Ještě před koncem roku si Audi pro své zákazníky připravila horkou novinku v podobě omlazeného modelu A6. Facelift ale dostaly rovnou všechny její varianty, tedy kombi označované jako Avant, sedan, allroad a samozřejmě také S6 i RS6. Myslelo se ale i na ty, kteří milují rychlost takže omlazením prošly i skvělé a rychlé deriváty S6 a RS6. Designová část faceliftu je především kosmetická a vévodí ji zejména nová světla. To důležitější se odehrálo v technice nebo použitých materiálech, ale vezměme to popořádku.
Současným trendem je co možná nejnižší spotřeba a emise CO2 a Audi se k tomuto trendu s chutí připojilo. Vyrobili proto ultra lehkou karoserii, která je z 20% tvořena hliníkem. Navíc u modelů Audi A6 Ultra – tedy u té nejhospodárnější naftové varianty – použili zbrusu nové kompozitní pružiny, u kterých je úspora hmotnosti a jedné pružině něco málo přes jeden kilogram. Asi se mnou budete souhlasit, když řeknu, že to u Audi berou zatraceně vážně, protože pohotovostní hmotnost (bez řidiče) modelu A6 1.8 TFSI je pouhých 1535 kilogramů. Navíc Audi do faceliftu A6 použilo nový systém Start/Stop, který umí motor vypnout už při nízkých rychlostech, a tak šetří nejen palivo, ale zamezí také zbytečnému úniku výfukových spalin. Nově ale palivo a ovzduší šetří i silné motorizace, které Audi nabízí, protože jsou vybaveny systémem Cylinder on demand (COD), který, pokud je to možné, vypíná polovinu válců.
Co se motorizací týče, u nové A6 si musí vybrat prostě každý. Nově uspořádaná motorová paleta pro Audi A6 pokrývá veškerá očekávání zákazníků třemi zážehovými agregáty TFSI a pěti vznětovými jednotkami TDI. Konkrétně jde o 1.8 TFSI, čtyřválec se zdvihovým objemem 1798 cm3, který poskytuje nejvyšší výkon 140 kW/190 koní a maximální točivý moment 320 Nm v rozpětí 1400 – 4100 ot./min. Následuje 2.0 TFSI s nejvyšším výkonem 185 kW/252 koní a točivým momentem 370 Nm, jenž je k dispozici od 1600 do 4500 ot./min. Poslední z benzínové řady je přepracované 3.0 TFSI, které dosahuje nyní nejvyššího výkonu 245 kW/333 koní a maximálního točivého momentu 440 Nm mezi 2900 a 5300 ot./min. Motor V6 se zdvihovým objemem 2995 cm3 používá ke stlačování nasávaného vzduchu mechanický kompresor uložený mezi oběma řadami válců.
Co se naftových agregátů týče, tam je to o něco jednodušší. V nabídce jsou dva naftové čtyřválcové dvoulitry TDI a tři V6 o objemu 3,0 litru. Čtyřválcové dvoulitry se nabízejí s výkony 110 kW /150 koní a maximálním točivým momentem 350 Nm od 1500 do 3000 ot./min a 140 kW/190 koní a maximálním točivým momentem 400 Nm od 1750 do 3000 ot./min.
Audi nabízí jednotku 3.0 TDI se zdvihovým objemem 2967 cm3 ve třech provedeních – jako důkladně přepracovanou, velmi úspornou verzi přeplňovanou jedním turbodmychadlem ve dvou výkonových stupních a jako výkonnou verzi se dvěma turbodmychadly. Varianta s jedním turbodmychadlem váží cca 190 kilogramů a vyznačuje se především mimořádně výkonným řízením chladicí soustavy, novými hlavami válců a upraveným řetězovým rozvodem. Vstřikovací soustava common rail vytváří vstřikovací tlak až 2000 barů. Úspornější verze motoru 3.0 TDI, která je cíleně vyladěna pro minimální spotřebu paliva, dosahuje nejvyššího výkonu 160 kW/218 koní, maximální točivý moment 400 Nm je k dispozici od 1250 do 3750 ot./min. Sportovnější verze nabízí 200 kW/272 koní a 580 Nm (od 1250 do 3250 ot./min). Vrcholnou jednotkou TDI v nové modelové řadě A6 je 3.0 TDI clean diesel Biturbo. Tento motor je vyladěn na nejvyšší výkon 235 kW/320 koní a v rozpětí otáček od 1400 do 2800 min ot./min působí na klikový hřídel mohutným točivým momentem 650 Nm. Sériově uspořádaná turbodmychadla spolupracují prostřednictvím přepínacího ventilu. Písty, hlavy válců a vačkové hřídele jsou přizpůsobeny vysoké úrovni výkonu. Generátor zvuku ve výfukové soustavě propůjčuje motoru sytý, sportovní zvuk.
