Bude tomu právě rok, co automobilka Smart představila novou generaci svého městského řešení – modely ForTwo a ForFour. Sympatické městské vozítko má na našem trhu poměrně velký úspěch, oproti svému předchůdci generuje nárůst prodejů o 150 %. Jestli je vážně tak dobré, jsme se jeli přesvědčit do německého Kolína nad Rýnem, kde jsme testovali nejsilnější verzi obou provedení v kombinaci s novou šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou Twinamic. Sbohem nepříjemnému cukání robotizovaného manuálu předchozí generace.

Smart Turbo DCT

Vypadá to, jako kdyby někdo rozsypal lentilky… I tak může působit flotila nových Smartů zaparkovaná na prvním stanovišti. Barevná škála a míra individualizace je široká a hlavně originální, nevšední. Točí se mi hlava z toho, když se snažím spočítat, kolik verzí vlastně existuje. Smart slibuje po přidání nových barev až 80 možných kombinací. Automobil můžete přizpůsobit svému vzhledu pomocí klasického laku karoserie, ten samý může být na „rámu“ Tridion nebo naopak (a to rozhodně doporučuji) můžete vybrat barvu, která bude zbytku karoserie kontrastovat. Tento nastolený režim budou akceptovat také zpětná zrcátka. Rebelii pak můžete sledovat u masky, kde je opět možnost výběru barvy.

Motory Smartu jsou umístěné vzadu a samozřejmě roztáčejí zadní kola. K pohonu slouží nové tříválce a o přenos síly se stará buď manuální pětistupňová převodovka nebo nově šestirychlostní dvouspojkový automat Twinamic, ten nás samozřejmě zajímá nejvíce. Základní motor má atmosférické sání a výkon 45 kW (61 koní), nad ním je pak silnější litrový tříválec o výkonu 52 kW (71 koní) s točivým momentem 91 Nm v 2 850 ot./min. Vrcholem nabídky – a naší motorizací při tomto testování – je paradoxně tříválec o objemu 0,9 l. Díky přeplňování se však podařilo dostat na výkon o hodnotě 66 kW (90 koní) a točivý moment 135 Nm v 2 500 ot/min. Zrychlení nejsilnější verze z 0 na 100 km/h je s automatem otázkou 11,3 s a maximální rychlost je 155 km/h.

Smart Turbo DCT (1)

První na řadu přichází čytřmístné provedení, tedy Smart ForFour. Extravagantní exteriér kombinuje žluto-černou kombinaci, interiér už tak výrazný není. Kvalitní tmavé plasty a černé textilní provedení palubní desky je hezké a trochu mírní „funky“ design celého interiéru. To když se podívám vedle, kolega nastupuje do verze pro dva a jeho sytě oranžová palubní deska má podobný odstín jako zevnějšek, to už je jinačí kafe. A víte co, je to hezké, nezvyklé a do tohoto auta se to náramně hodí. Až budete konfigurovat toho svého Smarta, nebojte se toho a pořádně se odvažte.

Vyrážíme na cestu. Převodovka už na prvních metrech, které jsou městské, předvádí chování hodné pochvaly. Je taková, jaká by měla automatická převodovka být – v podstatě nevíte, že tam je. Žádné cukání, nerozhodnost, zbytečné podřazování, nic. Pokud jste měli možnost jezdit s minulou generací Smartu s „automatem“, rychle na ten zážitek zapomeňte, tohle je z jiného světa. Převodovku můžete ovládat klasickou pákou na středové konzoli, která nabízí také možnost volby manuálních stupňů a pokud zvolíte verzi Sport, přibydou ještě pádla pod volantem. Automobil jsme však zkoušeli v téměř všech myslitelných režimech a ujišťuji vás, že na manuální volbu můžete zapomenout. Software je naprogramovaný dobře a převodovka většinou řadí tak, jak byste si přáli.

