Automobilka Lexus na autosalonu v Pekingu představila svůj zcela nový prémiový crossover střední velikosti, jenž zaujme svým ostře vyhraněným ztvárněním exteriéru.
Lexus NX je prvním zástupcem automobilky v segmentu prémiových crossoverů střední velikosti. Jeho ostré rysy nabité emocemi se soustředí na nové zákazníky žijící ve městech a vyznávající aktivní životní styl.
Lexus NX nabídne tři různé motorizace, konkrétně velmi hospodárnou hybridní verzi NX 300h, dále první přeplňovaný zážehový motor 2,0 litru ve voze značky Lexus (verze NX 200t), resp. atmosférickou verzi téhož motoru (NX 200). Dále bude možné volit mezi pohonem všech kol nebo poháněnou přední nápravou. K dispozici bude i systém „Stop and Start“ zajišťující úsporu paliva a rychlé reakce při opětném spouštění motoru.
Lexus NX rovněž přináší celou řadu pokrokových palubních technologií, jako např. odkládací schránky umožňující bezdrátové dobíjení mobilních přístrojů (poprvé u značky Lexus), dále nový design sdruženého ovladače „Remote Touch“ s dotykovým ovládáním, panoramatické sledování situace kolem vozidla (Panoramic View Monitor) a komplexní multifunkční displej, včetně senzoru bočního zrychlení (novinka u značky Lexus) a ukazatele plnicího tlaku, projekční displej HUD, systém pro sledování slepých úhlů, systém RCTA upozorňující na pohyblivé překážky během couvání a řadu dalších funkcí.
Verze F SPORT nabízí dramatičtější a sportovnější design, jenž tvoří prvky dodávané výhradně pro variantu F SPORT – je to např. odlišná maska chladiče, spodní díl předního nárazníku, volant s hliníkovými dekory, černá vnější zpětná zrcátka, speciální barevné provedení interiéru, dekory na panelu přístrojů nebo sportovní sedadla.
Hlavní konstruktér NX Takeaki Kato uvedl: „NX je prémiový crossover spojující výkon s celou řadou palubních technologií a atraktivním designem, což z něj dělá pro zákazníky velmi přitažlivou nabídku,“ a dodal: „Podobně jako kvalitní sportovní hodinky, jízdní kola nebo módní předměty představuje NX to nejlepší z prémiového sportovního vybavení do města.“
DESIGN EXTERIÉRU
Lexus NX velkou měrou vycházel ze stylistického provedení konceptu LF-NX; byl navržen tak, aby vyzařoval agilitu, která s vozy SUV obecně není spojována, a současně byl vhodný pro použití ve městech. Zhmotňuje agresivní tvary, díky nimž je funkčnost a dynamika patrná již na první pohled.
Lemy v přední i zadní části hladce navazují na karoserii ve tvaru diamantu, skrývající se za velkou maskou chladiče ve tvaru vřetene. Celý vůz je vytvarován tak, aby evokoval hbitost s vysokým výkonem ukrytým v nitru. Atletický postoj vozu, jenž je jakoby stále připraven vyrazit prudce vpřed, je mj. evokován i nápadnými podběhy kol s vytaženým lemováním a koly o velikosti 17 nebo 18″. Smělý designový jazyk značky Lexus stvrzují pokrokové LED světlomety i světla pro denní svícení.
Boční profil je zdůrazněn linií střechy s nejvyšší částí posunutou směrem vzad, čímž byl získán další prostor nad hlavami zadních cestujících a došlo k optickému sevření celé siluety vozu.
K prémiovému charakteru exteriéru přispívají i nápadně tvarovaná vnější zpětná zrcátka a speciální mechanizmus madla dveří, jenž je celosvětovou premiérou (se skrytou válcovou vložkou zámku a integrovaným osvětlením).
Zadní partie zdůrazňují sdružená světla charakteristického tvaru ‘L’ (opět s LED technologií), zatímco karoserie v zadní části reflektuje tvary vřetene z čela vozu.
DESIGN INTERIÉRU
Interiér modelu NX vnáší do kabiny pocity vzrušení, které dokáže bezprostředně vyvolávat. Hlavním poselstvím návrhářů zde bylo spojit konstrukční krásu vysoce výkonného vozu s materiály a texturami přinášejícími prémiovou atmosféru a funkčnost.
Do přístrojového panelu je nápadně zabudováno středové orámování ve stříbrném tónu, symbolizující sílu crossoveru. Bohatě čalouněné opěrky pro kolena po obou stranách středového orámování zajišťují pevnou oporu pro řidiče i předního spolujezdce. Propracovaná technologie HMI (rozhraní člověk-stroj) je zárukou intuitivního a moderního ovládání. NX je dalším vozem značky Lexus, jenž aplikuje rozdělení interiéru na dvě samostatné zóny, tj. zónu sloužící k zobrazování a zónu pro ovládání.
Při návrhu kabiny byl kladen důraz na celkový vnitřní prostor, zejména pak vnímanou prostornost na sedadlech. Lexus NX nabídne spoustu místa nad hlavami cestujících a vyznačuje se velkým celkovým prostorem mezi předními a zadními pasažéry. Dokáže též nabídnout prostorný zavazadelník s největší délkou ve své třídě.
Charakter crossoveru se odráží i v prošívaném vzoru sedadel a různé tloušťce čalounění v jeho jednotlivých částech.
