Audi představuje studii elektromobilu Audi e-tron quattro concept na mezinárodním autosalonu IAA 2015 ve Frankfurtu nad Mohanem. Tato novinka se vyznačuje optimalizovaným aerodynamickým designem se součinitelem odporu vzduchu 0,25 a dynamickým pohonem všech kol e-tron quattro s výkonem až 370 kW. Nová studie ztělesňuje postoj společnosti Audi k budoucnosti elektrické mobility, která bude sportovní, hospodárná a vhodná ke každodennímu využití.
„Audi představí začátkem roku 2018 luxusní sportovní SUV s čistě elektrickým pohonem. Studie Audi e-tron quattro concept je konkrétní předzvěstí tohoto vozu,“ říká Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, člen představenstva společnosti Audi, zodpovědný za technický vývoj. „Kombinuje radost z jízdy s dlouhým dojezdem, expresivním designem a vynikajícím komfortem.“
Elektrický pohon
Audi e-tron quattro concept je poháněno třemi elektromotory. Jeden elektromotor pohání přední nápravu, zbývající dva elektromotory působí na zadní nápravu. Celkový výkon je 320 kW. Řidič může krátkodobě využít dokonce nejvyššího výkonu 370 kW a maximálního točivého momentu více než 800 Nm. Koncepční studie díky tomu podává stejné výkony jako sportovní vůz. Pokud řidič sešlápne pravý pedál až k podlaze, zrychlí Audi e-tron quattro concept z klidu na 100 km/h za 4,6 sekundy a rychle dosáhne elektronicky omezené nejvyšší rychlosti 210 km/h.
Audi poprvé představuje elektrický pohon všech kol e-tron quattro v podobě konceptu se třemi elektromotory. Inteligentní systém řízení hnací síly ovládá jednotlivé elektromotory v závislosti na jízdní situaci. Hlavním cílem je maximální možná hospodárnost. Řidič má na výběr různé stupně rekuperace, jízdní režimy S nebo D a režimy systému Audi drive select.
Torque Control Manager během sportovní jízdy na silnici plné zatáček podle potřeby aktivně rozděluje hnací sílu mezi zadní kola. Tento systém rozdělování hnací síly poskytuje maximální dynamiku a stabilitu.
Velký lithium-iontový akumulátor je integrován do podlahy prostoru pro cestující. Audi e-tron quattro concept má díky tomu rovnovážné rozložení hmotnosti mezi nápravy a nízké těžiště – nezbytné předpoklady pro dynamickou ovladatelnost. Kapacita akumulátoru 95 kWh umožňuje dojezd více než 500 kilometrů. Kombinovaný systém nabíjení CCS (Combined Charging System) umožňuje nabíjení stejnosměrným nebo střídavým elektrickým proudem. Kompletní nabití akumulátoru stejnosměrným proudem na nabíjecí stanici s výkonem 150 kW trvá pouhých 50 minut. Alternativou je bezkontaktní indukční nabíjení systémem Audi Wireless Charging. Nabíjení je velmi snadné. Audi e-tron quattro concept používá systém autonomního parkování, který uvede vozidlo do správné polohy nad nabíjecí deskou. Během slunečních dní poskytují elektrickou energii pro akumulátor poháněcího ústrojí velké solární střešní panely.
Technicky vyspělý charakter koncepční studie dokládá také podvozek. Adaptivní vzduchové odpružení adaptive air suspension sport s elektronicky řízenými tlumiči snižuje ve vyšších rychlostech světlou výšku, čímž snižuje aerodynamický odpor vzduchu. Dynamické řízení všech kol kombinuje dynamické řízení předních kol s řízením zadních kol. V závislosti na rychlosti jízdy a jízdní situaci jsou zadní kola natáčena opačným nebo stejným směrem jako přední kola. Audi e-tron quattro concept díky tomu reaguje ještě spontánněji a stabilněji, přičemž nabízí mimořádnou ovladatelnost v nízkých rychlostech.
Aerodynamický: vnější design
Audi e-tron quattro concept harmonicky kombinuje design s aerodynamikou a elektrickým poháněcím ústrojím. Pětidveřová technická studie má vnější délku 4,88 metru, šířku 1,93 metru a výšku pouhých 1,54 metru. Silueta připomíná kupé a její extrémně nízký pás bočních oken směrem k zádi výrazně klesá, čímž vozu propůjčuje velmi dynamický vzhled. Součinitel aerodynamického odporu vzduchu je pouhých 0,25 – to je nový rekord v segmentu SUV, kde se tyto hodnoty obvykle pohybují výrazně nad hranicí 0,30.
