Ženeva 2012 pro Volkswagen: Světová premiéra modelu Polo BlueGT

Autor: Pavel Srp - 6. 3. 2012


Nové Polo BlueGT kombinuje suverénní dynamiku s extrémní hospodárností. Technickou lahůdkou progresivního malého vozu je poprvé v automobilu značky Volkswagen použité odpojování válců ACT. Tento systém byl adaptován pro nově vyvinutý motor 1.4 TSI, který pohání nový model Polo BlueGT. Pokroková jednotka TSI jde s chutí do vysokých otáček, v nichž dosahuje nejvyššího výkonu 103 kW / 140 k. Přesto však průměrně spotřebuje jen 4,7 l/100 km* (to odpovídá emisím CO2 108 g/km*). U modelů Polo BlueGT se sedmistupňovou převodovkou DSG dodávanou na přání je spotřeba paliva dokonce jen 4,5 l/100 km – třeba připomenout, že benzinu, nikoli nafty (emise CO2 105 g/km*). Malý Volkswagen s nejvyšší rychlostí 210 km/h přesto zrychlí z klidu na 100 km/h za pouhých 7,9 sekundy. Tuto neobvyklou koexistenci hospodárnosti a dynamiky umožňuje důsledné využití předností systému ACT, downsizingu (snížení zdvihového objemu v kombinaci s přeplňováním a přímým vstřikováním) a paketu BlueMotion Technology (systém Start-Stop, rekuperace kinetické energie). Polo BlueGT uzavírá mezeru mezi modely Polo 1.2 TSI (77 kW / 105 k) a Polo GTI (132 kW / 180 k). Novinka přijde na český trh v létě tohoto roku.

Nová generace motorů. Motor 1.4 TSI modelu Polo BlueGT je špičkovým agregátem kompletně nově vyvinuté řady zážehových motorů EA211. Tyto zážehové motory a rovněž nové vznětové motory řady EA288 jsou technickými pilíři budoucí modulární platformy MQB, která se vyznačuje identickým uložením motorů vpředu napříč v modelech různých segmentů a koncernových značek.

ACT – snížení spotřeby. Majitelé nového Pola BlueGT budou mít pod kapotou svého vozu nový, technicky vyspělý motor TSI s odpojováním válců ještě před zavedením platformy MQB. Volkswagen je přitom prvním výrobcem, který používá aktivní odpojování válců u čtyřválcového motoru, přestože tato technika pro snižování spotřeby paliva byla dosud používána především ve spojení s velkými osmiválcovými nebo dvanáctiválcovými motory. Odpojováním druhého a třetího válce při nízkém a středním zatížení poklesla spotřeba paliva v normovaném cyklu EU o cca 0,4 l/100 km. Při konstantní jízdě rychlostí 50 km/h na třetí nebo čtvrtý stupeň činí snížení spotřeby dokonce až jeden litr na 100 kilometrů. Dokonce i při jízdě rychlostí 70 km/h na pátý převodový stupeň je spotřeba stále ještě o 0,7 l/100 km nižší.

ACT – funkce. Systém ACT je aktivní v rozpětí otáček od 1250 do 4000 min-1 při požadavku na velikost točivého momentu mezi 25 a cca 100 N.m. Jedná se tedy o široké pole provozních podmínek, které v normovaném cyklu EU odpovídá téměř 70 % všech jízdních stavů! Přidá-li řidič silně plyn, oba válce se opět nepozorovatelně připojí. Vysoká hospodárnost se přitom vůbec nevylučuje s vysokou kultivovaností běhu. I na dva válce běží excelentně vyvážený motor 1.4 TSI stejně tiše a bez vibrací jako se čtyřmi aktivními spalovacími prostory. Veškeré mechanické procesy přepínání se odehrají během poloviny otáčky vačkového hřídele a v závislosti na otáčkách motoru trvají pouhých 13 až 36 milisekund. Přechody jsou vyrovnávány příslušnými zásahy do zapalování a polohy škrticí klapky. Systém je nadán také inteligencí, protože díky senzoru polohy pedálu plynu a sledovacímu softwaru dokáže rozpoznat nerovnoměrnou jízdu – například na kruhovém objezdu nebo při sportovním stylu řízení mimo město. V takových případech k odpojování válců nedochází. Řidiče informuje příslušný poukaz na multifunkčním displeji mezi rychloměrem a otáčkoměrem, zda jsou aktivní dva nebo čtyři válce.

ACT – natáčení vačkových hřídelů. Pro další snížení hodnot emisí a spotřeby paliva a zvýšení hnací síly v oblasti nízkých otáček pracují všechny motory řady EA211 s natáčením vačkového hřídele sání v rozsahu 50 stupňů natočení klikového hřídele. Motor 1.4 TSI modelu Polo BlueGT je navíc vybaven natáčením vačkového hřídele výfuku. Tím je zajištěno požadované rozpětí časování, aby byla zajištěna ještě spontánnější reakce motoru při nízkých otáčkách. Zároveň byla zvýšena i hnací síla ve vysokých otáčkách.
Exteriér modelu Polo BlueGT. Nová varianta modelové řady Polo se vyznačuje specifickými úpravami exteriéru a interiéru. Nové Polo BlueGT lze zvenku rozpoznat podle nových 17″ kol z lehké slitiny s paprskovým designem, nápisů GT na přídi a zádi (vzadu s doplňkovým označením „BLUEMOTION“) a nové koncovky výfukové soustavy. Kromě toho patří k sériové výbavě četné detaily převzaté z modelů Polo GTI, resp. Polo BlueMotion. Od GTI pochází zadní spoiler, zadní nárazník včetně difuzoru, přední nárazník a mlhové světlomety společně se světlomety pro denní svícení. Boční prahy a přední lišty pro odvod dešťové vody (na vnějších stranách čelního okna) jsou známé z modelu BlueMotion. Polo BlueGT je navíc zušlechtěno černě lakovanou ochrannou mřížkou masky chladiče, mřížkami R-Line v otvorech pro přívod vzduchu v nárazníku a černými kryty vnějších zpětných zrcátek. Na aerodynamiku má příznivý vliv snížení podvozku o 15 mm a použití speciálních krytů spodní části vozu.

Interiér modelu Polo BlueGT. Zušlechtění výbavy v interiéru zahrnuje rozšířené menu multifunkčního ukazatele (signalizace aktivního systému ACT a ukazatel tlaku vzduchu v pneumatikách), přístroje GTI, tempomat, černé čalounění stropu a černé obložení střešních sloupků ve stylu GTI, tomu přizpůsobené osvětlení kosmetických zrcátek a interiéru, kůží obšitý sportovní volant s emblémem „BlueGT“, sportovní sedadla vpředu s novým čalouněním a rozmanité chromované ozdobné prvky.

[nggallery id=486]

Tisková zpráva/-PS-

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru