Ford oznámil, že nový S-MAX bude jako celosvětově první model značky Ford k dispozici s inteligentním asistentem rychlosti. Jedná se o novou technologii, která sleduje dopravní značky a reguluje rychlost jízdy tak, aby automobil nepřekročil omezení platné v právě projížděném úseku.
Nový S-MAX je nástupcem stejnojmenného modelu první generace, který byl vyhlášen evropským autem roku 2007 a má na kontě více než 400 000 prodaných vozů. I nová generace je stylovou a inovativní intepretací sedmimístného rodinného automobilu pro aktivní životní styl. Nabídne více než 20 nových technologií, mezi nimiž nechybí automatická dálková světla s ochranou proti osnění ostatních řidičů nebo nové adaptivní řízení Ford. Poprvé bude pro S-MAX k dispozici také inteligentní pohon všech kol (AWD).
„Nový S-MAX popírá představu, že všestranný sedmimístný rodinný automobil nemůže být zároveň stylový, řidičsky atraktivní a technicky vyspělý,“ řekl Roelant de Waard, viceprezident Ford of Europe pro marketing, prodej a služby. „Inteligentní asistent rychlosti je jedna z těch technologií, u kterých se lidé budou divit, jak se bez nich mohli dosud obejít – nejen proto, že jim pomůže vyvarovat se pokut za rychlost, ale protože jízda s ním je o tolik méně stresující.“
Nový S-MAX lze objednávat již dnes, první dodávky jsou naplánované na léto. Ceny začínají na 679 790 Kč.
Inteligentní asistent rychlosti
Překročení rychlosti může vyjít draho – řidiči hrozí nejen vysoká pokuta, ale i trestné body nebo rovnou zákaz řízení. V Evropě se nachází více než 35 000 zařízení měřících rychlost vozidel a některé země přikračují k dalšímu snižování existujících rychlostních limitů.
Společnost Ford Motor Company dnes představuje novou technologii, která může řidičům pomoci vyhnout se neúmyslnému překročení povolené rychlosti.
Inteligentní asistent rychlosti v sobě spojuje funkce dvou technologií Ford:
- Nastavitelný omezovač rychlosti umožňuje manuálně zadat rychlost, kterou řidič nechce překročit
- Rozpoznávání dopravních značek informuje řidiče o dopravních značkách upravujících rychlost prostřednictvím symbolů zobrazovaných na displeji přístrojového panelu
Inteligentní asistent rychlosti se ovládá podobně jako tempomat. Nastavenou rychlost lze zvyšovat i snižovat po 5 km/h. V rychlostech 30-200 km/h se technologie řídí údaji systému rozpoznávání dopravních značek. Je-li vůz vybaven navigací, bere systém v úvahu také informace obsažené v mapových podkladech.
Inteligentní asistent rychlosti umožňuje nastavit toleranci až 10 km/h nad detekovaný rychlostní limit. K regulaci rychlosti nepoužívá brzdy, ale plynule upravuje točivý moment motoru prostřednictvím regulace množství paliva. Pokud S-MAX překročí nastavenou rychlost například v klesání, ozve se výstražný tón. Řidič může kdykoliv dočasně překročit nastavený limit důrazným sešlápnutím plynového pedálu.
„Omezovač rychlosti byl osazen asi ve dvou třetinách všech loni prodaných vozů Ford, u kterých byl v nabídce. Oblíbili si ho řidiči, kteří chtějí mít jistotu, že nebudou platit pokutu za neúmyslné překročení rychlosti. S inteligentním asistentem rychlosti je jízda ještě snazší,“ řekl Stefan Kappes, vedoucí odpovědný za systémy aktivní bezpečnosti ve Ford of Europe.
Adaptivní řízení Ford
Adaptivní řízení usnadňuje manévrování v nízkých rychlostech a současně přispívá k přesnějšímu a intuitivnějšímu ovládání vozu ve vyšším tempu. Převod mezi volantem a koly je nepřetržitě upravován na základě následujících scénářů:
- Městský provoz: elektromotor a převodová soustava integrovaná přímo ve volantu zesilují pokyny řidiče tak, aby k natočení kol o daný úhel stačilo menší natočení volantu
- Střední rozsah rychlostí: systém reaguje na otáčení volantem plynule a reguluje převod řízení tak, aby se vůz přesně a příjemně řídil
- Jízda po dálnici: systém pomocí elektromotoru lehce sníží citlivost řízení s cílem zajistit klidnější a stabilnější jízdu
Řídicí jednotka systému i senzor úhlu natočení volantu jsou rovněž integrované přímo ve volantu. Nastavení systému lze provést v menu palubního počítače.
Vyspělé motory
Nový S-MAX je nabízen s vyspělými zážehovými motory EcoBoost a vznětovými jednotkami TDCi. Emise CO2 poklesly v závislosti na konkrétní motorizaci až o sedm procent.