Všechny výše uvedené vlastnosti výrazně přispívají k dlouhému dojezdu více než 500 kilometrů. Při rychlosti nad 80 km/h zlepšují obtékání karoserie vzduchem podle potřeby elektricky ovládané aerodynamické prvky na kapotě motoru, bocích a zádi. Je to jeden z výsledků intenzivního vývoje v aerodynamickém tunelu. Aerodynamický hluk v interiéru je nízký a tiché prostředí uvnitř vozu nenarušuje ani žádný hluk spalovacího motoru. Cestující jsou fascinováni elektrickou jízdou v téměř dokonalém tichu.
Svislé usměrňovací hrany na bočních panelech a zcela uzavřená podlaha vozidla s nově navrženými mikrostrukturami přispívají ke snížení aerodynamického odporu vzduchu. Kamery nahrazují vnější zpětná zrcátka a jsou dalším příspěvkem k vynikající aerodynamice i předzvěstí budoucnosti řízení automobilu.
Veškeré hlavní osvětlovací funkce na přídi vozidla používají technologii Matrix Laser. Ve spodní části předních světlometů je uloženo pět světelných prvků, které společně tvoří nový osobitý „světelný podpis“. Zdrojem světla v uvedených prvcích je technologie LED doplněná extrémně plochým prvkem OLED (Organic Light-Emitting Diode; organická elektroluminiscenční dioda). Audi vyvíjí technologii OLED pro sériově vyráběná vozidla a poprvé ji vystavuje na koncepční studii na IAA.
Také zadní světlomety jsou rozděleny na dvě části. V každé horní zóně je devět červených jednotek OLED pro funkce koncových světel, pod nimiž jsou uloženy další tři jednotky.
Rozsáhlá integrace: interiér
Uspořádání studie Audi e-tron quattro concept vytváří předpoklady pro realizaci velkorysého interiéru s prostorem a komfortem pro čtyři osoby a zavazadlovým prostorem o objemu 615 litrů. Uvnitř panuje atmosféra lehkosti a otevřenosti. V uspořádání interiéru harmonicky splývají koncepty ovládání a zobrazování. Všechny displeje v interiéru používají technologii OLED. Extrémně tenké fólie lze vyříznout do jakéhokoli požadovaného tvaru.
Dalším vývojovým stupněm digitálního panelu přístrojů Audi virtual cockpit, který byl představen v sériově vyráběných vozech v roce 2014, je nový Audi virtual cockpit curved OLED. Po pravé a levé straně pod zcela digitálním panelem přístrojů jsou dva dotykové displeje s černým sklem a decentním hliníkovým rámečkem. Řidič ovládá světlomety a systémy pro autonomní jízdu prostřednictvím levého displeje. Velký displej vpravo je určen pro ovládání multimediálního a navigačního systému. Alternativní ovládací zónou je volant, jehož ramena jsou vybavena konturovanými dotykovými plochami.
Pod pákou voliče na konzole středového tunelu se nacházejí další dva displeje OLED, zobrazující stav poháněcího ústrojí, nastavení automatické klimatizace a volně konfigurovatelné informační funkce. Displeje se zakřivenými plochami v přední části dveří slouží jako digitální vnější zpětná zrcátka.
Oba cestující vzadu sedí na komfortních samostatných sedadlech. Na displejích OLED na středové konzole si mohou nastavit automatickou klimatizaci a informační a zábavní funkce pro svou část interiéru nebo si mohou jejich prostřednictvím vyměňovat data s řidičem. Modul LTE připojí Audi e-tron quattro concept k internetu. Studie je vybavena nejmodernějšími funkcemi z oblasti konektivity.
zFAS: řídicí centrála pro autonomní jízdu
Koncepční studie je vybavena veškerou technikou, kterou Audi vyvíjí pro autonomní jízdu: radarovými senzory, kamerou, ultrazvukovými senzory a laserovým senzorem. Data z těchto senzorů jsou shromažďována v centrální řídicí jednotce asistenčních systémů (zFAS) v zavazadlovém prostoru, která na jejich základě vypočítává kompletní model okolí vozidla v reálném čase a poskytuje tuto informaci všem asistenčním systémům a systémům pro autonomní jízdu. Tyto technologie jsou již také téměř připraveny pro použití v sériově vyráběných vozidlech.