Porsche nedávno v Dubaji mezi desítkami klasických 911 a exotických sporťáků představilo auto, které by tam ještě před pár lety čekal málokdo. Na pódiu stála první generace Porsche Cayenne GTS z roku 2009, rodinné SUV s tažným zařízením, karavanem v zádech a šestistupňovou manuální převodovkou.
Jenže tenhle konkrétní kus má za sebou něco, co z něj dělá jeden z nejzajímavějších Cayennů na světě. Prošel programem Porsche Sonderwunsch ve specifické kategorii Factory Re-Commission, tedy kompletním “znovuzrozením” přímo u výrobce.
Přečtěte si také:
Majitelem je americký podnikatel a sběratel aut Phillip Sarofim. Porsche předal Cayenne GTS první generace s nájezdem asi 50 tisíc mil (tedy necelých 81 tisíc kilometrů) a s velmi jasnou představou: vůz měl vizuálně navazovat na atmosféru sedmdesátých let, podobně jako projekt 911 Spirit 70, který ho dříve zaujal. Zároveň ale musel zvládnout velmi konkrétní úkol. Táhnout ikonický karavan Airstream napříč pouští Rub al-Chálí nedaleko Dubaje.
Sonderwunsch: program, kde “sériové” přestává platit
Sonderwunsch, v doslovném překladu “zvláštní přání”, není u Porsche žádná krátkodobá módní záležitost. Kořeny divize sahají do roku 1978, kdy se začaly systematicky řešit individuální zakázky na míru. Ještě předtím ale značka vycházela klientům vstříc už v éře modelu 356. Občas šlo o decentní barvu laku, jindy o naprostý extrém, třeba o jednorázový vůz potažený umělou kožešinou.
Postupně se z těchto individuálních úprav stal plnohodnotný program, později známý také jako Porsche Exclusive. Dnešní Sonderwunsch má tři hlavní větve:
- Factory Commission míří na nové vozy. Zákazník si může objednat speciální barvy, čalounění nebo jiné detaily ještě před výrobou.
- Factory Re-Commission se zaměřuje na starší auta, která se vracejí k výrobci na rozsáhlou renovaci a personalizaci.
- Factory One-Off je nejvyšší liga, kdy vznikají skutečné solitéry s nově vyvinutými díly, často v jediném exempláři.
Doutníky, šampaňské a zlato. Tahle Panamera ukazuje, co umí Porsche na přání
Projekt Sarofimova Cayenne spadá právě do druhé kategorie. A je v ní výjimkou. Jak připomíná Alexander Fabig, viceprezident Porsche pro individualizaci a klasické vozy, podobně náročné Re-Commission projekty se dosud týkaly hlavně klasických sportovních modelů nebo rarit typu Carrera GT. To, že se stejná péče věnovala 16 let starému SUV, podle něj ukazuje dvě věci: jak různorodé jsou dnešní sny zákazníků a jak silné postavení si Cayenne v historii značky vybudoval.
Cayenne s atmosférou sedmdesátých let a karavanem na háku
Technickým základem je Porsche Cayenne GTS první generace (interně E1) se čtyřapůllitrovým osmiválcem o výkonu 405 koní a se šestistupňovou manuální převodovkou. Už v době vzniku šlo o minoritní volbu, model od Porsche se třemi pedály v nabídce prakticky nenajdeme ani dnes. A druhá generace Porsche Cayenne nabízela manuál jen u základních verzí a i ty byly vzácné. Hodnota podobných aut postupně roste, což ukázala například nedávná aukce, kde se manuální Porsche Cayenne V6 z roku 2014 prodalo za částku kolem 125 tisíc dolarů.
Přečtěte si také:
Sarofimův vůz dorazil do Zuffenhausenu s relativně nízkým nájezdem, ale Sonderwunsch projekt neznamená jen “velký servis”. Cílem bylo auto vrátit do stavu blízkého novému a zároveň mu dát velmi osobitou tvář.
Karoserie dostala lak Blackolive z programu Paint to Sample. Jde o speciální odstín, který odkazuje na armádní i retro styl a dobře ladí s původním vzhledem první generace Cayenne. Spodní část karoserie a litá kola jsou pak v matné černé barvě. Vizuál doplňují terénní pneumatiky, jež nejsou jen na efekt. První Porsche Cayenne se totiž už z výroby mohlo pochlubit ýškově stavitelným vzduchovým odpružením, redukční převodovkou a uzávěrkou zadního diferenciálu (obojí bylo na přání), takže šlo o schopné auto i mimo asfalt.
Neobvyklým, ale klíčovým prvkem je americké tažné zařízení typu receiver se čtvercovým úchytem. Právě to umožní propojení s velkým karavanem Airstream, s nímž se majitel chystá do pouště. Tahle drobnost nebyla kompromisem, ale podmínkou. Sám Sarofim říká, že před očima měl od začátku obraz Cayenne, jak táhne stříbrný karavan přes duny Rub al-Chálí.
Interiér jako klubové křeslo z jiné éry
Uvnitř auta je změna snad ještě výraznější. Porsche vsadilo na barvu English Green, tedy tmavší zelený odstín kůže z programu Leather to Sample, který pokrývá většinu povrchů. Do toho vstupuje legendární Pasha vzor v černé a olivové kombinaci, známý z historických modelů značky. Nezdobí pouze střední části sedadel, ale proniká i na méně očekávaná místa, třeba do vnitřku schránky před spolujezdcem.
Pasha je založený na různě velkých obdélnících poskládaných tak, že vytvářejí optický dojem pohybu. V kombinaci se zelenou kůží a olivovým lakem karoserie působí interiér jako mix luxusního salonku a retro kokpitu ze sedmdesátých let. Kontrast dodávají lišty a madla dveří v světle broušeném hliníku, které celou kompozici opticky odlehčují a brání tomu, aby auto působilo příliš těžkopádně.
Přečtěte si také:
Zásahy se netýkaly jen estetiky. Cayenne byl důkladně opraven i po technické stránce. Proběhla u něj výměna opotřebených dílů, revitalizace pohonného ústrojí a detailní kontrola podvozku. I díky tomu jde o kus ve stavu nového auta, i když na počítadle ujetých kilometrů zůstává původních přibližně 50 tisíc mil.
Porsche k podobným projektům tradičně neuvádí přesné ceny ani harmonogramy. Oficiálně pouze dodává, že náklady se odvíjejí od konkrétního vozu a rozsahu prací. Ze zkušeností s předchozími stavbami je ale zřejmé, že částky se běžně pohybují v řádu stovek tisíc eur, a to nad rámec hodnoty samotného auta. Také doba trvání se projekt od projektu liší.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek










