Škoda je jednou z nejúspěšnějších značek koncernu Volkswagen. A je pravděpodobně úspěšnější, než si ve Wolfsburgu původně představovali. Jak to vidí současný šéf české automobilky Klaus Zellmer?
Proměna Škody z někdejší komunistické automobilky v jednoho z největších evropských výrobců automobilů připomíná malý zázrak. Do koncernu Volkswagen byla prodána v roce 1991, kdy vyráběla Favorit, a dnes vyvíjí modely právě i pro Volkswagen (vždyť poslední generace Volkswagenu Passat je vyvinut škodovkou v rámci vývoje Superbu) anebo spalovací motory pro koncern pro celý svět.
Škoda má ale v hierarchii značky místo pod značkou Volkswagen, ale některé její úspěchy ji mnohdy překonávají. Některé modely si konkurují zcela přímo (například právě Superb a Passat, Kodiaq a Tiguan Allspace či Fabia a Polo, Enyaq a ID.4 a podobně), jiné nepřímo (jako třeba Octavia Combi a Golf Variant atd.), ale někdy je právě Škoda u zákazníků oblíbenější. Mimochodem, vždyť například v Evropě bude mít Superb obě karosářské varianty, zatímco Passat bude pouze jako kombík.
Volkswagen tu a tam škodovku usměrňoval už dříve, některé modely a motorizace tak nebylo možné do nabídky zařadit. Vždyť například škodovácká obdoba Volkswagenu Caddy už byla připravená a prakticky hotová, ale do sériové výroby se nikdy nedostala. Modely Škoda navíc vypadají čím dál lépe, jsou čím dál lépe vybavené a nabízejí čím dál lepší technologie.
V návaznosti na to se nizozemský magazín Auto Week zeptal v rámci rozhovoru na jiné téma (původně se týkal syntetických paliv, elektromobilů a podobně) šéfa české značky Klause Zellmera (viz úvodní foto) na to, zda se vedení koncernu někdy neozve s tím, že „si škodovka dovoluje přespříliš“. A odpověď byla vlastně nepřekvapivá: „Každý den, opravdu každý den,“ řekl Zellmer. Zároveň ovšem dodal, že skutečná konkurence číhá venku, nikoli uvnitř koncernu.
Jedním dechem ale také dále dodal: „Předpokládejme, že máte ve škole dvě děti. Jedno z nich se učí mnohem lépe než to druhé. Pak také neřeknete tomu chytřejšímu ‚hele, snaž se trochu míň‘,“ přirovnává konkurenční boj šéf škodovky a pokračuje: „Ne, ten, který podává horší výkony, se musí snažit víc, aby se zlepšil. Tak je to i u nás.“