Už název mnohé napovídá: Vznětový motor Opel upravený švédskou společností Cimco Marine AB se jmenuje „OXE“, což ve švédštině znamená „vůl“. A i když jako tažné dobytče netahá povozy, stejně urputně tlačí kupředu vysoce výkonné mořské čluny. Nový přívěsný agregát konstrukčně vychází z motoru 2.0 CDTI, který automobilka Opel vyrábí v továrně v německém Kaiserslauternu a jímž jsou poháněny modely Opel Cascada, Insignia a Zafira. Lodní verze tohoto čtyřválce je naladěná na výkon 147 kW/200 koní při 4100 otáčkách za minutu a poskytuje nejvyšší točivý moment 400 Nm při 2500 otáčkách za minutu.
„Prodejem dílů a komponentů obsazujeme malé, ale atraktivní segmenty trhu, ve kterých jsou naše produkty velmi populární. Motor OXE Diesel je toho nejlepším příkladem. Dodávkami našich vznětových motorů společnosti Cimco Marine AB rozšiřujeme oblast využití našich agregátů z Kaiserslauternu,“ říká Alex Thielemans, manažer společnosti Opel odpovědný za prodej dílů a komponentů.
Vznětový motor OXE se vyrábí v Německu a vyniká velmi dlouhou životností a jednoduchou údržbou. Při využití k pohonu lodí se servisní úkony provádějí až po 200 hodinách provozu a velká revize se dělá až po 2000 hodinách provozu.
Motory pro čluny jsou vystaveny velkému zatížení, protože většinou běží na plný plyn. V tomto režimu turbodiesel OXE spotřebuje za hodinu jen 43 l nafty, což je o výrazných 42 procent méně, než porovnatelný moderní dvoudobý přívěsný motor, který si za hodinu práce řekne o 73 l paliva. Navíc tiše a klidně běžící vznětový motor Opel snižuje i hlukovou kulisu motorového člunu. S novým vznětovým motorem, který slouží k pohonu rychlých člunů při rybolovu na otevřeném moři nebo v záchranářských plavidlech, mají čluny mnohem větší akční rádius. Jeden z prvních dodaných motorů OXE používá skotská farma specializovaná na chov lososů. Další výhodou vznětového lodního motoru je nižší zápalnost jeho paliva – kvůli riziku požárů je do některých přístavů úplně zakázán vjezd člunů se zážehovými motory.
„Motor Opel jsme zvolili pro jeho vynikající technické vlastnosti a především provozní spolehlivost. Od benzinu k naftě jsme přešli ve snaze snížit riziko požáru, prodloužit životnost a snížit nároky na údržbu. Vznětový motor OXE má nižší spotřebu i při plavbě na plný plyn a i palivo je lépe dostupné i odlehlých končinách,“ vysvětluje Magnus Folin, ředitel Cimco Marine.
Než našla vhodný agregát, testovala společnost Cimco Marine AB mnoho různých vznětových motorů používaných v osobních automobilech. Čtyřválec Opel se prosadil díky své robustní stavbě. Intenzivní testování trvalo tři roky a testy se završily koncem roku 2015. „Zkoušeli jsme motor Opel několik let a nyní víme, že máme extrémně odolný agregát s velmi dlouhou životností,“ zdůrazňuje Christer Flodman, technický ředitel společnosti Cimco.
„Adaptace našeho vznětového motoru na zcela jiné provozní podmínky byla pro naše techniky velká výzva,“ říká Massimo Giraud, asistent šéfkonstruktéra ve vývojovém centru vznětových motorů Opel v Turíně. „Pro použití na moři jsme upustili od typického mohutného točivého momentu v nízkých otáčkách a spíše jsme se soustředili na vysoký výkon potřebný pro rychlou plavbu.“
V zájmu zajištění spolehlivé funkce motoru i na rozbouřeném moři má lodní motor Opel suchou klikovou skříň a oddělené mazání. Pro přenos točivého momentu z převodovky na lodní šroub slouží patentovaný řemenový převod, který odolává mohutnému točivému momentu turbodieselu. Sofistikovaný pohon umožňuje kormidelníkovi i extrémně pomalou plavbu, nutnou při pátracích a záchranných akcích, se kterou mají dvoudobé lodní motory s malým točivým momentem problémy. Vznětový přívěsný motor OXE má uzavřenou chladicí soustavu, což je velká výhody při plavbách v ledových vodách a v oblastech s bujnou vodní vegetací.