Nový Leon je pro SEAT jako pokropení živou vodou. Po několika letech skromnějších prodejů se zdá, že prodejní čísla se snad konečně znatelně zvýší. A není divu. Již třetí generace Leonu totiž poprvé v historii přichází hned s několika karosářskými variantami.
Kromě tradičního pětidveřového hatchbacku, na který jsme z předchozích dvou generací zvyklí, přibyl na jaře sportovnější třídveřový model SC a od 1.ledna 2014, kdy oficiálně startuje prodej, bude k dispozici také praktické kombi ST (v showroomech už ho najdete i teď). To sice nabízí o 18 litrů menší zavazadlový prostor (587 litrů) než Volkswagen Golf Variant a jen o jeden litr menší (s rezervním kolem) kufr než Škoda Octavia Combi, ale oproti těmto dvěma konkurentům je (nejen) podle mě pohlednější.
Z boku vynikne hlavně prodloužení karoserie o 27 centimetrů. Rozvor náprav zůstal oproti pětidveřovému modelu, z něhož vychází, beze změn. Díky batohu přibral Leon ST 45 kilogramů. Ani interiér se nezměnil, stále je perfektně přehledný, středový panel je drobně natočený k řidiči a působí kvalitně.
Žádné překvapení nečeká ani po nakouknutí pod kapotu, kde lze nalézt již dobře známé výhradně přeplňované motory spalující benzín i naftu s výkony od 63 kW až do 132 kW. Postupně by však měly přibýt i další, včetně motoru se systémem odpojování válců ACT. Změny nepřišly ani se zadní nápravou. Kombi ST má nápravu typu Multilink až pro motory nad 110 kW/150 koní nebo s pohonem všech kol (tyto modely se představí v lednu na autosalonu ve Vídni).
Se SEATem Leon ST jsme měli možnost v okolí španělské Barcelony ujet jen několik desítek kilometrů. Trojice naleštěných kombíků na nás čekala už po příletu na letišti. Jak si tam tak stály pospolu, musím uznat, že jim to slušelo! Konečně v ruce držím klíče od bílého kombíku, o šedé FR se totiž strhla mela… :)
Cíl cesty je jasný. Máme v plánu exkluzivní návštěvu továrny automobilky SEAT v Martorellu. Zapínáme s kolegou navigaci a chceme zadat cílovou destinaci. Jenže, navigace je docela pomalá a na pokyny reaguje se zpožděním. Na místo nás ale bez problémů dovedla.
Pod kapotou našeho Leonu ST je silnější varianta motoru 1,4 TSI o výkonu 103 kW/140 koní. Troufám si říct, že tento motor je pro takové auto nejlepší volbou. Motor je už po startu příkladně klidný, tichý a při jízdě má parádní zátah a je pružný. Je však nutné dodat, že jsme jezdili v autech ve dvou neměli jsme příliš zavazadel.
V takovém obsazení není problém s autem zrychlovat už od dvou tisíc otáček za minutu. Zátah nepoleví až k červenému poli. S takovým naladěním vlastně ani není potřeba příliš řadit. A to je škoda, protože šestistupňová manuální převodovka pracuje s přesnou kulisou řazení, dráhy jsou krátké, takže samotná změna převodů je radost.
SEAT Leon ST je pro automobilku velmi důležitým modelem, kterým nově dokáže oslovit mnohem větší portfolio zájemců. O Leonu ST mohou nyní přemýšlet také firmy nebo rodiny, kterým je základních 380 litrů zavazadlového prostoru pětidveřového modelu málo. Základní cena 330 tisíc Kč je pro SEAT Leon ST zvolena s ohledem na konkurenci velmi příznivě a určitě ho na silnici budeme potkávat často.
Konečně přijíždíme před brány továrny SEAT v Martorellu v těsném sousedstvé Barcelony. Továrna se rozkládá v průmyslové oblasti Zona Franca na ploše tři milionů čtverečních kilometrů. V továrně je zaměstnáno více než 11 500 zaměstnanců, kteří pracují v třísměnném provozu.
V továrně se vyrábí všechny modely Ibiza, Leon, Altea, Exeo, ale také Audi Q3. Výroba jednoho auta trvá přibližně 19 hodin, ale mezitím projde téměř celým areálem. Od počátečního lisování základních dílů karoserie, přes jejich svařování do konstrukce samonosné karoserie, přivaření střechy, následného nalakování, „svatbu“ (spojení motoru a podvozku s karoserií) až po finální montáž. A právě druhá a poslední část výroby Ibizy jsme měli možnost vidět.
Celá naše exkurze začíná na lince svařovny modelu Ibiza. Zde vzniká úplný základ automobilu. Pracují zde výhradně roboti, lidé pouze připravují jednotlivé výlisky do držáků. Roboti dokáží pracovat se všemi variantami karoserie a je tedy jedno, zda se zrovna připravuje třídveřová Ibiza SC, pětidveřová varianta a nebo kombi ST.
Z připravených již vylisovaných plechů zde roboti svaří rám samonosné karoserie, ke které se následně přidělá vše ostatní. Již svařené bočnice karoserie se přivaří k podlaze, střecha přichází až na závěr. Ke karoserii se přidělává dvojicí dlouhých nepřerušených svárů od rámu předního okna až po úplný konec střechy. Tento svár se na hotovém voze překryje dekorační lištou. V tomto stádiu už karoserie dostává tvary vozu. Tato karoserie putuje několika po pásech dalšími tunely a výtahy do míst, kde se například ošetří antikorozním nátěrem, nalakuje se a podobně, aby mohla nakonec dorazit do finální montáže.
V budově finální montáže se celé auto smontuje dohromady. Finální montáž mají na starosti lidé. Zde už jsou roboti zastoupeni jen coby držáky jednotlivých částí a zvedáky těžkých předmětů. Po instalaci podvozkových částí, motoru a převodovky (řadící páka musí mít zařazený 4. převodový stupeň, jinak se do karoserie nedostane) již pracovníci přimontují palubní desku, spínací skříňku s klíči, čalounění, sedadla, přední světla s celou chladičovou stěnou, dveře, znaky a tak dále… Prostě vše tak, aby na konci pásu mohlo být auto zkontrolováno výstupní kontrolou a mohlo vyrazit na svou první testovací jízdu. Ve zkratce jste si celý tento 19 hodinový proces mohli prohlédnout v tomto článku.
V továrně se bohužel nesmělo fotit, takže vám ukážeme jen pár fotografií od fotografa, který s námi šel.
-PS-