Bridgestone Blizzak LM005 - zimní pneu

Velká změna pro zimní pneumatiky od října 2024: Na co si dát pozor, aby vám nehrozila pokuta?

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Continental - Foto: Bridgestone - 25. 9. 2024


Až dosud platilo, že pneumatiky označené symbolem M+S (Mud and Snow, tedy bláto a sníh) byly považovány za zimní. To se však od 1. října 2024 změní. Evropská unie již před několika lety přijala nařízení, podle něhož bude od tohoto data za zimní pneumatiku považována pouze ta, která je označena tzv. alpským symbolem se třemi horami a s vločkou (3PMSF – Three Peak Mountain Snow Flake). Zkratka M+S se začala mezi výrobci pneumatik používat i pro produkty, které byly vhodnější spíše do terénu než do zimních podmínek. Takové pneumatiky často neměly ani zimní dezén, ani směs přizpůsobenou nízkým teplotám nebo snad dokonce sněhu či náledí.

Povinnost označovat „opravdové“ zimní pneumatiky alpským symbolem je pro výrobce závazná již od roku 2018. Od té doby platilo přechodné období, během kterého bylo možné pneumatiky označené M+S používat, a to i v případě, že byly deklarovány jako celoroční, třeba i z prvovýroby. „Zimní pneumatiky poznáte podle speciálního označení na bočnici. Doposud stačilo, aby zimní pneumatiky nesly označení M+S. Od 1. ledna 2018 je však pro zimní a celoroční pneumatiky povinný symbol sněhové vločky,“ vysvětluje společnost Continental. Dodává také, že toto „přechodné období pro pneumatiky M+S skončí 30. září 2024.“

Pokud jste tedy na jaře přezuli ze zimních pneumatik na letní pneumatiky a plánujete původní sadu zimních pneumatik použít i tuto zimu, zkontrolujte si jejich označení. Pokud na nich chybí alpský symbol, jako povinné zimní je ve spoustě evropských zemí (například Slovensko, Německo a další) použít nemůžete. V České republice tato povinnost ale zatím neplatí, u nás je možné mít pneu i pouze s označením M+S, není nutné mít alpský symbol.

continental-zimni_pneu-prehled-evropa
Zdroj: Continental

V ČR pouze platí, že v období od 1. listopadu do 31. března, je „povinné“ používání zimních pneumatik. Opět to ale platí jen v situacích, kdy je na silnicích souvislá vrstva sněhu nebo ledu anebo se dá vzhledem k předpovědi předpovídat. A mít takové pneumatiky musíte i za speciálními dopravními značkami, které je přikazují. V takovém případě musí být hloubka jejich vzorku minimálně 4 mm, jinak platí standardních 1,6 mm.

Zimní pneumatiky s označením 3PMSF jsou testovány v náročných zimních podmínkách a jsou konstruovány tak, aby zajistily maximální bezpečnost na sněhu a ledu. Na rozdíl od pneumatik označených pouze symbolem M+S, které tyto přísné požadavky nemusí splňovat.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

11 názorů na “Velká změna pro zimní pneumatiky od října 2024: Na co si dát pozor, aby vám nehrozila pokuta?”

  1. Vaše diskuse začíná býti dosti scestná.
    Jak stará by měla být pneumatika? Po kolika letech měnit pneumatiky? Maximální stáří pneu se uvádí na 10 let od data jejich výroby. Po uplynutí této doby ztrácí pneu své jízdní vlastnosti a je třeba pneumatiku vyměnit. Výrobci pneumatik doporučují se řídit obecným pravidlem. Koupím-li tedy pneumatiku vyrobenou např. před 3 lety, mám dalších 7 let na její ojetí

  2. U našich německých sousedů je předepsán symbol 3PMSF, ale dle přiložené tabulky mohou mít vzorek pod 2 mm na zimákách (u nás min. 4 mm).

  3. Pokud se pojišťovny budou řídit normami EU, pak zaviněná zimní nehoda na pneumatikách označených M+S nemusí být také v ČR proplacena z havarijního pojištění.

  4. O.K…ale když tedy bude souvislá vrstva sněhu nebo náledí atd..
    jak je stanoveno pro použití zimáků od 1.11 do 31.3.. Budete mít M+S a víte co pak řekne pojištovna v případě havárie? Toto je jen zpráva Continental,Bridgestone atd…ale v praxi tady to může být jiné od 1.11. do 31.3. až bude sníh nebo námraza…. Tak ,občane,teď raď!

  5. Já to taky nechápu…tak EU nařídila,my jsme taky v EU a najednou můžeme mít M+S? A že to pro nás neplatí…pak občane uvidíš,až se toho pojiš´tovna chytne v případě havárie a najednou to bude platit,to nařízení EU.
    Taky tento článek jsem nějak nepobral ve srozumitelnosti….

    1. EU nenařídila nic jiného, jenom značení pneu vyrobených po 1.1.2018, čili u starších pneu to tak být nemusí. To bylo pouze sjednocení značení M+S pneu celé EU. Ale to, co uzná stát za zimní či nikoliv, je věcí toho kterého státu.

  6. Není to poprvé co tyhle dezinformace někdo vypouští.Pro řidiče v české republice můžou jezdit s M+S nadále.Je až s podivem že distributor těchto
    zpráv tyto falešné zprávy pouští do eteru.

    1. Jaké dezinformace. V článku i tabulce je jasně uvedeno, že v ČR stačí M+S. Čtěte pořádně 😉

      1. Všichni jste to někam posunuli. Ve všech státech EU se smí jezdit na M+S pneu, pouze pneu vyrobené po 1.1.2018 měly sjednoceno grafické značení (a některé státy zavedly, že M+S pneu, které tyto znaky mít nebudou, tak nebudou uznávaté jako zimní pneu – např.Slovensko nebo SRN). Ale to, který stát uznává jaké pneu jako celoročné nebo zimní, je věci toho kterého státu EU, viz tabulka na začátku článku.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru