Ještě před homologací a předtím, než se Peugeot 9X8 Hybrid Hypercar vydal na testování na trať, vznikl digitální projekt o velikosti 51,1 GB, který se skládal z 15 267 souborů uložených na pevném disku.
Digitální technologie otevřela v motoristickém sportu zcela nové možnosti a umožnila inženýrům Peugeot Sport představit si skutečně převratnou koncepci vozu Peugeot 9X8 Hypercar, který na rozdíl od všech svých konkurentů nemá zadní křídlo. Celou koncepci tak díky novým digitálním metodám bylo možno před samotnou výrovou vozu ověřit, a to do každé součástky.
Digitální technologie nyní umožňují provádět hloubkové technologické studie a zároveň přinášejí značné úspory času, peněz a zdrojů. Dlouho předtím, než Peugeot 9X8 Hypercar vyjel na trať, existoval čistě virtuálně. Týmy Peugeot Sport pracovaly na jeho modelování dva roky, přičemž se opíraly jak o existující software, který někdy přizpůsobily specifikům projektu, tak o počítačové programy vyvinuté zcela od základu vlastními silami. „Jednou z našich silných stránek je, že jsme schopni sami vyvíjet nástroje, které vytvářejí technický design dílů, které potřebujeme,“ uvedl François Coudrain, ředitel programu Powertrain WEC Peugeot Sport.
Peugeot Sport využije umělou inteligenci k vývoji svého závodního monopostu 9×8
Vynalézavost zrozená z digitálních inovací
Na digitálním projektu Peugeot 9X8 se podílelo několik desítek lidí. IT odborníci, inženýři se specializací na výkon, na samotné závody…, ti všichni se soustředili na jediný cíl: vyrobit dokonalý vůz pro vytrvalostní závody. Aby bylo dosaženo co nejlepšího výsledku, pracoval inženýrský tým dle tohoto postupu:
- Velmi důkladné prostudování předpisů umožní pochopit, co je a co není povoleno, a především je pak možné si začít představovat, co by mohlo být možné.
- Vypracování specifikací: formální stanovení cílů a požadavků na výkon v závislosti na předpisech. To je pak následně podrobně popsáno v řadě vzájemně souvisejících specifikačních dokumentů.
- Formulování hypotéz návrhu: na základě obecných specifikací vymyslí inženýři, kteří mají na starosti tvorbu vozu, různé koncepce. Zde se projevuje vynalézavost inženýrů Peugeot Sport a designérů Peugeot, kteří se na projektu 9X8 podílejí od jeho počátku. Je třeba si uvědomit, že bez ohledu na to, jak je digitální technologie výkonná, nemůže nikdy zcela nahradit lidskou kreativitu a program, jako je 9×8, je především obrovským lidským dílem. Nejslibnější koncepty se digitalizují a poté se vyhodnocují příslušné výkony jednotlivých digitálních kandidátů, následně se vybere ten nejlepší.
- Simulace CFD (Computational Fluid Dynamics): Simulace CFD se používá zejména v oblasti aerodynamiky, kde zkoumá proudění tekutin, s přihlédnutím k fyzikálním nebo chemickým jevům, jako jsou turbulence a tepelné buzení.
„Díky našemu softwaru si můžeme představit nejrůznější rozměry, tvary, materiály, pracovat s hmotností podle technických předpisů atd.,“ vysvětlil François Coudrain. „Stejně jako při volbě základního konceptu nám tato čistě digitální práce na systémech nebo dílech umožňuje otestovat velké množství řešení, což by v reálném světě bylo jednoduše nemožné. Než jsme vyjeli na trať, byl náš Hypercar dlouhou dobu projektem uloženým na pevném disku. Každý z 15 267 souborů představoval jednu z jeho částí. Ještě jednu věc je třeba zmínit: díky digitální technologii a simulačním nástrojům jsme mohli vyhodnocovat i interakce mezi jednotlivými díly a systémy, takže jsme předem znali teoretický výkon celého vozu. Fyzické ověřování začalo až mnohem později, když jsme vůz konečně postavili na trať.“
Jean-Marc FINOT, ředitel Stellantis Motorsport, uzavřel: „Umělá inteligence je nezbytným nástrojem pro zpracování dat v závodním voze. Naše aplikace pro zpracování velkého množství dat“ („big data“) nám umožňují nasimulovat mnoho hypotéz, v případě potřeby přizpůsobovat konstrukci dílů, dokud nedosáhneme cílových hodnot. Teprve po definování vlastností a simulaci výkonu v různých prostředích s plně digitálně namodelovaným vozu začínáme s výrobou dílů.“
Od Peugeotu 905 po Peugeot 9X8: 30 let inovací a mimořádných výkonů
Od průřezů kabelů po motory dronů
Některá data nevyžadují žádné zvláštní zkoumání povahy materiálů, tvaru nebo počtu dílů. Například karoserie je vždy vyrobena z karbonu, motor z hliníku a kola jsou vždy čtyři… Digitální technologie však umožňuje pracovat na stanovení rozměrů a simulaci chování základních prvků.
Peugeot 9X8 využívá trojitý elektrický systém (900V baterie, 48V a 12V komponenty), digitální technologie tak umožnila pochopit jeho elektromagnetické prostředí a pracovat na optimálních rozměrech kabelových elektrických svazků. Bylo nutné vytvořit těsné spojení mezi fyzickými díly a softwarovou částí, aby se co nejvíce zabránilo vzájemnému rušení. Jednalo se o důležitý úkol, který bylo možné řešit pouze s pomocí digitálních technologií. Tímto způsobem bylo možné zjistit, že je výhodnější používat elektrické kabely s menším průřezem u 48V než u 12V, což kromě lepší kompatibility mezi kabely a počítači přináší také úsporu místa a hmotnosti.
Jiné díly, běžně k dispozici ve skladu Stellantis Sport nebo převzaté z technologických produktů dostupných na trhu, někdy vyhovují velmi dobře, aniž by bylo nutné je upravovat. Vynalézavost je však nutností. Například některé 48V motory v modelu 9X8 pocházejí přímo z dronů. Jejich účinnost ve voze byla samozřejmě nasimulována a ověřena pomocí specializovaného softwaru, ale nevyžadovaly žádné konstrukční úpravy.
Numerické simulace nám také usnadňují rozhodování, jako je například volba týkající se materiálu kolem výfukových otvorů. V této oblasti dochází k velkému zahřívání a simulace ukázaly, že karbonovou karoserii je třeba chránit nebo nahradit hliníkem či titanem. Na tento bod se upozorňovalo již v zadání návrhu, poté se potvrdil během simulací a následně během prvních testů na trati.
Výsledkem digitálního vývoje byl pevný disk obsahující veškerá technická data vozu Peugeot 9X8, na jejichž základě vznikl model ve skutečném měřítku určený pro aerodynamický tunel a poté skutečný závodní vůz určený pro vývoj na závodních tratích.