Inteligentní pohon všech kol vozů Škoda dokáže řidiči pomoci v řadě běžných situací – při rozjezdu zaručí přenesení veškerého výkonu na silnici, v zatáčce zajistí dokonalou trakci všech kol a vytáhne vás i z podmáčené louky, kde byste s pohonem jedné nápravy spolehlivě uvázli.
Pohon všech kol však nejvíce oceníte v zimě, když silnice pokryje sníh a led a kola začnou prokluzovat. Pro spoustu řidičů je to velký strašák. Jenže s pohonem všech kol si takové podmínky můžete za volantem i užít. Své řidičské tipy a triky prozradil Hans Joachim Stuck, mnohonásobný vítěz vytrvalostních závodů v Le Mans či na Nürburgringu a bývalý jezdec Formule 1. Podívejte se, co radí mimořádně zkušený řidič, známý propagátor pohonu všech kol a majitel vozu Škoda Karoq v jedné osobě.
https://www.youtube.com/watch?v=jH0AXnIH9F8
Základem je samozřejmě co největší plynulost, klidné pokyny řízením, včasné brzdění a citlivá práce s plynem, auto musíte správně cítit, vnímat, jak na něj působí setrvačnost, jak podvozek přenáší hmotnost, která náprava klouže a které kolo se protáčí. Jak sám Stuck říká: „Jízda na sněhu a ledu je ve skutečnosti velmi blízká závodění, protože jste neustále na samém limitu auta i pneumatik.“
Záda vám pochopitelně kryje zástup elektronických stabilizačních systémů spolu s jízdním režimem Snow, které vám pomohou mít auto pod kontrolou i v náročných situacích. Ale pokud naopak přejdete do sportovnějšího režimu dovolujícího prokluz kol a větší smyk, můžete si užít spoustu zábavného klouzání se sněhem odletujícím na všechny strany.
Vozy ŠKODA s pohonem 4×4 se pochopitelně nezaleknou terénu, a to ani když je pokrytý sněhem. Základem je – stejně jako na silnici – plynulost, správný odhad rychlosti a citlivé zacházení. Kola by se měla neustále točit, protože jak jejich zablokování, tak i protáčení vám znemožní aktivní řízení vozu.
Hodně vám může pomoci zapnutí jízdního režimu Off-road, který autu umožní přejet překážky, jež by bez jeho aktivace byly nepřekonatelné. A když si nejste jistí, co přesně vás v příštím terénním úseku čeká, neváhejte vystoupit z auta a prošlápněte si trasu pěšky – je to pořád pohodlnější, než pak muset ven s lopatou v ruce vyhrabávat zapadlé auto. „Pokud znáte možnosti a limity svého auta, můžete si svůj vůz ŠKODA 4×4 užít opravdu naplno,“ vysvětluje Stuck.