Celoroční pneumatiky jsou v posledních letech na vzestupu. Má to hned několik důvodů, kterými jsou mírnější zimy bez dlouhodobé sněhové pokrývky, ale také fakt, že se jejich vlastnosti výrazně zlepšily. I proto jsme se rozhodli nasadit celoroční pneumatiky také na jedno z redakčních aut, se kterým (díky tomu, že máme testovací auta) nenajezdíme ročně zase tolik kilometrů Volba padla na novinku v podobě Goodyear Vector 4Seasons Gen-3.
Proč celoroční pneu?
Hned na začátek si pojďme vysvětlit, proč padla volba právě na celoroční pneu. Důvod je docela jednoduchý. Celoroční pneumatiky v sobě kombinují vlastnosti těch letních, ale také těch zimních. Od každých mají něco. V případě použití v létě se není třeba bát toho, že by klouzaly tolik jaké měkké zimní pneumatiky, a v zimě je pak výhodou fakt, že konkrétně tyto pneu Goodyear nemají pouze označení M+S, ale také alpský symbol. Řidič je tedy legálně může plnohodnotně používat místo zimních pneumatik. Auto tak není potřeba sezónně přezouvat. S redakčními auty totiž najezdíme do pěti tisíc kilometrů za rok a pohybují se zpravidla po Praze a okolí, případně jezdí po dálnicích a hlavních tazích, kde se v zimě napadaný sníh uklízí nejvíc a nejčastěji.
A proč Goodyear Vector 4Seasons Gen-3? Na trhu je dnes velká spousta celoročních pneumatik od různých výrobců, takže výběr je těžší, než tomu bývalo ještě před pár lety. S tím, jak se celoroční pneumatiky dostávají do nabídky dalších a dalších výrobců, objevuje se také více testů těchto pneumatik. A právě Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 v nich pravidelně obsazuje medailová umístění, nezřídkakdy dokonce i stupínek vůbec nejvyšší.
Goodyear třetí generaci svých celoročních pneumatik představil před čtyřmi lety jako evoluci už tehdy velmi úspěšné druhé generace. Výrobce v rámci generační obměny opět vylepšil vlastnosti pneu. Technologie Goodyear Snow Grip vylepšuje přilnavost a zlepšuje ovladatelnost na sněhu. Pneumatika dostala větší množství příčných drážek ve středu běhounu, což jí zajišťuje účinnější záběr na sněhu, což mezigeneračně zlepšuje ovladatelnost o 5 %. Vylepšení doznala také technologie Goodyear Dry Handling. To jsou masivní bloky v koruně a rameni pneumatik, které snižují jejich deformaci v namáhavých situacích. To mezigeneračně přináší o 5 % lepší brzdné vlastnosti na suchu.
První dojmy
Tyto celoroční pneumatiky jsme na redakční auto obuli teprve před pár dny, takže na nich máme ujeto jen pár stovek kilometrů. Navíc zatím v teple a v suchu. První dojmy v teplém počasí ukazují, že pneumatika je při běžné jízdě příjemně tichá, ale o něco méně komfortní než předchozí zimní pneumatiky Nokian (připisujeme to tvrdším bočnicím), přičemž rozměry jsou v obou případech stejné (obouváme 225/45 R17), stejně jako auto, kterým je první generace Škody Superb.
Jsme zvědaví, jak bude pneumatika fungovat na mokru, protože podle Goodyearu byla opět vylepšena odolnost proti aquaplaningu, ale také v parních letních dnech, kdy teploty asfaltu stoupají opravdu vysoko, nebo naopak na sněhu a náledí. O tom si povíme něco v dalších měsících.