První jízda: SEAT Ibiza 1.5 TSI

Autor: Pavel Srp - 17. 5. 2017


Prodeje páté generace SEATu Ibiza brzy odstartují v České republice, přičemž základní cena byla stanovena na bezmála tři sta tisíc Kč. My jsme si novou Ibizu vyzkoušeli na silnicích v okolí Barcelony. Pod kapotou jsme při tom měli nejen zbrusu nový motor 1.5 TSI, ale také tříválec 1.0 TSI v jeho slabší variantě.

Minulá generace Ibizy byla na trhu již od roku 2008, za tu dobu prodělala dva zásadní facelifty, ale věk už na ní byl znát. O co později nová generace přijela, o to by měla být lepší. Je tomu opravdu tak?

Nového je spousta, třeba i podvozková platforma MQB-A0

Nový SEAT Ibiza přijíždí jako první z koncernových sourozenců na nové podvozkové platformě, kterou ještě tento rok dostane také Volkswagen Polo a později i další malé modely koncernu Volkswagen (Audi A1 i Škoda Fabia). Jde o upravenou podvozkovou platformu MQB ve verzi A0 pro malá auta. S tím přichází celá řada nových možností, kterými je i výrazně obměněná paleta motorů.

Základ nabídky tvoří atmosférický tříválec 1.0 MPI s 55 kW, je to ale jediný nepřeplňovaný motor v nabídce. Další motorizace používají výhradně přeplňovaní turbodmychadlem. Z benzinových motorů jsou v nabídce dva tříválce 1.0 TSI s výkony 70 kW a 85 kW a také nový čtyřválec 1.5 TSI se 110 kW a technologií vypínání válců ACT. SEAT Ibiza ale může spalovat také CNG, v takovém případě bude pod kapotou 1.0 TSI s 66 kW. Z motorů spalujících naftu půjde o jednotku 1.6 TDI ve třech výkonových stupních 59 kW, 80 koní, 70 kW a 85 kW.

Pohon budou zajišťovat výhradně kola přední nápravy a k dispozici budou pětistupňové nebo šestistupňové manuální převodovky, respektive za příplatek také dvouspojkové převodovky DSG.

Bohatá bude i výbava, která bude mezi malými auty do jisté míry unikátní. Ibiza dostane adaptivní tempomat, adaptivní podvozek DCC, bezklíčkové startování, audiosystém BeatsAudio, ale také například bezdrátové dobíjení mobilního telefonu Connectivity Box a další.

SEAT Ibiza FR 1.5 TSI

Jako v jednom z vůbec prvních modelů koncernu Volkswagen se pod kapotou Ibizy objevuje nový přeplňovaný čtyřválec 1.5 TSI. Ten je v tomto případě vyladěn na 110 kW/150 koní a 250 Nm. Právě tuto verzi jsme vyzkoušeli v provedení FR.

Motor má velmi sytý zvuk, který vás bude bavit zejména při sportovnější jízdě, ke které se Ibiza rozhodně nenechá dlouho přemlouvat. Zátah je do 2500 ot./min poměrně vlažný, ale od této hodnoty se motor pořádně nadechne a vyrazí vpřed. Radostně, skoro až lačně po otáčkách. K červenému poli potom zátah nepolevuje, ale ani negraduje.

Motoru skvěle sekunduje podvozek, v tomto případě verze DCC s adaptivními tlumiči. S adaptivním podvozkem se pojí funkce „SEAT Drive Profile“, která umí nejen tlumiče, ale také zbytek auta nastavit pro různé jízdní režimy. Na rozdíl od Leonu nabízí Ibiza pouze nastavení „Normal“, „Sport“, „Eco“ a „Individual“, chybí „Comfort“.

Rozdíl mezi normálním a sportovním režimem je poměrně znatelný. V normálním režimu je auto pohodlné, i na velkých 18″ discích s pneumatikami 215/40 R18. Chování auta při přejezdu nerovností bylo velkým překvapením, protože se od kol ani odjinud z auta neozývaly žádné rázy, rány či jakékoliv jiné pazvuky. Naopak byla jízda vcelku plavná. Přepnutí do sportovního režimu znamenalo znatelné ztuhnutí. Reakce na plyn zrychlily, řízení jakbysmet.

Sportovní režim tu oceníte, zejména vyrazíte-li na pořádně zakroucený kus asfaltu linoucí se malebnými panoramaty okolí Barcelony. Asfalt je tu hladký a kvalitní, a tak jsme mohli kvality nového podvozku ocenit a vyzkoušet dosyta. To, jak se tato Ibiza FR vrhá do zatáček, jak jimi projíždí a jak z nich vyjíždí, je velké překvapení. Ochota zatáčet je skvělá. Celé auto navíc působí bytelným a tuhým dojmem.