TŘI POHONNÉ JEDNOTKY
- NX 300h
NX 300h používá vysoce propracovaný systém řízení hybridního pohonu, vyvinutý speciálně pro Lexus NX; součástí pohonu je osvědčená jednotka Lexus 2,5 litru s Atkinsonovým cyklem, motor-generátor, elektromotor a akumulátor. Celkový systémový výkon pak činí 145 kW. Mezi speciality hybridního modelu patří řízené tlumení odpružených částí vozidla s cílem zvýšit jízdní pohodlí a zajistit stabilní ovladatelnost omezením podélných náklonů karoserie na nerovných površích.
- NX 200t
Zcela nový přeplňovaný motor 2,0 l vlastní konstrukce se ve voze značky Lexus objevuje poprvé. Dokáže nabídnout vynikající spotřebu paliva s příjemnou akcelerací a agilními jízdními vlastnostmi. Spolupracuje se šestistupňovou automatickou převodovkou, odladěnou speciálně pro NX. Dosahuje nejvyššího výkonu 175 kW v pásmu 4800 až 5600 ot/min a maxima točivého momentu 350 Nm při 1650 až 4000 ot/min. Přeplňovaný motor 2,0 l prodělal jízdní zkoušky zahrnující přes 1 mil. kilometrů za nejrůznějších podmínek, včetně velmi náročných prostředí. Nový motor s přeplňováním jako první na světě kombinuje vodou chlazenou hlavu válců (integrující sběrné výfukové potrubí) s turbodmychadlem Twin Scroll.
K práci s novým přeplňovaným motorem byla upravena nová šestistupňová automatická převodovka, která používá novou řídicí logiku vycházející z požadovaného točivého momentu. Průběžně vypočítává požadovaný točivý moment motoru a snaží se jej maximalizovat, čímž zajišťuje rychlou odezvu na pokyny od akcelerátoru a současně i velmi dobrou spotřebu paliva.
- NX 200
Systém časování ventilů Lexus Valvematic u nepřeplňovaného motoru 2,0 l zajišťuje vysoký točivý moment díky většímu úhlu otevírání ventilů a většímu provoznímu rozsahu systému VVT.
Pohonná jednotka používá vysoký kompresní poměr a diagonální vstřikování paliva, čímž optimalizuje tvorbu pohonné směsi a dosahuje vysokého výkonu v širokém rozpětí otáček. Motor spolupracuje s nově vyvinutou elektronicky řízenou převodovkou S-CVT/Multi-drive s možností sekvenčního řazení.
PODVOZEK A ZAVĚŠENÍ KOL
Konstruktéři NX se během vývoje zaměřili na agilní jízdní vlastnosti, stabilní chování vozu za jízdy, malé náklony v zatáčkách a vysoké jízdní pohodlí, včetně přesné odezvy na pokyny od volantu a stability na nerovných površích cest.
Základem propracovaného systému zavěšení tohoto vozidla je vysoce tuhá karoserie s četnými výztuhami v podvozkových partiích. U nové karoserie se uplatnil obsáhlý paket nejrůznějších výztužných prvků, dodatečné přepážky a bodové svary, výztuhy soustavy odpružení, stejně tak jako technologie automobilky Lexus v oblasti lepení dílů karoserie, spojování laserem s housenkovými svary nebo lepení skel o vysoké tuhosti.
Vybrané verze modelu NX budou používat nově vyvinuté tlumiče a systém Lexus AVS (adaptivní variabilní odpružení) nové generace s lineárními elektromagnetickými ventily. V kombinaci se systémem Drive Mode Select pro volbu jízdních režimů je možné měnit velikost tlumicích sil, zvýšit jízdní pohodlí či minimalizovat náklony karoserie.
BEZPEČNOST
Součástí obsáhlého balíku bezpečnostní výbavy je panoramatické sledování situace kolem vozidla (Panoramic View Monitor), adaptivní tempomat (ACC) schopný fungovat za všech rychlostí, systém varování před opuštěním jízdního pruhu (LDA), systém pro sledování slepých úhlů (BSM), výstražný systém RCTA (Rear Cross Traffic Alert) upozorňující na překážky v okolí vozidla během couvání, nově upravené světlomety s přisvěcováním do zatáček nebo projekční displej HUD.
Kamera pro panoramatické sledování situace kolem vozidla (u značky Lexus novinka) vykazuje vůbec nejvyšší rozlišení za všech kamer používaných ve vozech Lexus. NX jako první v daném segmentu nabízí adaptivní tempomat (ACC) schopný fungovat za všech rychlostí jízdy, díky němuž lze sledovat vůz jedoucí vpředu a podle potřeby zajistit automatické brzdění až do úplného zastavení.
[table caption=“ROZMĚRY:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]Celková délka:,4 630 mm
Celková šířka:,1 845 mm
Celková výška:,1 645 mm (s anténou: žraločí ploutev)
,1 630 mm (bez antény)
Rozvor:,2 660 mm
Rozchod vpředu/vzadu:,1 580 / 1 580 mm (s pneumatikami šíře 225)
,1 570 / 1 570 mm (s pneumatikami šíře 235)
[/table]
Lexus řady NX se začne prodávat na světových trzích v druhé polovině roku 2014. Specifikace modelu NX závisejí na konkrétním trhu.