Ve dvou uplynulých měsících se úředníci Magistrátu hl. m. Prahy ve spolupráci policisty České republiky, strážníky Městské policie a pracovníky Ministerstva dopravy zaměřili na důsledné kontroly pseudohistorických vozidel přepravujících turisty v centru města. Zároveň se v jejich hledáčku ocitly také tzv. Hop On Hop Off autobusy a Tschu-Tschu vláčky. Z celkem 58 vozidel byly zjištěny závady u 55 a pouhá 3 vozidla prošla bez závad.

Mezi 25. červnem a 23. srpnem se konalo celkem 11 kontrolních dnů. Zaměřily se především na zajištění dodržování podmínek provozování silniční dopravy a provozu na pozemních komunikacích, kontroly technického stavu vozidel a dodržování veškerých právních předpisů souvisejících s podnikáním silniční motorové dopravy v centru Prahy. Doplňkově bylo u kontrolovaných vozidel prováděno mobilní měření emisí a mobilní vážení.

Sněžné rolby a traktory

Velkým problémem byl fakt, že některá z kontrolovaných vozidel byla naprosto nepochopitelně registrována jako klasické osobní auto, blíže neurčené lesnické a zemědělské stroje (traktor a sněžná rolba) nebo dokonce šestimístný motocykl s pohonem LPG. Toto policisté kromě pokut a odtahů vyřešili také podnětem na Ministerstvo dopravy k dozorování příslušné stanice technické kontroly. Děsivé je, že některá „historická“ auta byla v dost žalostném technickém stavu. Policie narazili na zkrácená sedadla, kola uchycená jediným šroubem, který držel leda tak na dobré slovo, podomácku svařené rámy aut, ale některá auta měla zpětná zrcátka z motorek nebo nefunkční světlomety a stěrače.

Problémy měly ale i kontrolované autobusy, které neměly v pořádku papíry, nedodržovaly stanovené trasy a často neměly bezpečnostní pásy. Policisté řešili také turistické vláčky. U nich se také objevily problémy s registrací, když jeden byl v dokumentech označen jako tahač přívěsů a jiný zase jako speciální přívěs. Navíc jeden z kontrolovaných vláčků neprošel měřením emisí, když mu policisté naměřili až čtyřnásobně vyšší hodnoty.

Kontrolami jsme chtěli zajistit bezpečnost a dodržování veškerých předpisů souvisejících s povahou podnikání, kterou autobusy a pseudohistorická vozidla provozují. Pro všechny platí stejná pravidla, která musí všichni bez výjimek dodržovat, to samé platí i pro dodržování emisních norem,“ říká náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr a pokračuje: „Chtěl bych poděkovat jednotce měření emisí Ministerstva dopravy, Policii České republiky a pracovníkům odboru dopravy Magistrátu hlavního města Prahy za příkladnou a zodpovědnou práci.“

Bylo kontrolováno celkem 58 vozidel, přičemž u 55 z nich byly zjištěny závady, jen pouhá tři prošla bez závad. Deseti vozidlům byla přímo na místě zakázána další jízda a byla odtažena odtahovou službou pro nebezpečné a ohrožující závady, jedno vozidlo bylo zajištěno službou kriminální policie a odtaženo odtahovou službou pro nejasnou identifikaci, absence značení identifikačního čísla vozidla VIN, a 22 vozidlům byla po provedení kontroly technického stavu zkrácena a omezena platnost technické kontroly na dobu 30 dnů, během kterých musí být závady odstraněny a vozy musejí absolvovat novou STK. Pokud toto neučiní, platnost kontroly zaniká zcela.

Na Praze 1 nepodporujeme turistický balast, je to jeden z největších problémů, který v městské části máme. Doprava spojená s turismem zatěžuje pražskou památkovou rezervaci a oceňuji snahu o dodržování platných pravidel a omezení těchto nežádoucích fenoménů,“ dodává radní pro dopravu Prahy 1 David Skála.

Kontroly budou pokračovat do konce letní sezóny a podrobné výsledky veřejnost obdrží v průběhu října včetně dosavadního vyhodnocení podnětů na Ministerstvo dopravy a zahájených správních řízení.