škoda Fabia je naopak řidičtějším autem, ačkoliv má své řidičské mouchy, je nenápadnější a troufnu si říct, že její design nezestárne tak brzy. Jedno vám ale dokážu říct s jistotou: pokud plánujete koupi jednoho z těchto dvou aut, chybu neuděláte ani s jedním… I když… Možná si ještě počkejte na Fabii Combi. Oproti hatchbacku připlatíte „jen“ 10 000 Kč a dostanete praktičtější a o fous hezčí auto. Co vy na to? ;)
Nejdůležitější každopádně je, že jsme zjistili, že soused z Boleslavi rozhodně takhle malinký nebude!
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colalign=“left|center|center“]
Typ vozu:,Nový,Nový
Značka:,Hyundai,Škoda
Typ:,i20,Fabia
Motor:,řadový čtyřválec,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 398 ccm,1 197 ccm
Plnění motoru:,atmosférické,turbodmychadlo
Palivo:,benzín,benzín
Pohon:,přední,přední
Výkon:,73.6 kW/100 koní (4 000 ot./min),66 kW/90 koní (4400 – 5400 ot./min)
Točivý moment:,133.42 Nm (3500 ot./min),160 Nm (1 400 – 3 500 ot./min)
Zrychlení 0-100 km/h:,11.6,10.9 s
Maximální rychlost:,184 km/h,186 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální,pětistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.7,5.3
Délka:,4 035 mm,3 992 mm
Šířka:,1 734 mm,1 732 mm
Výška:,1 474 mm,1 467 mm
Rozvor:,2 570 mm,2 470 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 135 – 1250 kg, 1 034 kg
Objem zavazadlového prostoru:,326 / 1 042 l,330 / 1 150 l
Ceník:,k nahlédnutí zde,k nahlédnutí zde
[/table]