2021-hyundai_ioniq_5- (7)

Vylitá voda v kabině, konec jízdy a oprava za čtvrt milionu. Takový je účet „nehody“ v Hyundai Ioniq 5

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: carscoops.com, autoblog.com - Foto: Hyundai - 9. 12. 2025


Vylít trochu vody v autě obvykle znamená jen mokrý koberec nebo sedačky. A možná zatuchlý zápach po pár dnech. Pro majitele jednoho elektromobilu Hyundai Ioniq 5 na Floridě to ale skončilo účtem za opravu ve výši téměř 12 tisíc dolarů, v přepočtu čtvrt milionu korun. Ukazuje to příběh Američana Michaela McCormicka, kterému se přesně toto stalo.

Jak se z obyčejné lahve stal účet za téměř 12 tisíc dolarů

Michael McCormick jel se svým dva roky starým Hyundai Ioniq 5 po dálnici na Floridě, ale provoz před ním náhle zpomalil. Následovalo prudké brzdění, což způsobilo, že plastová lahev s vodou z jednoho ze zadních držáků na kelímky vyletěla dopředu a skončila na podlaze, kde se z ní voda vylila.

Podle pozdějšího zjištění se část obsahu lahve vsákla do oblasti podlahy a dostala se ke svazkům kabeláže a konektorům pod sedadly. Zpočátku to vypadalo jako banální incident, jenže během několika minut začaly na přístrojové desce naskakovat výstražné kontrolky a stal se z ní tak trochu „vánoční stromeček“. Brzy se přidal další problém, protože přestaly fungovat směrovky a ve chvíli, kdy McCormick dojel domů, už nedokázal auto ani vypnout.

V tu chvíli se z drobné nehody stala záležitost pro servis. V autorizovaném servisu Hyundai technici zjistili, že voda zasáhla kabelové svazky vedené v podlaze a pod sedadlem řidiče. Podle jejich vyjádření stačí v těchto místech relativně malé množství vlhkosti. Zmínili, že stejný problém by teoreticky mohly vyvolat i mokré oblečení nebo plavky, případně kombinace vlhka a nečistot (v tomto případě písku), který se v autě běžně hromadí.

Diagnóza byla nepříjemná. Pro bezpečný provoz bude potřeba vyměnit jak kabeláž v podlaze, tak kabelové svazky pod sedadlem. A tady přichází největší šok. Oprava, která z laického pohledu může vypadat jen jako výměna pár kabelů, byla vyčíslena na 11 882,08 dolarů, tedy téměř čtvrt milionu korun. A to je částka, za kterou se dají pořídit slušná ojetá auta.

Záruka, pojišťovna a otázka konstrukční chyby

Logickým krokem po takové zprávě je třeba to, zda se na takové věci vztahuje záruka nebo pojištění.

Hyundai podle dostupných informací odmítl opravu v rámci záruky uhradit. V dopise, který majitel obdržel, automobilka uvedla, že nejde o výrobní vadu, ale o škodu způsobenou „vnějším vlivem“. Jinými slovy, problém podle automobilky nevznikl kvůli chybě v konstrukci nebo montáži, ale následkem toho, co se v autě stalo – tedy vylitím vody.

Naděje tak zůstávala u pojišťovny. McCormick se obrátil na svou pojišťovnu State Farm, ale ani u té neuspěl. Pojišťovna po vlastním šetření dospěla k závěru, že škody na kabeláži vznikaly postupně, pravděpodobně dlouhodobějším působením vlhkosti a koroze, ne jedinou náhodnou událostí. Takový typ poškození standardní havarijní pojištění obvykle nekryje. Výsledek byl neúprosný. Ani záruka, ani pojištění škodu neuhradí, takže veškeré náklady má zaplatit majitel auta.

Právě tady se z technického problému stává širší otázka. Pokud o osudu tak drahé opravy rozhodne obyčejná lahev vody nebo mokré oblečení na sedadle, je to opravdu jen „vnější vliv“, nebo také signál, že některé části vozu nejsou dostatečně chráněné?

Tekutina na zadních sedadlech může omezit výkon motoru. Audi kvůli tomu do servisu svolává Q5

Není to ojedinělý případ

Příběh floridského majitele Hyundai Ioniq 5 navíc není jediný a jedinečný. Další majitel stejného modelu podle reportáží čelil rovněž pěticiferné částce za výměnu kabeláže, tentokrát kvůli jejímu poškození a třepení pod sedadlem. V internetových diskusích se objevují zkušenosti, že kabelové svazky v oblasti podlahy a sedadel jsou vůči vlhkosti a mechanickému poškození citlivější, než by uživatelé čekali, a že podobné opravy nebývají uznávány jako záruční.

K tomu se přidává další rozměr. U sportovněji laděných verzí (Hyundai Ioniq 5 N) mohou být některé servisní úkony pro běžného motoristu složité i finančně náročné. Například výměna brzdových destiček svépomocí není jen otázkou nářadí v garáži. Vyžaduje přístup ke specializovanému softwaru a diagnostice, která sama o sobě může stát tisíce dolarů, tedy desetitisíce korun. Někteří majitelé sice upozorňují na neoficiální a levnější řešení. Ta ale nesou svoje rizika, nejen v podobě možného zrušení záruky, ale i hrozby ještě vážnějších a dražších závad, pokud se něco nepovede.

Případ jedné lahve vody v kabině tak vlastně ukazuje dvě věci najednou. Zaprvé, že u moderních aut může i zdánlivá maličkost spustit řetězec událostí končících astronomickou fakturou. Zadruhé, že se stále intenzivněji otevírá debata, kde končí odpovědnost výrobce a začíná odpovědnost řidiče/majitele. V situaci, kdy běžné situace z každodenního života mohou vést k takhle drahým následkům, není divu, že se mluví o možné konstrukční slabině.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru