Řidiči ve velkých městech, Prahu nevyjímaje, to nemají jednoduché. Velmi hustý provoz, rozkopané silnice, vozidla městské hromadné dopravy, spousta chodců, věčné kolony a zacpané křižovatky a ulice. A k tomu všemu radary. Na některých místech číhají policisté s měřícím zařízením, ovšem na jiných pracuje výhradně elektronika a ta je automatizovaná a všechny řidiče hlídá velmi přísným okem.
Stejně jako v jiných městech, i v Praze jsou pevně umístění radary, měřící jak průměrnou rychlost v nějakém vyznačeném úseku, tak i tu okamžitou. Je dobré vědět, kde všechny ty radary, a že jich je, jsou. Úplně nejlepší ale je dodržovat maximální povolenou rychlost, nicméně, víme, že každý řidič je jen člověk a může chybovat, a právě proto si myslíme, že by se vám seznam míst s měřením rychlosti mohl hodit.
Měření rychlosti i sběr dat
V Praze je dle ročenky TSK Praha z roku 2020 přesně 60 měření úsekové rychlosti vozidel a 38 radarů pro měření okamžité rychlosti. Základem všech těchto systémů je detailová kamera se čtením registračních značek. Podle TSK jsou takto získaná data předávaná chráněnou cestou ke zpracování příslušnému útvaru městské nebo státní police. Všechna zařízení rovněž přispívají ke sběru dopravních informací.
Radar měřící úsekovou rychlost je složen z dvojice kamer, které zaznamenají snímek vozidla. „Na základě identifikace vozidla dle registrační značky, geodeticky změřené délky úseku a časových údajů je pak vypočtena průměrná rychlost vozidla v měřeném úseku, která je následně snížena o povolenou odchylku a porovnána s limitem maximální povolené rychlosti,“ vysvětluje fungování radaru TSK Praha.
A dodává, že jde o velmi efektivní systém z hlediska vynucení dodržování nejvyšší dovolené rychlosti. „Od počátků nasazení tohoto systému v roce 2006 klesl v osazených lokalitách počet přestupků z rozmezí od 30 do 60 % na rozmezí cca od 1 do 5 % zaznamenaných vozidel,“ prozradilo TSK Praha.
Mimochodem, za minulý rok 2020 nepřibyl žádný nový radar měřící úsekovou rychlost. „Naposledy byla v roce 2019 zprovozněna lokalita V Holešovičkách – směr do centra, ve směru z centra bylo stávající měření rozšířeno o nájezdový pruh z ulice Nová Povltavská. V souhrnu je nyní tímto způsobem zjišťována rychlost na 60 úsecích v hl. m. Praze. Z uvedeného počtu je 10 lokalit umístěno v pražských tunelech na Městském okruhu,“ píše se v ročence TSK Praha.
Jako řidiči musíme také počítat s tím, že v některých případech je dle TSK měření úsekové rychlosti spjato i s lokalitou měření okamžité rychlosti s využitím kamer jednoho profilu. „Okamžitá rychlost je měřena vyhodnocením signálů z dvojice indukčních smyček. Detailová kamera se čtením registračních značek se pak postará o záznam přestupku. V Praze byl tento systém realizován poprvé v roce 2010 v blízkosti tramvajové zastávky Ořechovka ve směru do centra města. K 31. 12. 2020 bylo měření okamžité rychlosti vozidel prováděno na 38 lokalitách,“ prozradilo TSK.
Ještě dodáme, že po celé Praze je dalších 98 takzvaných „Telematických systémů pro zvýšení bezpečnosti provozu“, tedy radarů, které řidiče jen informují o tom, jak jedou rychle.
A jaký vliv mají tato měření rychlost na počet DN?
Podle mne jde jenom o prachy, protože se měří většinou tam, kde to „sype“ a ne na nebezpečných úsecích.
Přeji všem šťastnou cestu.
Obávám se že to není aktuální nebo kompletní seznam. V Modřanské ulici z centra je skoro jistě v úseku V Náklích – Čs.exilu úsekové měření, dokonce na tomto úseku sundali značení 70 km/h které tam bylo léta letoucí, dále už pak zase 70ka je, takže pozor na chyták!
Je to z ročenky za rok 2020, takže ten nejaktuálnější seznam, který lze sehnat.