Amortizace je vlastně zhodnocení vozidla provedenou opravou. V běžné praxi se toto zhodnocení odečítá z ceny nových náhradních dílů, použitých na opravu u starších vozidel. Koeficienty amortizace náhradních dílů vycházejí ze Znaleckého standardu číslo 1 a jsou závislé na stáří vozidla a počtu ujetých kilometrů.

Pojišťovna při snížení náhrady za opravu poškozeného vozidla o amortizaci vychází z předpokladu, že po provedené opravě se vozidlo zhodnotilo a došlo ke zvýšení jeho ceny, proto nemá poškozený nárok na náhradu částky opravy, o kterou se hodnota vozidla po opravě zvýšila. Ne vždy tomu tak je.

Jak zní zdůvodnění pojišťoven pro uplatnění amortizace ? Je jich řada, ale nejčastějšími jsou :

  • Zhodnocení vozidla opravou
  • Korekce na použitý materiál
  • Korekce ceny použitých dílů
  • Použité díly jsou z druhovýroby
  • Použití neoriginálních dílů
 

Protože posuzování oprávněnosti odpočtu amortizace je značně kompikovaná a velmi odborná záležitost, je nutné vždy vycházet z konkrétních okolností. Je možné, že zrovna ve vašem případě bude pojišťovna amortizaci uplatňovat oprávněně. Velmi časté jsou v poslední době i případy, kdy je amortizace uplatňována tam, kde se o ní vůbec hovořit nedá, neboť nedochází ke zhodnocení vozidla provedenou opravou . Teoreticky mohlo dojít k určitému technickému zhodnocení vozidla, ale to však nesouvisí s obecnou tržní hodnotou vozidla, která většinou není vyšší, než hodnota vozidla před nehodou.

Tímto problémem se zabýval i Ústavní soud, který ve svém nálezu II. ÚS 2221/07 ze dne 19.3.2008 uvedl, že je třeba přihlédnout k tomu, že v případě havarovaného vozidla, byť opraveného novými díly, je jeho skutečná hodnota vždy nižší než původní hodnota použitého vozidla. Zhodnocení poškozeného vozidla opravou je zvýšením jeho obvyklé tržní hodnoty, nikoliv technickým zhodnocením či zvýšením technické hodnoty. Není možné po poškozeném požadovat, aby doplácel na nehodu, pokud opravou vozu nedošlo ke zcela zjevnému přínosu pro poškozeného.

Obdobně se lze dívat i na snížení úhrady škody z důvodu použití pojišťovnou rozporovaných „neoriginálních“ dílů. V době nehody jsou ve vozidle prokazatelně originální díly výrobce a poškozenému vzniká škoda právě poškozením těchto originálních dílů. Škoda na vozidle totiž vzniká v okamžiku dopravní nehody a nikoliv až provedením opravy.

Posouzení amortizace je odbornou otázkou a často ji i odborníci mohou posuzovat různě. Doporučujeme proto vždy vzniklou situaci konzultovat s těmi, kteří mají zkušenosti a problematice rozumí. Vhodným prvním krokem jistě může být i kontaktování Sdružení Pomoc poškozeným (www.pomocposkozenym.cz), které se touto problematikou zabývá a může doporučit nejen další postup či kvalitní odborníky v oblasti stanovení ceny vozidla, ale také předat kontakt na zkušené právníky, bez kterých se řešení určitých situací nedá zvládat.

Pro více informací nebo sjednání jakéhokoliv pojištění navštivte internetové stránky pojišťovacího makléře FINKAP s.r.o., který vám s případnými dotazy velmi rád pomůže a poradí.

-PR-

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s ostatními na sociálních sítích.