Volvo přichází s unikátní kombinací výkonu a efektivity v podobě vysoce výkonného koncepčního motoru Drive-E – což je dvoulitrový benzínový čtyřválec s trojitým přeplňováním a s výkonem, který neklesne pod 450 koní.
Po úspěšném představení řady motorů Volvo Drive-E v roce 2013 tým, který má ve švédské automobilce na starosti konstrukci motorů, opět demonstruje svůj technologický náskok ve vývoji turbotechnologií přispívajících ke snížení emisí.
„Při uvedení rodiny pohonných jednotek Drive-E bylo naším cílem představit nejvyspělejší čtyřválcové motory v tomto průmyslovém odvětví, které by vzhledem ke svému výkonu a jízdním vlastnostem nabízely mimořádně nízkou spotřebu paliva a s ní spojené nízké emise. Věděli jsme, že naše benzínová hnací jednotka o výkonu 320 koní představuje pouze výchozí bod. Vysoce výkonný koncepční motor Drive-E se silou 450 koní je dokladem nejen úspěšnosti naší ambice, ale také univerzálnosti hnacího ústrojí Drive-E,“ prohlašuje Peter Mertens, senior viceprezident oddělení pro výzkum a vývoj ve společnosti Volvo Car Group.
Vysoce výkonný koncepční motor Drive-E s výkonem 450 koní vychází z technologií, které se u čtyřválcových agregátů běžně nepoužívají. Tento motor využívá dvě paralelní turbodmychadla, jež jsou podporována elektricky poháněným turbokompresorem. Vzduch stlačený tímto kompresorem není odváděn do válců, ale roztáčí právě ona dvě paralelní turbodmychadla. Palivo je do systému dodáváno dvojitým palivovým čerpadlem pracujícím pod tlakem 250 barů. Díky takto intenzivnímu získávání výkonu umožňuje konfigurace s trojitým přeplňováním a s unikátním palivovým systémem značně dynamickou jízdu, při níž nedochází ke zpožďování jako u systémů přeplňovaných jedním turbodmychadlem.
„Někteří z výrobců na trhu nabízejí malé hnací agregáty, které jsou přeplňovány jedním turbodmychadlem zajišťujícím vysoký výkon. Jízdní zážitek zde však trpí pomalými reakcemi motoru. Vzhledem k naší tradici, kdy jsme jako jedna z prvních automobilek nabízeli již od roku 1981 širokou škálu turbotechnologií, jsme cítili, že bychom v tomto směru mohli pokročit ještě dále,“ říká Michael Fleiss, viceprezident oddělení pro vývoj motorů ve společnosti Volvo Car Group.
Zmíněný 450koňový koncepční motor Drive-E přitáhl hned v rané fázi svého vývoje pozornost dodavatelů společnosti Volvo – AVL, Denso a Volvo Polestar Racing –, kteří se zapojili do procesu vývoje, díky čemuž bylo možné již od samého počátku využívat teorie a technologie odvozené ze závodního prostředí.
„Jednalo se o vzrušující projekt, kdy jsme se stali průkopníky ve spojování různých technologií v jednom agregátu. Výsledkem je poměrně unikátní motor přinášející vysoký výkon a současně i rychlé reakce. Mimoto se může tento motor pochlubit kompaktním provedením umožňujícím lepší rozložení zatížení mezi přední a zadní nápravu, přičemž zároveň snižuje těžiště vozu, což jsou dva faktory, které mají zásadní vliv na ovladatelnost – bez ohledu na to, zda se jedná o závodní, nebo běžný silniční vůz,“ podotýká ředitel oddělení pro vývoj závodních motorů ve společnosti Volvo Polestar Racing Mattias Evensson.
„Může to znít zvláštně, ale tento koncepční motor se silou 450 koní představuje důležitou součást našeho vývojového programu Drive-E. Zmenšování hnacích agregátů musí zákazníkům nabídnout atraktivní a využitelný výkon doprovázený nízkými emisemi CO2. Kompaktní motory také zabírají méně místa a pomáhají k odlehčení vozů, což nejen přispívá k další redukci emisí, ale současně tím vzniká i prostor pro elektrifikaci. A to je naše nejcílevědomější ambice,“ uzavírá Peter Mertens.