Také v oblasti převodného ústrojí nabízí Audi několik různých řešení. Hnací síla je přenášena buď na kola přední nápravy nebo na všechna čtyři kola. Trvalý pohon všech kol quattro se dodává na přání pro 3.0 TDI 160 kW/218 koní, pro 2.0 TFSI a 2.0 TDI s výkonem 140 kW/190 koní bude tato možnost následovat krátce po uvedení na trh. Od výkonu motoru 200 kW/272 koní výš je pohon quattro sériově a na přání může být doplněn sportovním diferenciálem na zadní nápravě.
Kromě toho jsou na výběr čtyři různé druhy převodovek. Šestistupňová mechanická převodovka se dodává sériově s motory 1.8 TFSI a 2.0 TDI, a to v nově vyvinuté verzi přizpůsobené různým úrovním točivého momentu. Hliníková skříň snižuje hmotnost a soukolí i olejová náplň jsou optimalizovány z hlediska minimalizace tření a maximalizace účinnosti. Osmistupňová převodovka tiptronic je vyhrazena motoru 3.0 TDI clean diesel s přeplňováním dvěma turbodmychadly. Pro všechny ostatní motory je v nabídce sedmistupňová převodovka S tronic na přání nebo od výkonu 160 kW (218 k) sériově. Převodovka S tronic má odlišnou konstrukci pro verze s pohonem předních a všech kol.
Nedá mi to a musím alespoň vzpomenout i na ostatní varianty A6 a začnu dnes již legendárním quattrem. Pro nový model Audi A6 allroad quattro jsou k dispozici čtyři výkonné a kultivované motory V6. Ve všech případech se jedná o přeplňované motory s přímým vstřikováním paliva a zdvihovým objemem 3,0 litru. Rozsáhle přepracovaná zážehová jednotka 3.0 TFSI je vyladěna na nejvyšší výkon 245 kW/333 koní a maximální točivý moment 440 Nm. Nový model A6 allroad quattro s ním zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,8 sekundy a v průměru spotřebuje jen 8,0 litru paliva na 100 kilometrů. Turbodiesel 3.0 TDI clean diesel je k dispozici ve třech variantách – jako nový motor s jedním turbodmychadlem ve dvou výkonových stupních a jako Biturbo. Ve variantě s výkonem 160 kW/218 koní a točivým momentem 500 Nm činí průměrná spotřeba paliva pouhých 5,6 litru na 100 kilometrů. Pro jednotku 3.0 TDI clean diesel s výkonem 200 kW/272 koní a točivým momentem 580 Nm platí následující klíčové údaje: 5,6 litru na 100 km, 6,2 sekundy z 0 na 100 km/h a nejvyšší rychlost 250 km/h. Nejvýkonnější TDI poskytuje nejvyšší výkon 235 kW/320 koní a točivý moment 650 Nm.
Připomenout musíme i skvělé a zatraceně rychlé modely S6 a RS6. V případě S6 jde o osmiválec 4.0 TFSI dosahující nejvyššího výkonu 331 kW/450 koní a v širokém rozpětí ot./min od 1400 do 5700 poskytuje maximální točivý moment 550 Nm. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 4,4 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.
U RS6, která má pod kapotou stejnou motorizaci se ale budeme bavit o mnohem zajímavějších číslech: 412 kW/560 koní a poskytuje maximální točivý moment 700 Nm. Z 0 na 100 km/h zrychlí na pouhých 3.9 sekundy a jeho nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 305 km/h.
Co se designu týče, Audi si drží svůj styl elegantních linií s prvky sportovní dravosti, a tak jsou tou nejvýraznější změnou nové světlomety. Sériově automobilka dodává xenonové světlomety Plus vpředu, které vzadu doplňují zadní LED světlomety. Novinkou jsou pak tzv. Matrix LED světlomety, které navíc doplňují dynamické blinkry. Pokud teď přemýšlíte, co to má společného s tím slavným filmem, pak vězte, že vlastně nic. :) Matrix znamená v překladu matice a světla mají právě maticový tvar. Proto Matrix. :)
Ceník nové Audi A6 začíná u základní varianty sedanu s motorem 1.8 TFSI na 1 043 900 Kč a končí vrcholnou verzí RS6 Avant za necelé tři miliony korun.