Výkupní ceny ojetých vozů budou v příštích měsících pravděpodobně klesat. Vyplývá to z průzkumu společnosti Auto ESA, která se zabývá nákupem a prodejem ojetých vozů. Podle tohoto průzkumu mohou výkupní ceny ojetin poklesnout v průběhu roku až o 10 %. Na vině je podle zástupců společnosti nejen sezónnost, ale především přetlak dovážených nekvalitních ojetin ze zahraničí. Počet dovezených ojetých vozů totiž podle SDA stoupl v prvním pololetí, oproti srovnatelnému období loňského roku, o 13 637 kusů. Z celkového počtu 72 538 dovezených ojetin bylo navíc plných 7 825 vozů starších 15 let.
„Na český trh ojetých vozidel neustále proudí desítky tisíc ojetin ze zahraničí, které negativně ovlivňují nejen průměrné stáří českého vozového parku, ale také výkupní ceny ojetin od českých majitelů,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA. Podle Svazu dovozců automobilů bylo za období leden – červen 2015 dovezeno do České republiky 72 538 ojetých vozidel. Přitom za srovnatelné období roku 2014 to bylo „pouze“ 58 901 vozů. „Mnoho nepoctivých dovozců navíc přiváží do České republiky stará a nekvalitní vozidla, u kterých přetáčí tachometry. Mnohdy až o stovky tisíc kilometrů. Takové vozy se pak v České republice vykupují a prodávají za cenu až deset procent pod trhem,“ komentuje situaci Foltýn. Podle něj má právě tato situace vliv na prodejní a tedy i výkupní ceny ojetin napříč celým trhem. Společnost Auto ESA proto v roce 2015 výrazně omezila výkupy vozidel od individuálních dovozců a jednoznačně podporuje výkup vozů původem z České republiky. „Vozy z individuálních dovozů nepřesahují 3 % celkové nabídky a většinou se jedná o specifické vozy, například sportovní nebo individuálně upravené,“ říká Foltýn.
Zákazníci českých autobazarů nejčastěji žádají vozy s českým původem a jasnou servisní historií. Výkupní cenu takových vozů však může srážet právě nabídka neprověřených a nekvalitních vozů se stočeným tachometrem ze zahraničního dovozu. Jednoduše proto, že i prodejní cena těchto vozů je o několik procent pod trhem. Podle Foltýna by situaci velmi pomohlo, kdyby při přihlašování zahraničního vozidla do českého registru motorových vozidel musel žadatel předložit doklady potvrzující stav ujetých kilometrů. „V praxi by to mohl být například originál servisní knížky, nebo třeba výpis ze servisní databáze konkrétního vozu.“