Cesta na dovolenou k moři bývala plná kolon a čekání. Stálo se na hranicích a pak i na mýtných bránách. Obojí by mělo zmizet. Hraničními přechody se už teď jen projíždí a podobné to má být brzy i u mýtných bran. Chorvatsko totiž bude mýto vybírat jinak, přesto se bude dále platit podle ujeté vzdálenosti za každý kilometr.
Aktuálně to na chorvatských dálnicích funguje tak, že si na mýtné bráně vezmete lístek, pak jedete po dálnici a na sjezdu vás čeká další mýtná brána, kde za ujeté kilometry budete muset zaplatit. A právě na vjezdu i výjezdu často vznikají – zejména v turistické sezóně – kolony. Auto tam totiž pokaždé musí zastavit. Jde to i jinak (pomocí krabičky ENC), ale turisté zpravidla zastavují a platí kartou nebo v hotovosti.
Už v roce 2024 by ale Chorvatsko mělo zprovoznit nový systém. Mýtné brány by měly zmizet, přestože platba za každý ujetý kilometr by měla zůstat. V dubnu totiž Chorvatsko vyhlásilo tender na dodavatele nového elektronického mýtného systému s předpokládanou hodnotou 100 milionů eur. Nepůjde tedy o paušální platbu v podobě dálničních známek, ale bude se platit bezdotekově a bezhotovostně za reálně ujetou vzdálenost po dálnicích. Další podrobnosti ovšem Chorvaté – vzhledem k neukončenému výběrovému řízení – zveřejnit nemohou.
Chystáte se do Chorvatska? Dejte pozor na dopravní přestupky, pokuty by vás mohly zruinovat
Mělo by ovšem jít o kombinaci současného ENC – které je jednoduše přednabitou krabičkou za čelním sklem, z něhož se peníze automaticky strhávají – a nového systému podle registrační značky. Nový systém by měl automaticky vést účet na registrační značku auta, který by si měl řidič dobít, a peníze za průjezd dálnice by se z něj automaticky odečítaly. Na rozdíl od ENC ovšem nepůjde nový systém přehazovat mezi auty, takže dobíjet se bude muset každý účet s každou registrační značkou zvlášť. Aby to nešlo jen tak obejít a řidiči si nepřehazovali registrační značky z jednoho auta na druhé, budou mít kamery speciální software. Ten bude registroval nejen registrační značku, ale i barvu vozidla, jeho velikost i profil.
Vítěz výběrového řízení by měl být znám ve třetím čtvrtletí letošního roku. Spuštění ostrého provozu je pak v plánu v průběhu roku 2024.
To jsem zvedav, jak se to popere s nasimi znackami na preni, ktere se mezi auty prehazuji…
Platím kartou, zpoždění nebylo nikdy větší než 2 – 3 minuty oproti ENC.
používáme ENC a není to bez chyb, v podstatě se vždy obáváme, zda zafunguje…
ENC jsem koupil(dostal) hned první sezónu fungování a fungoval bez problémů několik sezón a to sem ho půjčoval známým až zdechła baterka a přestal jsem do Chorvatska jezdit 😁
Řidiči nepřehazovalY ?
Jasně, že ne. Díky za upozornění, opraveno.