Až 43 % tuzemských řidičů je při řízení vozu v zahraničí opatrnějších kvůli obavám z vysokých pokut, 64 % si před každou cestou mimo Českou republiku důsledně zjišťuje dopravní předpisy v zemích, přes které projíždějí. Necelá třetina Čechů (28 %) dopravní předpisy na silnici v zahraničí neřeší vůbec. Auto jako dopravní prostředek na dovolenou přitom preferuje 55 % českých řidičů, přičemž 46 % je ochotno cestovat více než 900 km. Více než třetina (35 %) Čechů na dovolenou raději létá letadlem. Vyplývá to z červnového průzkumu finanční společnosti ŠkoFIN.
Až 91 % Čechů, kteří jezdí na dovolenou autem, využívá vůz vlastní, 3,6 % jezdí vozem služebním a zanedbatelná 2,3 % si auto půjčuje od známých či rodiny. Obezřetnost je u Čechů patrná také v souvislosti s kontrolou stavu jejich auta před odjezdem na dovolenou – více než čtvrtina (26 %) dává vůz před dovolenou do servisu, 28 % lidí tak však nečiní nikdy.

„Obezřetnost a dodržování dopravních předpisů jsou důležité nejen na tuzemských silnicích, ale také v zahraničí, kde může být řešení případného problému komplikovanější. 6 % respondentů našeho průzkumu přiznalo, že byli někdy na zahraniční dovolené účastníky dopravní nehody. A nejen v těchto situacích ocení řidiči kvalitní pojištění,“ říká k průzkumu Lukáš Cankař, vedoucí marketingu ve ŠkoFINu, a dodává: „Řidičů, kteří museli někdy na dovolené řešit nejrůznější problémy s vozem, je však zajisté mnohem více. Není proto překvapením, že 61 % českých řidičů má v rámci havarijního pojištění sjednané i asistenční služby, které řešení případných komplikací na silnici ulehčují. V zahraničí využili řidiči v rámci předplacených asistenčních služeb někdy např. službu odtažení vozu
(7 %), nechali si uhradit práci mechanika (4 %) nebo si zapůjčili náhradní vůz (3 %),“ uzavírá Cankař.

Každá země má na řidiče jiné požadavky

„Někteří řidiči mohou být odlišnými pravidly pro řízení vozidla v zahraničí zaskočeni. Proto doporučujeme dobře pravidla prostudovat ještě před odjezdem do ciziny, a to pro každou zemi, přes kterou projíždějí,“ varuje Cankař a dodává: „Rozdíly nejsou jen v maximální povolené rychlosti, ale také například v povinné výbavě vozu, která se může v některých zemích výrazně lišit.“

Ariel-Atom-Police-car-1