Pokud jde o design a výrobu rodinných vozů typu kombi, může se stejným rodokmenem jako společnost Volvo Cars pochlubit jen několik málo dalších automobilek. To je také jeden z důvodů, proč je odhalení nového kombi Volvo V90, které proběhne 18. února ve Stockholmu, tak očekávanou a významnou událostí.

Volvo V90 těží z výhody více než 60leté tradice ve výrobě vozů kombi, která odstartovala s Volvem Duett uvedeným v roce 1953. Tento model se stal prvním vozem, který dokázal splnit nároky spojené s aktivním životním stylem a současně i praktické pracovní potřeby.

Od té doby prodala automobilka Volvo po celém světě přes 6 milionů vozů kombi, což představuje zhruba třetinu všech prodaných vozů od založení společnosti v roce 1927. A právě tato tradice zajišťuje značce Volvo zaslouženou reputaci automobilky, která navrhuje a vyrábí špičková rodinná kombi.

„V segmentu kombi máme hluboké kořeny,“ uvedl Håkan Samuelsson, generální ředitel společnosti Volvo Cars. „Mnoho lidí má dokonce naši značku spojenou především s tímto typem vozů. Přestože značka Volvo znamená mnohem více než jen kombi, s modelem V90 se k této bohaté minulosti hrdě hlásíme. Uvedením nového Volva V90 letošního 18. února se dostaneme k zatím poslední kapitole této hrdé tradice.“

Volvo V90, postavené na základě stejné modulární architektury SPA jako jeho sourozenci Volvo XC90 a Volvo S90, představuje kombi variantu výborně přijaté limuzíny S90, která byla uvedena letos v lednu na autosalonu v Detroitu (NAIAS).

Volvo V90

Níže uvádíme výběr legendárních modelů kombi, které formovaly historii značky Volvo v segmentu kombi. Mezi tyto vozy patří:

Duett

Volvo Duett, uvedené v roce 1953, se stalo jedním z vůbec nejmilovanějších modelů, přičemž to zároveň byl první vůz exportovaný do Spojených států amerických. V roce 1997 byla ve Švédsku jeho výjimečnost potvrzena jeho zvěčněním na vlastní poštovní známce.

Amazon

Po Volvu Duett následoval v roce 1962 model Amazon, který byl oficiálně znám pod označením 221.

Volvo Amazon bylo výrazně elegantnější a kultivovanější než model Duett, který svou konstrukcí vycházel
z dodávky, přičemž současně nabízelo větší zavazadlový prostor.

Přečtěte si také:  Příští generace vozů Volvo bude vybavena technologií LiDAR. Má přispět k bezpečné funkci autonomního řízení

Model S, disponující výkonem plných 115 koní, byl v rámci standardních měřítek 60. let neuvěřitelně sportovním vozem. Dveře zavazadlového prostoru byly v americkém stylu dělené na dvě části, což bylo řešení, které se vrátilo zpět o 40 let později s původní verzí Volva XC90.

1800 ES

Volvo 1800 ES, jež bylo novou variantou oblíbeného sportovního kupé 1800, se v Anglii proslavilo pod přezdívkou „Shooting Brake“: jednalo se totiž o sportovní kombi s dostatkem prostoru pro uložení lovecké výstroje i golfových holí.

Nejvíce vzrušující částí modelu ES 1800, představeného na podzim roku 1971, byly obrovské prosklené dveře zavazadlového prostoru, které neměly žádný rám. Panty a madlo byly uchyceny přímo ke sklu, což bylo na začátku sedmdesátých let minulého století revoluční řešení.

Ačkoliv bylo Volva 1800 ES vyrobeno jen něco málo přes 8 tisíc kusů, posléze se tento vůz stal jedním
z nejvyhledávanějších klasických modelů Volvo. Mimoto Volvo posloužilo jako jasný zdroj inspirace pro koncepční vůz Volvo Concept Estate, uvedený na autosalonu v Ženevě v roce 2014 coby předchůdce nové rodiny kombi značky Volvo.

245

V roce 1974 bylo světu představeno typické kombi od švédské automobilky: model 245, který se stal jednou
z nejsilnějších asociací značky Volvo. Tento model zůstal ve výrobě téměř 20 let až do roku 1993, přičemž byl k dispozici hned v několika exkluzivních edicích – jednou z nich byla například varianta 265 s motorem V6.
V osmdesátých letech 20. století byla uvedena dokonce edice 245 Turbo, což bylo první kombi na světě vybavené motorem s přeplňováním turbodmychadlem.

960

Volvo 960 bylo posledním kombi s pohonem zadních kol, které bylo vyrobeno na základě vývojové řady 700
z osmdesátých let minulého století. Tento vůz, představený v roce 1990, se mohl pochlubit jemnějšími křivkami a zbrusu novým šestiválcovým motorem. V roce 1996 došlo ke změně jeho názvu na Volvo V90,
což je označení, které se po uplynutí přesně 20 let opět vrací na scénu. Jednalo se o jeden
z nejelegantnějších vozů kombi v historii automobilky.

850 T5-R

Se svým intenzivně žlutým lakem, silou 240 koní a zrychlením z 0 na 100 km/h během 6,9 vteřiny se Volvo 850 T5-R stalo kombíkem, který ve své době neměl obdoby. Varianta T5-R modelu 850, která byla vyráběna v limitované edici pouze pro modelový rok 1994, se okamžitě stala sběrateli vyhledávanou položkou.

Přečtěte si také:  Fotograf a modelka žalují Volvo. Použilo prý jejich fotku neoprávněně a porušilo tak autorský zákon

Kromě toho se Volvo 850 předvedlo i na závodní trati. Evropskou motoristickou scénu dobylo v roce 1994, kdy debutovalo v prestižním šampionátu BTCC (British Touring Car Championship) jakožto první továrně vyráběné závodní kombi.