V paletě motorizací pro S-MAX nechybí nový agregát 2.0 TDCi Bi-Turbo, přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Dosahuje výkonu 154 kW/210 koní a jeho maximální točivý moment 450 Nm je k dispozici již od 2000 ot./min. Menší turbodmychadlo s nízkou setrvačností rychle reaguje na změnu polohy plynového pedálu, zatímco větší dmychadlo dosahuje vyššího plnicího tlaku, a umožňuje tak motoru dosáhnout maximálního výkonu. Jednotka 2.0 TDCi Bi-Turbo bude dodávána v kombinaci se samočinnou šestistupňovou převodovkou Ford PowerShift.
Zdokonalený vznětový motor 2.0 TDCi je přeplňovaný jedním turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek. Má upravený blok, novou hlavu válců a nové vstřikování. K dispozici je ve variantách 88 kW/120 koní, 110 kW/150 koní a 132 kW/180 koní. Ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou mají všechny tři varianty kombinovanou spotřebu paliva 5,0 l/100 km a emise CO2 jen 129 g/km. K čistotě spalin přispívá systém zachytávání NOX ve výfukovém potrubí.
Varianty 110 kW a 132 kW budou nabízeny se šestistupňovou samočinnou převodovkou Ford PowerShift a na přání také s inteligentním pohonem všech kol iAWD (110 kW s manuální a 132 kW se samočinnou převodovkou), inteligentním systémem, který plynule přepíná mezi pohonem předních a všech čtyř kol. Každých 16 milisekund měří záběr jednotlivých kol a každých 100 milisekund může upravit rozdělení hnací síly. Na zadní kola lze poslat až 100 procent aktuálně dostupného točivého momentu.
„Inteligentní pohon všech kol se aktivuje v případě potřeby, takže pomáhá řidičům v zimních podmínkách a dále vylepšuje typické sportovní jízdní vlastnosti S-MAXu. Přitom má jen minimální dopady na spotřebu paliva a kultivovanost. S-MAX se systémem iAWD může tahat přívěsy o hmotnosti až 2000 kg,“ řekl Ulrich Koesters, ředitel modelové řady ve Ford of Europe.
Pro zájemce o zážehové motory je připraven nový úsporný agregát 1.5 EcoBoost o výkonu 118 kW, spolupracující s manuální převodovkou. Díky sběrnému potrubí integrovanému v hlavě válců se rychleji ohřívá na provozní teplotu a také rychleji reaguje na sešlápnutí plynového pedálu, protože výfukové plyny nemusí urazit k turbodmychadlu tak velkou vzdálenost jako u tradičního uspořádání.
Stejně jako ostatní motory EcoBoost má i tato novinka vysokotlaké přímé vstřikování paliva, nezávisle proměnné časování sacích i výfukových ventilů a nový hliníkový blok. Vodní mezichladič stlačeného vzduchu přispívá k optimálnímu plnění, zatímco přeprogramovaná řídicí jednotka zajišťuje vysokou úroveň kultivovanosti chodu motoru.
V nabídce bude také motorizace 2.0 EcoBoost 176 kW/240 koní, dodávaná se samočinnou šestistupňovou převodovkou. Kompletní paleta motorů pro nový S-MAX splňuje požadavky emisní normy Euro VI a ke snížení emisí CO2 využívá mimo jiné následující technická řešení:
- Inteligentní rekuperační dobíjení – připojuje alternátor podle potřeby a přednostně dobíjí akumulátor při jízdě setrvačností nebo při brzdění
- Systém Stop-Start – automaticky zhasne motor po zastavení vozu a opět ho spustí, jakmile chce řidič pokračovat v jízdě
- Aktivní maska chladiče – optimalizuje přívod chladicího vzduchu do motorového prostoru s ohledem na celkovou aerodynamiku vozu
Aerodynamickou účinnost nového S-MAXu optimalizovali specialisté Fordu během čtyř set hodin v aerodynamickém tunelu. K jejímu zvýšení přispívá kromě jiného i zakrytování spodních částí vozu.
Ještě vyšší komfort a kultivovanost
Díky vyspělé konstrukci podvozku i karoserie poskytuje nový S-MAX vynikající komfort všem cestujícím.
Nová zadní náprava „Integral Link“ s odlehčenými hliníkovými komponenty přispívá ke sportovním jízdním vlastnostem vozu, současně však přináší výrazné zvýšení kultivovanosti a jízdního komfortu, zejména cestujícím na zadních sedadlech. Při kontaktu s nerovnostmi vozovky, například při najetí na hranu výmolu, totiž ponechává zadním kolům více volnosti pohybu v podélném směru než tradiční zavěšení. Zadní náprava je opatřena také systémem samočinného vyrovnávání světlé výšky bez ohledu na aktuální zatížení.
