test-bmw-m3-e46

Rychlotest BMW M3 E46: Staré lásky nerezaví (2012)

Autor: Pavel Srp - 8. 10. 2012


Pár týdnů po testu malé a zábavné Toyoty GT86 se mi do rukou dostalo kultovní BMW M3 E46. Po zkušenosti s novější, větší a silnější M3 E92 jde o auto kamarádštější a prostě zábavnější. Ne, nechci tím říct, že zatím poslední generace BMW M3 není zábavná, ale je záludná. Je to oproti „é čtyřicet šestce“ nebezpečná bestie, která zadek utrhne při sebemenší příležitosti.

Ale vraťme se na úplný začátek. Zopakujme si trochu historie. BMW M3 v současné době existuje již ve čtyřech generacích, ale pátá je již za dveřmi. První BMW M3 přišlo již před více než čtvrtstoletím. Jednalo se o verzi E30, která byla představena v roce 1986. Pod kapotou měla „malý“ řadový čtyřválec o objemu 2,3 litru, který poskytoval výkon (podle roků výroby) od 143kW až do 175kW. O šest let později přišla nová generace označovaná jako M3 E36. Ta mělo pod dlouhou přední kapotou opět řadový šestiválec, ale objem vzrostl na rovné tří litry a řidič měl pod svou pravou výkon 210kW. Později se objem zvýšil na 3,2 litru a výkonu 236 kW. M3 E36 se na trhu udržela až do roku 1999. Potom následovala dvouletá pauza, po které ji nahradila právě dnes testovaná generace M3 E46. Pod kapotou zůstal šestiválec o objemu 3,2 litru, ovšem výkon stoupl až na 252 kW!

Tahle vínová „em-trojka“ byla vyrobena v roce 2002 a jejím prvním majitelem bylo jedno z největších dealerství vozů BMW v České republice, jemuž jako „služební“ auto sloužila dva roky. Hned potom se dostala do rukou nynějšího majitele. Auto je na první pohled jako nové. V autě skoro nic nevrže (cvaká jen přezka řidičova pásu), nic nebouchá a za jízdy nic nemlátí. Aby také ano, když tohle auto má najeto POCTIVÝCH 65 tisíc kilometrů a je naprosto sériové…

Motor o výkonu 252 kW/343 koní a s točivým momentem 365 Nm přenáší prostřednictvím šestistupňové přímo řazené převodovky sílu motoru na zadní nápravu, které s přenosem přes pneumatiky na silnici pomáhá mechanický samosvorný diferenciál. Podle údajů výrobce dokáže auto zrychlit z 0 na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximální rychlost je omezena na 250 km/h.

Hned po usednutí do perfektních sedadel a interiéru čalouněného do tmavých barev (včetně střechy) máte pocit, jako byste s autem srostli. Nepřipadáte si stísněně, ale ani kolem vás není moře místa. Ideální poloha pro řízení se dá najít poměrně jednoduše a nic tedy nebrání tomu, abyste otočili klíčkem ve spínací skříňce.

Jenže… Je to BMW M3, čekal jsem po nastartování výhružné hromobití. Ozval se však tlumený brumlavý zvuk šestiválce. Ani po rozjetí se žádné brutální hřmění neozve. První metry s autem mi přišly jako kdybych jel v „obyčejném“ BMW. Standardně tvrdší podvozek, trochu tvrdší pedály, řazení, ale i řízení! Jeho naladění, které se mnou komunikovalo, pro mě bylo velkým překvapením.

Konečně jsem projel město a vyjel na okresky. První pořádné sešlápnutí plynového pedálu probudilo všech šest válců a projevilo se konečně i do výfuku. Příjemné brumlání se přeměnilo v brutální chraplák a teprve teď se BMW M3 mění v tu správnou bestii. V takovou, jakou jsem ji chtěl a čekal. Moje ruce vnímaly takřka vše, co od předních kol cítit lze a zadek sbíral informace od zadních kol. Vše je tak, jak má ve sportovním autě být!

Pocitově je akcelerace ve srovnání s novější generací sice taková „nic moc“, ale stačí se podívat na rychloměr a všechno je jinak. Aniž byste se na rychloměr podívali, říkáte si, že rychlostní limity jsou ještě daleko, ale pak uvidíte, že už je dávno překračujete. A ne málo…

Nejzábavnější je jízda na osamocených řádně zakroucených silničkách. Motor má dostatek síly již od středních otáček, takže vás do sedačky zamáčkne už od cca tří tisíc až do omezovače, který leží kolem osmi. Aby také ne… Největší krouťák je k dispozici od 4 900 otáček a maximální výkon leží tam, kde některé motory už ani pracovat neumí, tedy v 7 900 otáčkách. Díky tomu je ale potřeba být stále ve střehu. Když vypnete stabilizaci (jde to a nezapne se sama), stačí nešikovně přidat a zadek vám ulítne. Ale nebojte se toho, budete o tom vědět ještě než se to stane. Bude tedy dostatek času na rozmyšlení, jestli přidáte a vykroužíte efektní powerslide nebo se pokusíte jet pořád čistou stopu. Pokud si svými řidičskými schopnostmi nejste jistí, stabilizaci nechte zapnutou, protože i zapnutá stabilizace vás nechá lehce se sklouznout než zasáhne.

S touhle M3 se dá jezdit i klidně a jak říká její majitel David, jezdí s ní třeba v neděli ráno pro rohlíky. Pokud nechcete, nemusíte ji vytáčet k omezovači, zpocenými dlaněmi svírat volant s příjemně tlustým věncem a tancovat na pedálech. Můžete si totiž užívat jízdu „stovkou“ na tempomat po dálnici a poslouchat exkluzivní sound systém Harman Kardon. Podvozek je tvrdý, ne však uskákaný a jak jsem říkal, výfuk neobtěžuje hlukem. Zdá se, že BMW M3 by mohla být ideálním tipem pro auto na denní ježdění i na zábavné dovádění o víkendech.

Někdo si teď řekne: Ale co spotřeba? Vždyť pod přední kapotou je velký šestiválec… Pokud jste schopní překousnout spotřebu kolem 10 litrů při normální jízdě, pak se toho nebojte. Při víkendovém ježdění samozřejmě čísla vyletí nahoru, ale u kterého jiného víkendového auta ne….?

BMW M3 E46 se dnes dá sehnat už za velmi slušné peníze – od cca 300 tisíc Kč – při jejím pořizování ale pečlivě vybírejte. Auto bylo stavěno tak, aby nejezdilo úplně pomalu a její majitelé si ji pro klidné víkendové vyjížďky asi moc nekupovali. Rozhodně nekupujte první auto, které najdete. Nabídka ojetých aut je bohatá, takže je z čeho vybírat.

Celkově mě auto hodně zaujalo a při ostřejší jízdě opravdu bavilo. Při lítání na okreskách vás nenechá vydechnout a chce po vás řízení! To už se v dnešní době moc nenosí. Při klidné jízdě by ji přitom zvládla i vaše babička. Oproti novější M3 je k řidiči ale rozhodně kamarádštější a i ti méně zkušení ji uřídí.

[nggallery id=1451]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru