O tom, že by měl být vjezd do nejužšího centra Prahy zpoplatněn se mluví už několik let. Ovšem v těchto dnech dostalo toto zpoplatnění konkrétní obrysy. Praha 1 už v tuto chvíli s magistrátem řeší konkrétní podobu zpoplatněných míst a Petr Vomáčka z BESIPu pak na svých sociálních sítích informoval i o tom, kolik by vjezd měl stát a kde by měl být zaveden. Vše s odkazem na rozhovor radního Prahy 1 Vojtěcha Ryvoly. Na příspěvek ale reagoval i náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib a tvrdí, že to není pravda.
Zmatky a vysoká cena
Náměstek primátora Zdeněk Hřib už před několika dny informoval pro web iRozhlas.cz, že prioritou je stanovení zpoplatněné zóny tak, aby to mělo pozitivní dopad na dopravní situaci: „Aby se nám nezpožďovaly tramvaje přes Malou Stranu a Smetanovo nábřeží, protože to se pak promítá do celé té sítě.“
Praha 1 pracuje s tím, že by rezidenti měli vjezd do zpoplatněných zón zdarma, přičemž by se mělo jednat prakticky o celou část Prahy 1. V jednání jsou i další výjimku z placení, konkrétně pro ty, kteří mají v místě firmu, či pro ty, kteří mají jakoukoliv provozovnu. To ale ještě nebylo určeno.
To psal na svém facebooku i Petr Vomáčka a zároveň prozradil cenu za vjezd do pražského centra: „Mýtné by mělo zasáhnout celou oblast Prahy 1 mimo magistrálu a cena bude stanovena jen za celodenní průjezd ve výši 200 Kč. Poplatek se bude kontrolovat speciálními vozy obdobnými těm na zóny placeného stání. O způsobu platby i výjimkách zatím není rozhodnuto.“
Na tento příspěvek velmi rychle reagoval Hřib, který jej částečně dementoval. Mimo jiné napsal: „Nikdy nebyla na stole varianta zpoplatnit pro vjezd celou Prahu 1. Ve skutečnosti nyní diskutujeme pouze o několika vybraných ulicích, ve kterých intenzivní tranzitní doprava blokuje průjezd vozů tramvají. Těžko by také mohlo dojít ke kontrole úhrady takových poplatků autíčky s kamerami. To by v praxi fungovalo jen stěží. Samozřejmě bude částečně využit již instalovaný kamerový systém. Cenový strop v tuto chvíli také není definitivní. Rezidenti i podnikatelé v místě mají samozřejmě vjezd gratis, což vyplývá ze zákona.“
Jenomže Vomáčka se hájí tím, že vychází od informací, které v rozhovoru Radiožurnálu poskytl jeden z radních Prahy 1 Vojtěch Ryvola. „Kontrolu úhrady formou autíček již včera potvrdil v ČRo Radiožurnál radní pro dopravu Prahy 1 a řekl, že nebude vytvořen kamerový systém pro tuto kontrolu. Výběr poplatku od ledna 2024 opět v ČRo Radiožurnál potvrdil radní pro dopravu Prahy 1 pan Ryvola. A dokonce řekl, že poplatek či mýtné byla jednou z podmínek otevření tunelu Blanka. Cenový strop opět potvrdil radní pro dopravu Prahy 1 v ČRo Radiožurnál a dokonce řekl, že mate shodu na této ceně,“ psal například v komentářích.
Dokud nebudou dobudovány okruhy kolem Prahy a i vnitřní kolem vnitřní Prahy, nemá smysl o nějakém mýtném, které v tomto případě vypadá spíše jako vydírání, hovořit. A pokud vím, hodně mýtné obhajuje Hřib, jehož ego je o dva řády větší, než jeho schopnosti.
Uvědomují si ti politici, za čí peníz se ty silnice a celá města postavila? Asi jin ´m nedochází, že z peněz daňových poplatníků, ze kterých si ti polici dělají dojné krávy!! Uvědomují si ti politici, že do těch měst musí také vjet odborníci, kteří provádějí různé revize a kontroly! Když to nikdo nebude dělat, tak bude následovat kolaps, nebo mohou nastat i život ohrožující situace – např. otravy z karmy apod. Pokud těmto servisákům nezbyde nic, než do placených míst vjet, tak tu cenu započítají občanům, spotřebitelům do ceny servisu! Asi se to těm lidem nebude líbit!!
Proč si neověříte, na co ten Vomáčka odkazuje? Vždyť Ryvola nic takového, co Vomáčka tvrdí, v tom rozhovoru na ČRo neříká!