starsi-ridic-duchodce-senior-za-volantem

Věk není diagnóza: Senioři se bouří proti podle nich nespravedlivému odebírání řidičáků

Autor: Petr Pilný - Zdroj: Rada seniorů ČR - Foto: Radim Plachý s využitím Ideogram - 18. 6. 2025


Představte si, že celý život řídíte. Jste aktivní, spolehlivý řidič a vaše auto pro vás není jen dopravní prostředek, ale symbol svobody a soběstačnosti. S ním se dostanete k lékaři, na nákup i za vnoučaty. Pak ale překročíte určitou věkovou hranici, přijdete na povinnou lékařskou prohlídku a místo očekávaného razítka narazíte na nepochopitelnou zeď. Váš lékař vám odmítne vydat potvrzení o způsobilosti k řízení. Ne proto, že by vám našel konkrétní zdravotní problém, ale jednoduše proto, že jste „už příliš staří“.

Přesně takové příběhy se podle Rady seniorů ČR množí po celé zemi. Toto nespravedlivé a často i ponižující jednání se rozhodli dále netolerovat. Sepsali proto petici, kterou už podpořily tisíce lidí, a v dubnu předali první archy poslancům. Jejich vzkaz je jasný: posuzujte nás podle našeho skutečného zdravotního stavu, ne podle data narození. V petici se doslova píše: „Nesouhlasíme s praxí některých lékařů, kteří bez zjevného objektivního důvodu seniorům odmítají vydat další potvrzení k řízení auta a argumentují výlučně jejich věkem. Tento postup považujeme za nepřípustný a naprosto diskriminační.“

Je přitom klíčové pochopit, o co seniorům jde. V žádném případě nevolají po zrušení lékařských kontrol. Naopak, jejich smysl si plně uvědomují. Problém vidí v naprosté absenci jasných pravidel. Dnešní zákony totiž nestanovují žádnou jednotnou metodiku, jak má vyšetření probíhat, ani přesná kritéria, kdy je řidič skutečně nezpůsobilý. Vše tak závisí na individuální libovůli každého lékaře.

„V žádném případě nám přitom nejde o zrušení či zmírnění zdravotních prohlídek, ale čistě jen o stanovení přesných a závazných pravidel, kterými by se museli řídit všichni lékaři,“ zdůrazňuje předsedkyně Rady seniorů ČR, Ing. Lenka Desatová. „Systém pravidelných lékařských prohlídek nezpochybňujeme, ale požadujeme pro ně jasná pravidla, jasná kritéria a jednotnou cenu,“ dodává.

Pro mnoho starších lidí, zejména na venkově se špatnou dostupností veřejné dopravy, je vlastní automobil naprostou nutností. Možnost dojet si na nákup, na úřad nebo k doktorovi je pro ně základem důstojného a samostatného života. Argument, že starší řidiči jsou na silnicích nebezpeční, navíc podle Rady seniorů neobstojí. Neexistují totiž žádná relevantní data, která by potvrzovala, že senioři způsobují více nehod než jiné věkové skupiny.

Nedávné posunutí věkové hranice pro povinné prohlídky z 65 na 70 let vnímají senioři jako ideální příležitost k otevření širší diskuse. Diskuze o tom, jak nastavit systém, který bude spravedlivý, transparentní a skutečně přispěje k bezpečnosti na silnicích. Jednotná a pro všechny srozumitelná pravidla by totiž nejen zamezila diskriminaci na základě věku, ale díky systematickému přístupu by pomohla odhalit skutečně rizikové řidiče bez ohledu na to, kolik jim je let. Jak uzavřela Lenka Desatová, takový přístup by byl výhrou pro všechny.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , ,

16 názorů na “Věk není diagnóza: Senioři se bouří proti podle nich nespravedlivému odebírání řidičáků”

  1. Pavel Štěpán

    Je mi 68 let. Také jsem musel absolvovat před vydáním potvrzení prohlídku na očním. Stálo mě to 500,- Kč.
    Potvrzení, že mohu řídit jsem dostal za dalších 600,- Kč.
    Celkem tedy 1.100,- Kč a řídit nakonec mohu bez omezení.
    Na dotaz zda budu muset absolvovat prohlídku na očním i za 2 roky, mi bylo sděleno, že ano, protože na očním pozadí by se mi mohly vyskytnout změny
    (mám po ránu nalačno cukr cca 6,5, ale dlouhodobý 33, naprosto v pořádku,
    prediabetes ani cukrovku nemám).
    V republice máme údajně milion cukrovkářů. Z toho bude cca 700 tis. mladších 65 let. Tito lidé mohou mít opravdu změny na očním pozadí, ale nic absolvovat nemusí. Navíc má mnoho mladších lidí velké zdravotní problémy, ale nic také nemusí řešit. Nedává mi to logiku.

  2. Petr Majevský

    Prohlídky u lékaře jsou nutností.Problém nastává u přístupu lékaře.Nechce dát potvrzení z důvodu věku.Když v tomto případě nastoupí potrestání,jak zde někdo navrhoval,dojde k situaci,že lékař raději povolení dá,aby neměl problémy.Když dojde k problémům v tomto případě,opět to odnese lékař.tak se tomu nedivte.

  3. Za půl roku mám 80 !
    Mám pilotní průkaz a v mém věku musím každý rok na speciální prohlídky k určenému leteckému lékaři. Procházím.
    Přesto musím k mému lékaři kvůli řidičáku na prohlídku každé dva roky. Procházím.
    Není tady problém na Ministerstvu dopravy? Ta má zřejmě pod sebou jak leteckou tak mobilní dopravu a tady ty lékařské kontroly duplikuje. A která prohlídka by měla mít vyšší úroveň?

