Všechny členské státy Evropské unie měly v březnu zavést jednodenní dálniční známku. V České republice se nám to povedlo a už si ji můžeme koupit, ale na Slovensku se to nepovedlo. Tamní ministerstvo dopravy informovalo o tom, že to o několik měsíců nestihlo.
Jednodenní dálniční známka pochází od Evropské unie. Ta ji chce napříč svými členskými zeměmi, které mají zpoplatněné dálnice, takže třeba Německa nebo zemí s mýtným se netýká. Současně s tím stanovila její ceny, ale i ceny těch ostatních. Ty se odvíjejí od ceny ročních dálničních známek, které si každá země stanovuje podle sebe. EU předepisuje, že cena měsíční dálniční známky musí být maximálně 19 % z ceny té roční, desetidenní může stát maximálně 12 % ceny roční a denní se musí vejít do 9 % ceny roční známky.
V České republice se proto ceny dálničních známek letos měnily. Zatímco roční podražila, tak měsíční i desetidenní kvůli tomuto předpisu zlevnily. Za roční dálniční známku dnes zaplatíme 2300 Kč, za měsíční 430 Kč (původně 440 Kč), za desetidenní 270 Kč (původně 310 Kč) a jednodenní vyjde na 200 Kč. Mimochodem, jednodenní dálniční známka ale není tak úplně jednodenní…
Nová jednodenní dálniční známka může platit třeba jen 10 minut. Dejte na to pozor
Jednodenní známka měla být v členských státech EU zavedena do 25. března 2024, ale u našich východních sousedů to nedokážou splnit. Podle webu auto.pravda.sk zaslalo slovenské ministerstvo dopravy médiím informaci, v níž se píše: „Rádi bychom vás informovali o tom, že zavedení jednodenní dálniční známky se odkládá. Důvodem je, že legislativní proces ještě není ukončený. Zavedení jednodenní dálniční známky očekáváme v druhé polovině roku.“