V České republice je zažité pravidlo, že za jízdu po dálnicích se už desítky let platí. Aktuálně to ovšem funguje tak, že dálniční známky nemusejí platit všichni, kteří u nás po dálnicích jezdí. Někteří dokonce neplatí vůbec nic, jiní jen část standardního poplatku.
V prvé řadě si pamatujte, že dálniční známky je dobré kupovat výhradně na oficiálním webu edalnice.cz. Na internetu je totiž také spoustu dalších e-shopů, které nejen, že mají známky dražší, ale navíc jim nákupem předáte své osobní a platební informace. Dále je potřeba vědět, že dálniční známku nepotřebujete v případě, kdy jezdíte bateriovým elektromobilem nebo vodíkovým autem, tedy vaše auto lokálně nevypouští žádné emise.
Pokud máte plug-in hybrid, dálniční známku už potřebovat budete. Záleží na emisích vašeho vozu. Pokud váš vůz splňuje normu do 50 g CO2 na jeden ujetý kilometr, měli jste ještě před pár měsíci dálnice zdarma. Dnes ale musíte platit, přičemž roční známka vás vyjde na 570 Kč, měsíční na 100 Kč, desetidenní na 60 Kč a jednodenní kupon na 50 Kč. Pokud se však váš plug-in hybrid do 50 g nevejde, platíte stejně jako řidiči s auty se spalovacími motory.
Ceny dálničních známek v roce 2025 opět vzrostou. Jaké změny nás čekají?
Existuje také několik dalších skupin řidičů, kteří za dálnice platit nemusí. Není přitom nutné, aby jezdili elektromobilem. Od poplatků jsou automaticky osvobozena historická vozidla s přidělenou zvláštní registrační značkou a průkazem historického vozidla. K tomu také vozidla sloužící k přepravě nezaopatřených dětí, které jsou léčeny pro onemocnění zhoubným nádorem nebo hemoblastózou. V případě silniční kontroly stačí předložit lékařskou zprávu nebo jiné osvědčení od lékařského zařízení. Platit samozřejmě nemusí ani složky IZS, ale ani auta, kterými jsou přepravováni těžce zdravotně postižení občané, kteří jsou držiteli průkazu ZTP nebo průkazu ZTP/P vydaného v České republice. Ale pozor, osvobození od dálničního poplatku nemůže držitel ZTP nebo ZTP/P využít v situacích, kdy ho svým vozidlem poveze například kamarád nebo soused.
Pro úplnost připomínáme, že elektronická roční známka v Česku platí 365 dnů bez ohledu na kalendářní rok. Můžete ji tedy zakoupit kdykoliv během roku a bude vám platit 365 dní. Stejně tak je to u ostatních známek, vyjma té jednodenní. Ta platí jede kalendářní den, přesněji do půlnoci dne, na který byla zakoupena. Pokud se tedy budete vracet po půlnoci, už budete potřebovat známku novou. Elektronická dálniční známka je nepřenosná. To znamená, že je pevně svázána s vozidlem, pro který byla zakoupena a nelze ji používat pro jiný vůz. Při koupi nebo prodeji vozidla tak známka vždy zůstává s vozidlem.
V případě, že vyrazíte na dálnici bez platné dálniční známky, můžete dostat pokutu až 5000 Kč na místě, případně až 20 000 Kč ve správním řízení.
Zdravím.
Mám BEV a do rodiny budeme dokupovať PHEV na jazdy na dlhé vzdialenosti.
Síce sa ma to netýka,ale pokladám za nefér,že LPG nemá žiadnu zľavu.
Súhlasím,že nie je dôvod na zľavu pre HEV.
Tarifikácia PHEV je ale úplne nezmyselná,nemalo by sa tarifikovať podľa priemerných systémových emisií,ale podľa toho,kto ide na 1 záťah na spaľovací agregát a kto nabíja na každej nabíjacej stanici a aktívne sa snaží prejsť väčšinu cesty na batériu,teda mala by byť lacnejšia tarifa,ktorú zaplatím,keď chcem dobíjať pri každej príležitosti a drahšia,alebo bez zľavy,kto sa na to vykašle a ide celú diaľnicu na spaľovací motor.