    1. Je logické, že pokud vás lékař uzná schopným řídit letadlo, tak byste automaticky musel být schopen řídit automobil. Náš kocourkovský zákon na to nepamatuje.

  4. takovým doktorům co bezdůvodně odmítnou dát potvrzení o schopnosti řídit je potřeba trestně stíhat a za svévolný závěr posílat do vězení, navíc jim odebrat lékařskou praxi ihned a to již po jednom takovém případě, že kvůli věku někomu odeberou možnost řídit, staří řidiči by měli absolvovat na speciálním autodromu jízdy, kde musí řešit křižovatky-a případně při dalším průjezdu okruhem měnit značky zda vůbec má reakce a nově vzniklou situaci na zkušebním autodromu

  5. Také mám problém získat lékařské potvzení,že mohu řídit auto(je mi 74 let).Živil jsem se 30 let jako řidič z povolání a to co jsem nacouval a bez nehody paní doktorka nenajezdila do předu. Je to šaškárna která lékařům vynáší peníze a protože je 500 Kč,která jim zaplatím ze svého asi málo,tak mi posílají na oční a neurologii.Naprosto zbytečná vyšetření,která ovšem zaplatí pojištovna. Jarda

    1. Tak to jste měl zvláštní štěstí. Potkal jsem v čekárně jednoho žadatele o potvrzení k řidičskému průkazu, který mi sdělil, že ho paní doktorka poslala na několik zbytečných vyšetření a že je všechny musel zaplatit ze své kapsy. Tak prý ho to už stálo na 2000 Kč.

  6. Ano též jsem jak se říká postižený je mi 74 let už jsem byl dvakrát na prohlídce po dvou letech . A na potřetí mi doktorka odmítla potvrzení vystavit i když jsem prodělal prohlídky.Dokonce 74letech nemám brýle.

  7. Na vojně jsem se dostal za volant náklaďáku , – Tatra 111 – a přes vojnu jsem s ní „nalítal“ cca 70000 km. Po vojně jsem u volantu zůstal a k dnešku mám – se soupravou – najeto něco přes 4.000.000 km , z toho 18 let po cizině….. To , co jsem najezdil s osobákem ani nepočítám….. na první lék. prohlídku – v 65 letech -jsem si zaplatil v autoškole hodinu jízdy, a po absolvování jsem donesl lékaři potvrzení z té AŠ , že jsem způsobilý , a s dodatkem instruktora, že – závodit by se mnou nechtěl …
    takže s lék. prohlídkama já nemám problém ….
    ALE – vadí mi jiné věci :
    1 – ženy , co získali řidičák přes postel a jinak nic jiného neumí.
    2 – mladí a namachrovaní frajírci , co jsou chytřejší než – silniční zákon.
    3 – ELEKTROPAKA, co si koupí elektriku, protože umí -„kulové“ , a néé ručně řadit !!!
    4 – nová auta , „nabouchaná“ různou zbytečnou elektronikou a asistenty, které jsou pro normálního řidiče k ničemu, ale „přitroublý tydýýýt“ se v tom vyžívá…. pak nechápu , proč se bojuje proti mobilům v autě, když ty digi-displaye v autě jsou 100 x horší, než mobil….

    ….. mohl bych pokračovat dál , ale není tady dost prostoru, na další psaní …..
    tak to ukončím svým názorem, který neustále opakuji — POKUD SE NA SILNICE NEVRÁTÍ OHLEDUPLNOST A TOLERANCE , tak se do budoucna nic nezlepší. A ani žádné sankce to nezlepší …
    zdraví Harry , 70 let

    1. přesně tak- jak zde již píšu -stačí absolvovat speciální autodrom s křižovatkami kde se bude i pomocí značek měnit dopravní situace, ztížit mu jízdu třeba vhozením papírové krabice 40x40x40cm před auto jak se s tím vypořádá, jestli nezazmatkuje, nepřejde do protisměru ap. a tím pokud senior projde není žádný problém, třeba po 3 letech a to nad 75 let to absolvovat

  8. Frantisek Feichtinger

    Je mi 65 let a absolvoval jsem lékařskou prohlídku při které jsem přístupem lékaře nabyl dojmu,že můj řidičák by mohl být v ohrožení.Jezdím cca 20000
    km ročně autem nebo na motorce bez nejmenší nehody,když ovšem sleduji provoz kolem sebe občas se nestačím divit některým řidičům kolem,často riskantní jízda špatná orientace v provozu,bezohlednost,povětšinou mladší lidé.
    Kdepak je asi chyba?Dle mého soudu autoškoly a také chování a celkové nastavení ve společnosti.

    1. 18 ti let čerstvý držitel ŘP, nám najel do boku auta při vyjíždění z parkoviště tak, že pojišťovna nám chtěla dát totalku. Spletl si totiž pedály. Místo brzdy sešlápl plyn.
      Splést se na silnici, fatální omyl.
      A my ve svých 58 letech každoročně jezdíme autem do Řecka a na řecké ostrovy autem bez nehod. Tak mi povídejte o věku.

  9. Josef Cepák

    Nikdo neřeší zdravotní způsobilost mladších řidičů. Senioři ve vlastním zájmu chodí na preventivní prohlídky. Znám ale padesatniky, kteří nebyli na preventivní prohlidce nikdy. Kdo zkoumá zda dobře vidí, zda mají v pořádku srdce atd.
    Věk není diagnóza a tato diskriminace věku by měla být zrušena. Není to náhodou v rozporu se Základní listinou práv a svobod ?

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru