Podle nařízení Evropského parlamentu je nově v členských zemích EU možné legálně přihlásit vůz s pravostranným řízením. Je to sice o něco složitějsí a dražší než přihlašování standartního vozu, ale konečně to jde. Zaplesat tak může srdce každého, kdo si například ve Velké Británii vyhlédl třeba vozy Rolls-Royce či jiné klasiky z devadesátých let.
A co je tedy k přihlášení potřeba? V prvé řadě si musíte připravit cca 3-4 tisíce korun na přezkoumání zpětných zrcátek. Jde o akt, při němž technik zjistí, zda je v nich vidět všechno to, co je potřeba. Tento úkon může provést pouze zkušebna TÜV nebo Dekra.
Další podmínkou je adaptování předních světlometů na pravostranné silnice. U novějších vozů to mnohdy jen znamená nechat je přeprogramovat v řídící jednotce, u těch starších je budete muset prostě vyměnit. Totéž platí u zadních světel. Pokud máte jedno mlhové světlo, musíte je vyměnit tak, aby byla na levé straně. Pokud máte mlhovky dvě, není problém. Bohužel u pravostranných aut bývá právě na pravo.
Pokud tyto dvě věci vyřešíte, můžete s vozem zajet na dovozovou technickou. Než si ale půjdete na úřad vystát frontu na přihlášení, musíte kontaktovat ministerstvo dopravy s žádostí o udělení tzv. výjimky pro volant na pravé straně.
I když to vypadá, že už je to vše, ještě jeden malý háček to má. Aby vám i po tom všem auto přihlásili, musí mít tzv. globální homologaci. To je vlastně jen potvrzení o tom, že vůz splňuje všechny normy, například ohledně emisí vypouštěných do ovzduší. U běžných vozů z velkých produkcí není co řešit, ale pokud si vyhlédnete nějaký speciál z malé automobilky, může nastat problém. Pak už vám ani Evropská Unie nepomůže.
Pokud tedy máte dost odvahy a chuti poprat se s úředním šimlem, vyražte pro nějaký ten automobilový skvost. Ceny právě třeba v Anglii jsou o něco nižší (možná teď trochu povyrostou…) než u nás a hlavně, kde jinde seženete díky pravostrannému řízení opravdového Jaguara nebo Rolls-Royce?