Ke snížení hlučnosti v prostoru pro cestující přispívá zvýšené množství tlumicích materiálů spolu se zdokonaleným těsněním dveří. Hladina hluku poklesla o 2,5 dB vpředu a 3 dB vzadu. Aerodynamická optimalizace karoserie se odráží ve snížení hluku vytvářeného obtékajícím vzduchem.
Jako první model své třídy nabídne nový S-MAX zákazníkům přední multifunkční sedadla s aktivní masáží. Na jejich vývoji se podíleli i lékaři a cílem bylo snížit svalovou únavu zejména na dlouhých cestách. Stehna, hýždě a bederní část zad cestujících jemně masíruje soustava 11 masážních polštářků. Multifunkční masážní sedadla jsou seřiditelná v osmi směrech a mají vyhřívání i odvětrávání.
Přední opěrky hlavy lze nastavovat jak výškově, tak podélně. Ve dvou osách je seřiditelný rovněž volant, a to i elektricky. Poprvé Ford nabízí S-MAX také s vyhříváním volantu.
Tuhost i tvar zadních sedadel byly upraveny s ohledem na vyšší komfort sezení. Takzvané „stadionové“ uspořádání přispívá k lepšímu výhledu cestujících vzadu. Sedadla ve druhé řadě jsou podélně posuvná a mají nastavitelný sklon opěradla.
Cestující vzadu si nyní mohou upravit nastavení klimatizace nezávisle na nastavení dvou zón vpředu. Nový S-MAX je vybaven snímačem vlhkosti vzduchu, který předchází zamlžování oken, a snímačem kvality vzduchu. Ten dokáže zaznamenat přítomnost oxidu uhelnatého nebo oxidu dusičitého a samočinně přepnout na vnitřní cirkulaci. Pokročilá filtrační soustava zachytí 99 procent pylových částic a prakticky všechen oxid dusičitý, který je významným spouštěčem astmatu.
Dává pozor i za vás
Nový S-MAX je vybaven novou technologií, která usnadňuje vjíždění do nepřehledných křižovatek. Přední kamera s panoramatickým obrazem, umístěná v přední masce, zobrazuje na 8“ displeji multimediálního systému SYNC 2 prostor před vozem v úhlu 180 stupňů. Aby zůstala funkční i v nepříznivém počasí, je osazena ostřikovačem, který se aktivuje spolu s ostřikovači světlometů.
Předkolizní asistent Pre-Collision Assist s funkcí ochrany chodců je další novinkou v daném segmentu. Zaznamenává chodce na vozovce nebo v její blízkosti a začne automaticky brzdit, pokud vyhodnotí riziko střetu jako bezprostřední a řidič nezareaguje na varování.
K rozpoznání chodců slouží digitální zpracování údajů z kamery pod čelním sklem a radaru umístěného v nárazníku. Systém porovnává zachycené tvary s databází „tvarů chodců“ a pokud zjistí potenciálně nebezpečnou situaci, upozorní řidiče akustickým i vizuálním signálem. V případě, že řidič nereaguje, zmenší systém vzdálenost brzdového obložení od brzdových kotoučů, aby soustava zareagovala rychleji. Pokud řidič stále nereaguje, začne vůz brzdit automaticky.
Tato technologie samozřejmě nenahrazuje řidiče a má jistá omezení, zejména pokud jde o jízdu v noci, jízdu za nepříznivého osvětlení či povětrnostních podmínek a detekci cyklistů nebo vozidel pohybujících se jiným směrem.
Nový S-MAX disponuje rovněž systémy usnadňujícími parkování:
- Aktivní parkovací asistent s funkcí kolmého parkování dokáže vyhledat vhodné parkovací místo a samočinně do něj vůz navést; poradí si jak s podélným stáním, tak se stáním kolmo k vozovce
- Asistent parkování pomůže řidiči vyjet z podélného parkovacího místa; převezme kontrolu nad řízením, zatímco řidič obsluhuje pedály
- Boční parkovací asistent informuje o vzdálenosti od překážek po stranách vozu
- Varování před vozy projíždějícími ze strany sleduje při couvání kolmo do vozovky provoz a varuje řidiče, pokud se z kterékoliv strany blíží jiné vozidlo
Další asistenční systémy, jimž může být nový S-MAX vybaven, jsou Hlídání mrtvých úhlů, Rozpoznávání dopravních značek, Upozornění na vyjetí z pruhu, Systém udržování v jízdním pruhu, Adaptivní tempomat a Sledování bdělosti řidiče.
Zdokonalená pasivní i aktivní bezpečnost
S-MAX je zkonstruovaný tak, aby v případě nehody ochránil všechny cestující. A-sloupky, B-sloupky a střešní nosníky jsou vyrobeny z vysokopevnostní hydraulicky tvářené oceli. Výsledná konstrukce má nižší hmotnost a lépe chrání posádku v případě bočního nárazu.
