nocni-zeleznicni-prejezd-blikajici-cervena-svetla

Věčný problém řady řidičů při čekání na železničních přejezdech. Zapomínají zhasínat světla a oslňují

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Policie ČR, Zákon o provozu na pozemních komunikacích - Foto: Pavel Srp - 27. 10. 2025


Kolem železničních přejezdů mají řidiči řadu velmi důležitých povinností a musí dodržovat přísné zákazy i příkazy. Všechna ta pravidla se rozhodně netýkají jen samotné jízdy přes přejezd. Existuje také jedno pravidlo, které dodržuje málokdo. Týká se čekání na přejezdu.

Konkrétně jde o situaci, kdy čekáte na železničním přejezdu za tmy či snížené viditelnosti a necháte rozsvícené světlomety. Tím se dostáváte do situace, kdy můžete řidiče stojícího v protisměru oslňovat. A stejně tak můžete oslnit i strojvedoucího. A to je na železničním přejezdu zakázáno.

„Při jízdě přes železniční přejezd musí řidič dodržovat i další pravidla silničního provozu. Na železničním přejezdu nesmí předjíždět další vozidla, otáčet se a couvat. Na železničním přejezdu a ve vzdálenosti 15 metrů před ním a za ním nesmí zastavit a stát. Řidič nesmí užít dálková světla, mohl-li by být oslněn strojvedoucí vlaku nebo řidič protijedoucího vozidla. Při zastavení vozidla před železničním přejezdem nesmí řidič užít ani potkávací světla, pokud by jimi mohl oslnit řidiče vozidla v protisměru,“ vysvětluje policejní inspektor David Linhart.

To ale neznamená, že musíte zhasnout! To je zase druhý extrém, na který ani nepomýšlejte. Zákon totiž říká: „Vozidlo stojící za snížené viditelnosti v obci na místě, kde tvoří překážku provozu na pozemních komunikacích, nebo na pozemní komunikaci mimo obec musí mít rozsvícena alespoň na straně ke středu pozemní komunikace obrysová nebo parkovací světla.“ Měli byste tedy přepnout ovladač světlometů na parkovací světla.

Přimlouváme se za to, aby tato pravidla nedodržovali jen řidiči úplně vpředu. Některé závory padnou i delší dobu před tím, než projede vlak. A pokud jste v koloně čekajících aut a dodávka vám celou dobu svítí do zpětných zrcátek, není to nic příjemného.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , ,

12 názorů na “Věčný problém řady řidičů při čekání na železničních přejezdech. Zapomínají zhasínat světla a oslňují”

  1. Pavel Dvořák

    Koho že oslním ? Maximálně toho, kdo napsal tento článek. ( každý se musí nějak živit, ale takhle zoufale ?! )

  2. Kde máme policii ještě jsem neviděl ,že by za to někoho pokutovaly,sami stojí a svítí jak na vánoce , přijede k dopravní nehodě stojí policejní auto má zapnuté majáky a samozřejmně i tlumená světla a svítí vám do očí ,to stejné hasičské auta stojí hasí požár je jich tam třicet a všichní svítí a mají zapnuté majáky ,tak když maják tak maják ale zapnout parkovací světla.

  3. Zákon to říká jasně, ale výrobci aut to asi neznají, u dodávek se samotné obrysovky nedají zapnout už několik let. Jsou na výběr pouze potkávačky s rozsvíceným zadkem, nebo jen denní svícení, ale u toho nesvítí zadek (nejde zapnout ani přes diagnostiku).

  4. Světla při čekání se řeší. Bydlím nedaleko nádraží. Neřeší se ale, že závory jdou někde dolů ještě před příjezdem vlaku do stanice. Potom lidi vystupují, nastupují a auta stále stojí před závorami. Celou dobu u toho obtěžuje okolí silná zvuková signalizace. Vlaky jsou ekologické? Měli by do toho připočítat i palivo spotřebované auty při stání nesmyslně dlouhou dobu, než projede vlak zastávkou a přejezdem. Tento několikaminutový proces je často jen pro pár cestujících.

        1. …a dokonce i ruční brzda. Je docela znepokojivé, že s auty jezdí lidé, kteří je neumí ovládat.

  5. Když je železniční přejezd správně nastavený, tak tam nestojím ani minutu a protože mám turbo, nebylo by dobré motor vypínat.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru