Tohle vlastně zní jako sci-fi. Představte si, že by se silnice, na které se vytvoří drobné trhliny, spraví sama. A navíc dřív, než z trhlin vzniknou výtluky. Za poslední měsíce ale tahle věc získala velmi konkrétní obrysy. Britský akademický tým ze Swansea University a King’s College London totiž popsal směs pro asfalt, v níž jsou mikroskopické „nosiče“ z rostlinného odpadu napuštěné recyklovanými oleji. Když se v povrchu začnou tvořit mikrotrhliny, tlak projíždějících aut uvolní z těchto „nosičů“ malé množství oleje, který následně pronikne do bitumenu a pomůže mu znovu zpružnět a prasklinu zalepit. Na modelování chování směsi se podílely i nástroje strojového učení, tedy „umělá inteligence“.
Co je na „samoléčivém“ asfaltu nejzajímavější, není jen samotný trik s olejem. Vědci popisují, že právě simulace a AI pomohly navrhnout kombinaci složek tak, aby se směs uměla bránit stárnutí bitumenu, což právě běžně vede k lámání asfaltu a výtlukům. V laboratorních testech zvládla směs zacelit čerstvé praskliny v krátkém čase a v ideálním případě by mohla prodloužit životnost povrchu zhruba o třetinu. Zní to odvážně, ale jde o realistický cíl opřený o výsledky z testů, ne o plané sliby.
Přečtěte si také:
Proč to dává smysl právě teď
Výtluky jsou (nejen) pro britské silničáře drahý a nekonečný boj. Univerzita King’s College London mluví o nákladech v řádech stovek milionů liber ročně jen při běžné údržbě. A tomu se samozřejmě chtějí vyhnout. Stejně jako tomu, aby se silnice musely kvůli rekonstrukcím a opravám často uzavírat.
Razítko „schváleno“ ještě toto řešení nemá. Vývojové týmy mluví o tom, že k plošnému nasazení je potřeba provést ještě několik kroků: ověřit chování směsi mimo laboratorní podmínky, vyhodnotit náklady na výrobu a pokrýt otázky životního cyklu materiálu. Přesto je patrné, že od konceptu se už věci posunují blíže k praxi. Britský Highways Magazine shrnul, že výzkum s využitím AI přibližuje sen o asfaltu s delší životností a s menší potřebou zásahů údržby.
Poškození auta kvůli výmolům v silnici se může prodražit. Volejte policii a vše dokumentujte
Pozoruhodná je i materiálová stránka. Nosiče oleje vycházejí z biomasy a olej sám vznikl recyklací. Pokud by se koncept prosadil, může vedle delší životnosti přinést i menší závislost na panenských ropných produktech a tím pádem i lepší bilanci uhlíkové stopy.
Na vývoji spolupracují akademici s technologickými firmami. Google na svém oficiálním blogu popsal, jak se jejich cloudové nástroje a modely podílely na hledání kombinací, které v bitumenu omezují vznik křehkých zón. Nejde o prvek, který by se „přilepil“ na asfalt dodatečně. Modely pomáhají už při návrhu směsi tak, aby se chovala stabilněji v reálném provozu.