Samozrejme, kto si kúpi tarifu na dobíjanie a dobíjať nebude,dostane pokutu za pokus o podvod,o dobíjaní je záznam,je známe,aké majú konkrétne vozidlá kapacitu batérie a koľko vedia prejsť v elektrickom režime,z toho už by po update a prepojení systému monitorujúceho platnosť diaľničnej „známky“ s PRE,E.On,ČEZ,…vedel systém zrátať,koľko toho daný PHEV reálne prešiel na aký pohon.
Dalo by sa to urobiť aj tak,že zaplatím najprv plnú cenu,a potom mi na konci platnosti bude vrátené toľko %,koľko som naozaj prešla na elektrinu,teda celkový priemer za rok za všetky jazdy po diaľnici, z elektrického dojazdu daného typu vozidla a zo záznamov,či som použila cestou nabíjacie stanice súce od seba tak ďaleko, aký mám elektrický dojazd,sa určí,koľko som naozaj prešla na elektrinu,lebo sú dnes aj PHEV s dojazdom na batériu 80 až 100Km,ktoré môžu prejsť mnohé diaľnice na 1,ostatné na 2 alebo 3 dobitia a teda ak nepoužijú spaľovací motor,mali by mať tiež diaľnicu zadarmo,ak ho použijú,zaplatia podľa toho,v akom pomere ho použili!Len toto je spravodlivé a motivujúce cestou dobíjať a nechať si agregát len na prípad núdze typu blackoutu,extrémneho zhonu,závady nabíjacej stanice,alebo len pre ten kľud,že nemôžem uviaznuť.
Keď bude poplatok pre PHEV rovnaký bez ohľadu na pomer reálne použitých trakcií,nikoho to nebude motivovať neísť v kuse,ale dať si pauzu na WC,kávu,jedlo,zatiaľ dobiť a byť tak aj v lepšom stave,čo sa pozornosti týka, na ďalšiu jazdu,vôbec by sa mali odmieňať pauzy,lebo kto si dá pauzu,spôsobí menej nehôd qôli únave,takže pre všetky trakcie by som zaviedla odmeny za pauzy(sú tam senzory a vie sa,či vozidlo letelo bez pauzy na 1 záťah,alebo zastavovalo na odpočívadlách),ktoré by sa vracali na konci platnosti diaľničnej známky,alebo by poslúžili ako zľava na nákup nasledujúcej.
Otázka je,či je záujem učiť posádky odpočívať a znižovať tak nehodovosť,lebo to sa isto nepáči tým, čo na nehodách zarábajú,preto asi máme miesto nabíjacích hubov so službami pre posádky len brutálne rýchlonabíjačky,čo v mene modly dnešnej doby-samoúčelného zhonu varia elektrolyt a skracujú životnosť batérií…
Zvýšenie bezpečnosti je totiž nočná mora pre šrotoviská,servisy,poisťovne,výrobcov vozidiel a ND,nemocníc čakajúcich na orgány…
Je pritom známe,že únava spôsobuje viac nehôd než alkohol(neobhajujem ho,som abstinentka).
Niektoré vozidlá sa musia nabíjať,iné sa môžu nabíjať,ale šoféri a šoférky sa vždy musia nabíjať, aj keby mali v aute jadrový reaktor a nemuseli by zastavovať qôli vozidlu vôbec nikdy,vodiči a vodičky musia spať,jesť,piť,chodiť na záchod a pri nedodržaní prevádzkových parametrov a limitov našich tiel vznikajú nehody,ktorých následky sú vždy väčšou ekologickou záťažou,než to,akú trakciu používa naše vozidlo,nakoniec aj voľba stravy posádky predstavuje väčší rozdiel v dopade na životné prostredie,než trakcia nášho vozidla,takže by ešte mala byť zľava aj za to,kto si na odpočívadle kúpi hranolčeky a šalát a kto flákotu,lebo to nakoniec rozhoduje o kombinovaných emisiách sklenníkových plynov za vozidlo+posádku viac,než či dopĺňame energiu vozidlu káblom alebo hadicou.
Live long & prosper.