mereni-rychlosti-ukazatel-staticky

Nové, inteligentní ukazatele rychlosti vozidel na komunikacích začali používat v Prachaticích. Při výběru nejvhodnějšího řešení upřednostnili snížení počtu dopravních nehod a prevenci před plněním městské pokladny.

„Dosavadní měřiče rychlosti zaznamenaly za letošní červenec jen na obchvatu města a před Základní školou ve Vodňanské ulici na 3 600 přestupků,“ uvádí Milan Batysta, vedoucí odboru kanceláře starosty Prachatic.

V záznamech je podle něj i přes třicet vozidel, kterým radary naměřily více než devadesátikilometrovou rychlost. „Najdou se ovšem i nepoučitelní, které radar změří i několikrát do měsíce,“ doplňuje Batysta.

Přečtěte si také:  První výsledky letošního policejního Speed Marathonu. Někteří řidiči byli jako utržení ze řetězu

Systém, který městu v červnu letošního roku dodala firma Gemos dopravní systémy a.s. z pražských Satalic, neukázněné řidiče nejprve vychovává, pak teprve trestá.

Díky komunikaci přes grafický zobrazovač je motorista informován o své rychlosti ve sledovaném úseku 70 až 100 metrů před radarem s kamerou. Pokud nezpomalí, rozsvítí se na displeji nápis ZPOMALTE! nebo POZOR DĚTI!, a poté, pokud není rychlost odpovídající předpisům, zobrazí řidiči registrační značku jeho vozidla. Jestliže ani tehdy neuposlechne a jede rychleji, 23 metrů před sloupkem kamery se připojí represivní část okamžitého měřiče rychlosti, který vygeneruje přestupek. Ten je následně odeslán na městskou policii města Prachatice k vyhodnocení. 

„Z letošních červencových statistik v jediné prachatické ulici, kde je instalován jeden z našich inteligentních ukazatelů, vyplývá, že bylo napočítáno 165 přestupků s rychlostí nad 58 kilometrů v hodině. Kolem projelo 97 239 vozidel, účinnost zpomalení je 99,83 %,“ vypočítává Michal Sedlák, místopředseda představenstva Gemosu.

V Praze se objevují kamery hlídající autobusový pruh. První jsou na Evropské ulici

Jeho firma začínala v 90. letech instalací a údržbou řídicích systémů pro jadernou elektrárnu Temelín. V roce 2006 ve spolupráci s dopravní policií v centru Prahy se podíleli na vývoji technologii pro detekci jízdy na červenou a úsekové měření rychlosti, včetně vývoje dopravně správní agendy pro PČR, která sloužila pro zpracování přestupků s těchto represivních zařízení.

„Města dříve používala různé atrapy, zpomalovací retardéry, jednoduché radary, rychlostní semafory, ale stále to nestačilo. Tak jsme vymysleli, že k obyčejným ukazatelům rychlosti přidáme ještě zobrazování registrační značky. A najednou se rušné ulice zklidňují,“ popisuje Sedlák.

Přečtěte si také:  Na rakouských dálnicích dávejte pozor na omezení rychlosti s dodatkem 'IG-L'. Pokuty jsou i 2x tak vysoké

„Jsme přesvědčeni, že prevence je proti neukázněným řidičům nejúčinnější,“ zdůrazňuje. „Naše zařízení měří účinnost samo sobě a je velmi efektivní, jak dokazují statistiky z Prachatic. V účinnosti je toto zařízení dokonce před úsekovým měřičem rychlosti, a přitom pro ně není prioritou pokuta, ale zklidnění dopravy v dané lokalitě cestou prevence. Navíc umí sledovat zákazy vjezdu pro nákladní vozidla, počítat volná parkovací místa, sledovat telefonování za jízdy, vychovávat řidiče na železničních přejezdech a případně dokumentovat jejich přestupky, hlásit teplotu na vozovce a hrozící námrazy a všechny informace vyhodnocovat v komplexní 24hodinový dopravní průzkum, který je volně dostupný na veřejných portálech,“ doplňuje Michal Sedlák. 

Technologie podle něj umí také automaticky strukturovat informace pro studie průjezdu vozidel aglomerací pro potřeby dopravního inženýrství a měřit dojezdové časy pro potřeby informování řidičů o aktuální dopravní situaci.