Najít spolehlivou automatickou převodovku, která vydrží stovky tisíc kilometrů bez generálky, je sice čím dál složitější, ale není to nemožné. Vyžaduje to jen trochu víc hledání a štěstí na dobrý kus. Kvalitní konstrukce je základ, ale stejně důležitá je předchozí pravidelná údržba, zejména výměna oleje, péče o chlazení nebo čistotu výměníku.
V tomto přehledu se podíváme na pět šestistupňových automatických převodovek, které jsou známé svou dlouhou životností. Pokud jim dáte to, co potřebují, mohou vám klidně bez potíží sloužit i po 300 tisících najetých kilometrech. A v některých případech ještě mnohem déle.
1. Aisin TF-80SC (AF40-6): Globální dělník, který nechce být mučedníkem
Tuhle převodovku vyvíjela japonská firma Aisin a od té doby se objevila snad v každém druhém evropském autě – od Volva S60 a Peugeotu 508, přes Fiat Croma až po Opel Insignia nebo Toyota ProAce. Převodovka je stavěná na točivý moment až 450 Nm a v mnoha případech zvládne bez potíží i 300 tisíc kilometrů.
Má to ovšem jeden háček – potřebuje péči. Ideálně výměnu oleje každých 50 až 60 tisíc kilometrů. Pokud to člověk podcení, začne se zanášet hydraulická jednotka nebo výměník tepla. Naštěstí jde o známé slabiny, které většina servisů umí vyřešit dřív, než dojde k vážným škodám.
2. Ford 6F35: Dobrý sluha, pokud má čistý olej
Tahle převodovka vznikla ve spolupráci Fordu a GM a v Evropě ji najdeme třeba v modelech Ford Mondeo nebo Kuga, v Americe ji má třeba Ford Fusion (což byl vlastně také Ford Mondeo). Její start nebyl zrovna ideální, protože v prvních letech ji trápily problémy se softwarem, logikou řazení i s přehříváním.
Po úpravách v roce 2012 se ovšem její spolehlivost výrazně zlepšila. V kombinaci s motory s točivým momentem do 250 Nm a při pravidelné výměně oleje se bez větších zásahů zvládne přiblížit k hranici 300 tisíc kilometrů. Na nečistoty je ale tahle převodovka hodně citlivá, zvláště hydraulická část nemá zanedbanou údržbu ráda.
Tišší zabijáci dvouspojkové převodovky? Těchto 5 chyb může zkrátit její životnost
3. Chrysler 65RFE: Robustní klasika pro silné motory
Šestikvalt postavený na starší konstrukci 545RFE najdeme hlavně v amerických SUV a pick-upech – třeba v Dodge RAM nebo Jeep Grand Cherokee s benzinovými osmiválci Hemi.
Převodovka bez potíží zvládá až 500 Nm a nejlépe jí svědčí běžný provoz. Při 400 tisících kilometrech si stále drží slušnou kondici, pokud tedy bez fungujícího chlazení netahá přívěsy anebo nedostává permanentně „zabrat“. Netěsnosti po dvou stech tisících kilometrech nejsou výjimkou, ale ani tak nepůjde o kritické závady. Celkově vzato, tahle převodovka je klasický americký „držák“.
4. Hyundai A6MF2: Korejské poučení z vlastních chyb
Automobilky Hyundai a Kia tuto automatickou převodovku nasadily do celé řady modelů, od SUV až po sedany. Starší verze měly své mouchy, zejména slabší čerpadla, uvolňující se komponenty nebo ne zrovna ideální elektroniku. Po roce 2011 však přišla rozsáhlá modernizace, která z A6MF2 udělala velmi solidní skříň.
Při správné péči (zejména jde o pravidelné výměně oleje) zvládne bez zásadních problémů i přes 300 tisíc kilometrů. Je ovšem citlivá na teplotu. Pokud se přehřívá, ztrácí spolehlivost rychleji, než by se zdálo. A jak už to u ojetin bývá, málokdo ví, co všechno s ní dělal předchozí majitel.
5. Mazda GW6A-EL: Tichý bojovník, co si vystačí s málem
I když se tato převodovka montovala jen do několika modelů Mazdy, rozhodně stojí za zmínku. Vyrobila ji firma Aisin a má mechanicky pevnou konstrukci i spolehlivou hydrauliku.
Její slabá místa se objevují až po 200 až 250 tisících kilometrech. Většinou jde o opotřebená ložiska nebo těsnění. Ani tehdy to ale neznamená konec. Pokud se pravidelně mění olej (každých 50 tisíc kilometrů) a nezanáší se výměník tepla, může si bez generálky odkroutit přes 300 tisíc. V praxi to znamená, že pokud si dá člověk trochu práce, tahle převodovka se mu odvděčí velmi solidním výkonem.