Smart Turbo DCT (3)

Pokračujeme z města pryč a najíždíme na kratší úsek dálnice. Byť je automobil vážně malinký, neodehrává se scénka z Top Gearu, kdy vyděšený Jeremy Clarkson ve svém P45 míří na dálnici a málem ho zlikviduje kamión. Jeden takový nám při nájezdu také překáží, ale stačí lehce pobídnout plyn a 90 koní spolu s převodovkou, která klidně podřadí o dva stupně níž a vytáčí motor až k 6 000 otáček, ho nechává daleko za námi. S touto verzí se dálnice rozhodně bát nemusíte. Sjezd nám nabízí další kategorii silnic, kde byste Smart úplně nečekali, krásné a zakroucené okresky. Budete si na sebe chvíli zvykat, krátký rozvor a poměrně ostrý převod řízení dělá automobil extrémně agilním a opravdu rychle reagujícím na volant. Ani tady není Smart pryč ze své komfortní zóny a s úsměvem nám splňuje i naše přání na ostřejší jízdu. Silnice byly trochu navlhlé, motor vzadu a pohon té správné nápravy… Žádnou velkou divočinu však nečekejte, stabilizace vás opravdu bedlivě hlídá 🙂 Vracíme se zpátky do města a celkově máme z této smartí kombinace vážně dobrý pocit.

Poslední etapa zkoušení byla tou pravou královskou disciplínou. Pohyb po městě, kde je poměrně výrazný provoz, úzké uličky, opravdu spousta cyklistů, které mají povětšinou přednost. A hlavně, město, kde se oficiální pohybuje největší koncentrace Smartů. Nebyla chvilka, aby na nás nevystrkoval nos ForTwo, který si o podélném parkování myslí svoje. Na tohle proplétání se hustým provozem volíme variantu pro dvě osoby. Převodovku už známe a musíme konstatovat že ani neustálým zastavováním a opětovným rozjížděním se nenechá rozházet. Když budu hnidopich, nacházím jeden nedostatek, který je problémem spíše pro moje ucho. Převodovka v režimu Eco odřazuje opravdu brzo (cca 2 250 ot./min) a to znamená, že jakmile se dostanete na 50 km/h, už máte zařazenou pětku. V tu chvíli motor točí něco kolem 1 500 ot./min a podle sluchu mám pocit, že motor podtáčí. Nicméně na pedálu plynu to až tak znát není a zde se nachází řešení. Jakmile ho trochu víc stlačíte, převodovka okamžitě podřazuje. Druhé řešení je v tlačítku režimů převodovky. Režim Sport řadí další stupeň zhruba ve 3 000 ot. Do města se mi osvědčil o něco lépe.

Smart Turbo DCT (2)

Autor trasy, občas lehce zmatená navigace, která využívá systému MirrorLink a naše nepozornost, měly za následek několikeré otáčení se, couvání a jiné podobné městské manévry. Menší z rodiny Smartů má však díky motoru uloženému vzadu poloměr otáčení pouhých 6,95 metru! A s tím se s nadsázkou otočíte opravdu všude. Jenom pozor na horlivé přidávání plynu po otáčecím manévru. V situaci, kdy by běžné vozy (s poloměrem otáčení v průměru kolem 11 m) už odjížděly rovně, Smart má ještě pár otáček v záloze. Tak aby se vám nestalo, že dokončíte elegantní 360-ku a zůstanete tam, kde jste začali.

Smart ForTwo a ForFour je v této kombinace překvapivě dospělé auto. Převodovka zaslouží chválu, motor má dostatečný výkon a do městského provozu si snad ani nemůžete přát více. Jeho kvality potvrzují také prodeje, které celosvětově narostly o 23 %, a velké oblibě se nový Smart těší třeba také v Číně. K těmto variantám se pro příští rok chystá i oblíbená verze Cabrio. Té se od roku 2000 prodalo slušných 220 000 kusů a nová verze bude patrně pokračovat v tomto trendu. V rámci prezentaci jsme totiž měli možnost zblízka si prohlédnout předprodukční verzi a máte se na co těšit, vývojáři kabrioletu byli pilní 🙂

Smart ForTwo i verze ForFour jsou do městkého provozu jedním z nejlepších řešení. Na první pohled vás může odradit trochu vyšší cena, která je pro základní verzi s motorem o výkonu 45 kW a manuální převodovkou pěkných 279 500 Kč. Nicméně pokud budete chtít turbomotor a výbornou automatickou převodovku Twinamic, bude tato verze začínat na 334 000 Kč. Pokud ale hledáte řešení primárně do přeplněného městského provozu, určitě si nový Smart zkuste. V této kategorii zazáří a vy budete překvapení, co dokáže nabídnout navíc.