Vedle čelních airbagů vpředu, kolenního airbagu řidiče a okenních airbagů chránících cestující na všech třech řadách sedadel nový S-MAX poprvé nabídne také boční airbagy pro sedadla ve druhé řadě. Ta jsou opatřena bezpečnostními pásy s předpínači a omezovači tahu. Na všech sedadlech ve všech třech řadách je nainstalován systém upozornění na nezapnuté pásy.
Technologie MyKey umožní majitelům naprogramovat do klíče od vozu nejrůznější omezení. Může se jednat o znemožnění příchozích telefonických hovorů, omezení nejvyšší dosažitelné rychlosti, znemožnění deaktivace bezpečnostních systémů, omezení hlasitosti audiosystému nebo jeho úplnou deaktivaci v případě, že cestující nemají zapnuté bezpečnostní pásy.
Jízdní stabilitu vozu zlepšují rozšířené funkce elektronického stabilizačního systému, jako je regulace průjezdu zatáčkou nebo ochrana před převrácením.
Funkce usnadňující život
Namísto tradičního přístrojového štítu lze nový S-MAX na přání vybavit 10palcovým digitálním panelem s animovanými přístroji tradičního analogového vzhledu. Nastavení displeje a 3D grafické efekty lze upravit podle osobních preferencí.
Osmipalcová dotyková obrazovka uprostřed palubní desky slouží k ovládání systému Ford SYNC 2. Jednotlivé funkce – telefon, audio, klimatizaci, navigaci – lze však ovládat také hlasem. Systém rozumí i pokynům vysloveným běžnou řečí. Například, když řeknete, že máte hlad, zareaguje vypsáním seznamu restaurací v okolí.
S-MAX bude poprvé nabízen také s bezdotykovým ovládáním pátých dveří, k jejichž otevření či zavření stačí mávnout nohou pod zadním nárazníkem. Zákazníci si budou moci objednat rovněž elektricky výklopné tažné zařízení s elektronickou stabilizací přívěsu.
Praktický a stylový interiér
Sedadla Easy-Fold ve druhé a třetí řadě lze jednotlivě sklápět stiskem tlačítka na ovládacím panelu. Nový S-MAX nabízí celkem 32 různých konfigurací sedadel a zavazadlového prostoru. Sedadla ve druhé řadě jsou navíc opatřena funkcí Easy-Entry, která usnadňuje nastupování na sedadla ve třetí řadě. Díky vylepšené konstrukci se nyní sedadlo sklopí a odsune vpřed jediným plynulým pohybem.
Posádce je k dispozici celá řada odkládacích prostor včetně schránky v horní části palubní desky, schránky ve středové konzole mezi předními sedadly nebo „tajné“ přihrádky pod podlahou za třetí řadou sedadel.
Interiér se vyznačuje vytříbeným a dynamicky působícím designem. Středová konzola plynule navazuje na palubní desku, kterou oživuje hliníková dekorace nad schránkou před spolujezdcem. Měkčené materiály jako kůže Salerno nebo prémiový velur jsou zdobené kontrastním prošíváním. Velká péče byla věnována vzájemnému sladění barevných odstínů. Prostornost a vzdušnost interiéru lze ještě více zvýraznit celoplošnou panoramatickou skleněnou střechou.
Materiály jsou zvolené tak, aby odolávaly opotřebení a poškození, ke kterým není při rodinných výletech nikdy daleko. Některé plochy mají například povrchovou úpravu zabraňující tvoření skvrn při potřísnění kávou. Odborníci Fordu také při vývoji simulovali poškození, jež mohou způsobit zipy a jiné kovové součásti oblečení. Při jednom z testů přes látku 600krát přejede kulička s kovovými hroty, které se ve vývojových laboratořích Fordu přezdívá „palcát“.
Design exteriéru ve znamení evoluce
Designéři Fordu navázali na stále svěží a nezaměnitelný vzhled dosavadního S-MAXu. Výsledný design působí ještě dynamičtějším a luxusnějším dojmem. S ozdobnými prvky přitom návrháři nakládali střídmě, protože se chtěli vyhnout „vizuálnímu šumu“. Posunutí čelních sloupků vzad umožnilo prodloužit kapotu motoru. Zvýšená chromovaná maska a štíhlé světlomety dodávají novému S-MAXu modernější vzezření.
Charismatickou siluetu S-MAXu s typickou linií bočních oken oživují nová LED denní světla a technicky stylizované LED zadní svítilny, jež zároveň opticky zdůrazňují šířku vozu. Difuzor s integrovanými koncovkami výfuku uděluje zadní části moderní, sportovní vzhled.