Chystáte se prodávat ojeté auto přes inzerát? Pak byste si měli dát pozor, co a jak do něj napíšete. Kupující totiž můžete odradit jak nedostatečnými, tak lživými údaji o svém vozu, stejně jako nepovedenými fotografiemi.
Prodej auta asi pro většinu z nás nepředstavuje denní chleba, proto neškodí připomenout, jaké údaje by měl inzerát určitě obsahovat, aby byl pro druhou stranu přijatelný. „Při prodeji ojetého auta by neměl chybět údaj o značce a typu karoserie, roku výroby, objemu motoru a užívaném palivu, ujetých kilometrech a vybavení,“ shrnuje základní prvky soukromého prodejního inzerátu Lenka Černá, výkonná ředitelka Annonce.
Pokud nejde o řádkovou inzerci, je dobré přidat alespoň dvě tři fotografie. Kupující si tak udělá lepší přehled. „Není totiž pravidlem, že auta pořizují přímo jen ti, kteří se v nich bezpečně vyznají. Pro ty ostatní je dobrý vzhled jednou z klíčových vlastností vozu,“ klade Černá důraz na povedené snímky. „To ale také znamená, že byste měli před focením auto pořádně umýt a uklidit si v něm. Nevěřili byste, kolik aut za stovky tisíc má ke svým inzerátům přiložené fotky, které vás od koupě spíše odradí,“ dodává.
Při sestavování soukromého inzerátu se můžete inspirovat u anoncí, které zadávají zkušení profesionální prodejci aut. Není potřeba napsat román, klidně stačí uvádět údaje zkratkovitě. Ale pozor. Vyhněte se výrazům, které neznáte. Když například nevíte, čemu se říká hagusy, šíbr nebo litá kola, do inzerátu takové věci neuvádějte. Pokud kupující zjistí, že auto tyto náležitosti nemá, i když byly v inzerátu zmíněny, řekne si, že prodávající nenapsal pravdu ani o dalších údajích. Prodejce se tak zbytečně připravuje o možnost dobrého obchodu.
S jakými chybami se v inzerátech nejčastěji setkává Filip Kučera, marketingový ředitel AutoEsa, a proč takové věci ztěžují prodej ojetého auta? A jaké informace lidé naopak při koupi vozu očekávají a vítají? „Při prezentaci vozidla je samozřejmostí uvést vedle základních údajů informace o výbavě. A to jak základní, tak i doplňkové, a rozdělit je logicky na interiér a exteriér. Mimořádně důležité jsou údaje o majiteli a původu vozidla, hodně totiž přispívají k důvěryhodnosti prodejce,“ popisuje Kučera. A dodává: „Kupující dnes kladou velký důraz na povedené fotografie, včetně těch z interiéru vozu. Nedílnou součástí inzerátu je pak informace o ceně.“
Zmiňuje také, že k neúspěšnosti inzerátu nejčastěji vedou základní chyby, jako nepřesné údaje o prodávajícím – třeba chybějící telefon nebo e-mail. Závěrem ještě Kučera zdůrazňuje: „Pokud bych měl upozornit jen na dvě nejčastější chyby, zmínil bych špatné fotografie a nedostatečný popis historie vozu a majitele.“
Správně napsaný inzerát na prodej vozu by tedy mohl vypadat nějak takto:
Prodám velmi zachovalou Škodu Superb Combi, r. v. 2009, Motor 2.0 TDI, výkon 125 kW/170 koní. Nikdy havarovaný či jinak poškozený vůz. Pravidelný servis a kontroly u autorizovaného prodejce. Najeto 208 430 km. Ověřte si na základě VIN u prodejce Volkswagen: **********. Po 1. majiteli.
Servisní knížka a veškerá dokumentace k vozu samozřejmostí. Nové rozvody, náplně a brzdy. Velmi zachovalý interiér a exteriér. Nádherná černá metalíza bez škrábanců a oděrek. Ve voze se nekouřilo. Předností vozu jsou prostor, výkon, pohodlí, bezpečí a bohatá výbava.
Výbava: Autorádio s CD a MP3, 6x airbag, stabilizační systém ESP, protiprokluz kol ASR, ABS, Isofix, manuální převodovka 6 rychl. stupňů, pomoc při rozjezdu v kopci Auto Hold, posilovač řízení, palubní počítač, tempomat, automatická dvouzónová klimatizace, senzor světel, mlhovky, el. parkovací brzda, všechna okna v elektrice, vyhřívané a elektricky nastavitelné sedačky, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, klimatizovaná přihrádka před spolujezdcem, centrální zamykání na dálkové ovládání, zatmavená okna
Cena: 230 000 Kč