Vypínání válců ACT funguje často tak, že si toho ani nevšimnete. Prostřední válce se odpojují pouze při nízké zátěži a nepatrně se přitom změní zvuk. I jemné přišlápnutí plynového pedálu znamená okamžitý běh všech čtyř válců.

Vlastně jediným negativem, které mě po pár desítkách kilometrů za volantem Ibizy s novým motorem 1.5 TSI napadá, je vlastně již zmíněným pozitivem. To, jak má motor příjemný zvuk při sportovnější jízdě, může chvilkami obtěžovat při jízdě klidnější. V některých otáčkách je motor prostě trochu hlučnější.

SEAT Ibiza Xcellence 1.0 TSI 70 kW

FR jsme vyměnili za Xcellence, která nabízí designové prvky jako chromové lišty kolem oken, speciální čalounění i ozdobné prvky v interiéru v barvě a další drobnosti například včetně LED denního svícení či zadních LED světlometů.

Pod kapotou tohoto auta byl slabší z tříválců 1.0 TSI se 70 kW a 175 Nm. Na motoru je sice podle zvuku poznat, že jde o jednotku se třemi válci, potlačuje ale vibrace, které se do interiéru prakticky nedostanou. V některých otáčkách jsou mírně cítit z volantu. Překvapil ale projev motoru co do výkonu. Stejně jako u 1.5 TSI předvede, co v něm je, až pokud ho trochu vytočíte. Po překročení 1800 ot./min pošle na silnici všechny svoje newtonmetry a ukáže, že má také docela odpich. Motor je točivý, ostatně opět jako u 1.5 TSI táhne celým spektrem otáčkoměru.

Tento vůz obouval menší 16″ disky s vyšším profilem pneumatik, ale díky absenci adaptivního podvozku DCC bylo jeho chování tužší. Přes nerovnosti a zpomalovací prahy, kterých je v Barceloně a okolí požehnaně, nepřejížděl tak jistě.

Ani této verzi nedělala problém svižnější jízda. Zrychlování bylo samozřejmě vlažnější, ale díky velkému rozsahu použitelných otáček není třeba tolik řadit. Ibiza se do zatáček stáčí ochotně a působí lehce. Aby také ne, když váží jen něco málo přes 1,1 tuny.

Prostorem překvapí

Ačkoliv jde o malé auto, i díky nové podvozkové platformě nabízí v interiéru spoustu místa. Nejvíce překvapil prostor na zadních sedadlech a to ve všech směrech. Pro ramena i pro hlavu se to dá očekávat, ale pro kolena je tu mnohem více místa než třeba v BMW řady 5. To ostatně můžete posoudit na přiložené fotografii, kdy přede mnou seděl průměrně vzrostlý kolega.

Příjemně prostorné je auto i na předních sedadlech, některým větším členům posádky, respektive jejich kolenům by mohl vadit jen širší středový tunel. FR nabízí skvělé sedačky s výrazným bočním vedením, špatné sedačky nedostanete ale ani u Xcellence.

Závěr

Jak to celé shrnout? Prvních pár desítek kilometrů za volanty dvou vozů nové generace SEATů Ibiza nám připravily příjemné chvilky. Obě auta skvěle fungují, působí bytelným dojmem a vlastně na silnici i pobaví – kdo by to byl původně řekl do motoru s litrovým objemem a třemi válci? Ostatně neříkáme to poprvé, v modernizované Škodě Rapid je tříválec 1.0 TSI 85 kW také velmi povedenou volbou. Na detailní seznámení už se teď těšíme, v českých podmínkách nás čeká už příští týden!

A co ceny? V nabídce jsou zatím pouze tříválcové benzinové motorizace. Základem nabídky je SEAT Ibiza 1.0 MPI 55 kW ve výbavě Reference za 296 900 Kč, slabší přeplňovaný tříválec 1.0 TSI 70 kW Reference stojí od 316 900 Kč. Motor 1.5 TSI by měl přijít na podzim, jeho ceny zatím nejsou známy.

[ngg_images source=“galleries“ container_ids=“5791″ display_type=“photocrati-nextgen_basic_thumbnails“ override_thumbnail_settings=“0″ thumbnail_width=“100″ thumbnail_height=“75″ thumbnail_crop=“1″ images_per_page=“0″ number_of_columns=“0″ ajax_pagination=“0″ show_all_in_lightbox=“0″ use_imagebrowser_effect=“0″ show_slideshow_link=“0″ slideshow_link_text=“[Show as slideshow]“ order_by=“sortorder“ order_direction=“ASC“ returns=“included“ maximum_entity_count=“500″]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru