Kdo mi nemiloval to skvělé brumlání a střílení z výfuků, zvuk studených velkých motorů a také štěkání ozývající se z výfukových potrubí při přeřazení. Čas od času se nám přesně takto znějící auto dostane do redakční garáže a to pak ten testovací týden vypadá úplně jinak. 🙂 Jenomže ne každý má pro takové zvuky pochopení. Obzvlášť některé úřady mají podobného hluku dost. A tak padají zákazy.

Takové mají i ve Velké Británii, kde se rozhodli, že s hlučnými auty je potřeba pořádně tvrdě zatočit. Úřady tam přišly s nápadem na instalaci speciálních měřičů hluku, jejichž součástí je i kamerový systém. V praxi by to vypadalo tak, že pokud by kolem systému projelo auto, které by bylo detekováno jako příliš hlučné, kamera ho zachytí, a spolu s údaji o míře hluku zašle na příslušné úřady. Ty pak majitele vozu rovnou obešlou s pokutou. Funguje to vlastně úplně stejně jako rychlostní kamery, jen v tomto případě jde o rachot převážně z výfuků.

Britské ministerstvo dopravy tento vládní návrh podpořilo, protože už před časem se vyjádřilo v tom smyslu, že mu s hlučnými vozidly dochází trpělivost. Ministr dopravy se měl vyjádřit dokonce tak, že všechna ta hlučná auta jsou pro Velkou Británii absolutním utrpením.

Instalace těchto chytrých systémů a kamer je prakticky schválena, ale úřady všechny řidiče uklidňují, že v první fázi nebudou rozdávat pokuty, ale budou jen napomínat. Podle úřadů by k měření mohlo být použito asi 8700 kamer rozmístěných po britských silnicích, které doposud byly určeny jen k měření rychlosti. Stačilo by k nim přidat měřič hluku a nový detekční systém. Pro začátek by to svou roli splnilo a bylo by to levnější než hned pořizovat kompletní nové kamerové systémy.

Chris Grayling, tajemník britského ministra dopravy tvrdí, že hluk má velmi vážné dopady na zdraví občanů, kterým hrozí infarkty, vysoký krevní tlak nebo dokonce diabetes. A proto se prý těší, jak by mohl tento nový systém dobře fungovat a obyvatelům Británie ulevit. Současný schválený hlukový limit na auto je 74 decibelů a je jasné, že velká většina supersportů, ale i upravených aut ho překračuje.

A nejde jen o auta. Systém bude zaměřen i na motocykly. Tony Campbell z Asociace motocyklového průmyslu k tomu řekl, že toto měření všem jen prospěje. Je prý strašné, jak moc jsou někteří motorkáři schopni upravit své výfuky. Jen tím prý přitahují nechtěnou pozornost ke komunitě motorkářů a zároveň nedělají vůbec nic pro podporu všech výhod, které vlastnictví motocyklu nabízí.

Docela drsné, co myslíte? Nebo jste pro to, aby byla auta a motorky během jízdy kontrolovány na hluk? A vadí vám hlučné výfuky?