Volvo představilo asistent pro jízdu v dopravních zácpách

Autor: Pavel Srp - 8. 11. 2012


Společnost Volvo Car Corporation podnikla další krok na cestě k autonomnímu řízení ‒ tj. k vozidlům, která budou schopna řídit sama ‒ ukázkou nového asistenčního systému pro jízdu v dopravních zácpách. Nový systém, díky němuž je automobil v pomalu se pohybujících kolonách (do rychlosti 50 km/h) schopen automaticky následovat vozidlo jedoucí před ním, bude připraven do výroby v roce 2014.

„Díky této technologii je řízení v kolonách, které jsou méně příjemnou částí každodenního městského života, pohodlnější. Umožní vám bezpečnou a klidnou jízdu v pomalém provozu,“ vysvětluje Peter Mertens, vrchní viceprezident pro výzkum a vývoj ve společnosti Volvo Car Corporation.

Asistenční systém pro jízdu v dopravních zácpách je výsledkem dalšího vývoje adaptivního tempomatu a asistenta pro udržení vozidla v jízdním pruhu, které byly představeny počátkem roku 2012 v novém Volvu V40.

Řidič asistenta pro jízdu v dopravních zácpách aktivuje stiskem tlačítka. Poté motor, brzdy i řízení začnou reagovat automaticky. Adaptivní tempomat umožňuje bezpečnou a komfortní jízdu, neboť sám udržuje odstup od vozidla vpředu, zatímco řízení je plně automatické.

„Automobil následuje vozidlo jedoucí před ním ve stejném jízdním pruhu. O všech aspektech jízdy však vždy rozhoduje řidič. Ten může kdykoliv nad vozidlem znovu převzít kontrolu,“ říká Peter Mertens.

Dojížděním lidé každoročně stráví více času než na dovolené

Pomalu se pohybující kolony jsou nedílnou součástí městského provozu. Podle průzkumu American Community Survey provedeného organizací U.S. Census Bureau stráví Američané dojížděním do zaměstnání přes 100 hodin ročně. To je více než průměrné dva týdny každoroční dovolené (80 hodin) mnoha Američanů.

„Situace je samozřejmě podobná nebo ještě horší ve všech velkých městech po celém světě. Naším cílem při vývoji asistenta pro jízdu v dopravních zácpách bylo řidičům dojíždění alespoň trochu zjednodušit,“ pokračuje Peter Mertens.

Snaha o dosažení vedoucí pozice

Autonomní řízení, kdy volant, akceleraci i brzdění automaticky ovládá samo vozidlo, a které vyžaduje pouze minimální zásahy řidiče, je ve společnosti Volvo Car Corporation hlavním cílem vývoje.

„Naším záměrem je dosáhnout v oblasti autonomního řízení vedoucí pozici a dotáhnout vývoj konceptů a nových průkopnických technologií tak, abychom je mohli nabídnout našim zákazníkům. Abychom u zákazníků vytvořili důvěru ve vozidla s automatickým řízením, musí být tyto technologie spolehlivé a snadno použitelné,“ dodává Peter Mertens.

Asistent pro pomalou jízdu v dopravních zácpách je druhou technologií autonomního řízení, kterou Volvo Car Corporation představuje. Před několika týdny společnost demonstrovala výsledky projektu SARTRE (Safe Road Trains for the Environment), který se soustředil na jízdu vozidel v kolonách po dálnicích a silnicích pro motorová vozidla rychlostmi až 90 km/h.

Pozitivní reakce zákazníků

Vzhledem k tomu, že společnost Volvo Car Corporation klade maximální důraz na to, aby její výrobky co nejlépe splňovaly potřeby zákazníků, byl součástí vývoje těchto nových technologií i průzkum názorů zákazníků na vozidla s automatickým řízením.

V roce 2011 společnost Volvo Car Corporation pozvala majitele prémiových vozů, aby na tovární zkušební trati zhodnotili různé podpůrné technologie. Jednou z nich byl i první prototyp asistenta pro jízdu v dopravních zácpách. Jeden z účastníků k tomu uvedl: „Skvělý systém, díky kterému bude každodenní dojíždění méně stresující. Konečně odbourá křeče a bolest v koleni, které mě doprovázejí při neustálém měnění rychlosti a sledování odstupu při jízdě v kolonách.“

Uvedení na trh v roce 2014

Asistent pro jízdu v dopravních zácpách se stane součástí nové platformy Scalable Product Architecture (SPA), která bude na trh uvedena v roce 2014.

„SPA je samostatný projekt značky Volvo, který nám umožní vzít technologickou budoucnost značky do vlastních rukou. Většina našich vozidel bude vycházet z této nové architektury. To nám poskytne velkou míru unifikace a objemové úspory, díky nimž si do budoucna dokážeme zachovat konkurenceschopnost,“ uzavírá Peter Mertens.

Tisková zpráva/-PS-

Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru