V České republice chybí až 20 tisíc řidičů kamionů. Ještě pár let nazpět to bylo o čtvrtinu méně a už tehdy byl tento stav kritický. Se stárnutím populace a odchodem pracovníků do důchodu dochází k rychlému úbytku pracovních sil, pro mladou generaci však celé dny na cestách nejsou atraktivní. Zaměstnávání brigádníků či cizinců komplikuje česká legislativa. Situace s nedostatkem profesionálních řidičů se přitom napříč Evropou příliš neliší.
Stres, fyzická náročnost, špatné sociální podmínky. Nedostatečné finanční ohodnocení a proti tomu velké náklady na získání oprávnění. To jsou faktory, které v posledních 10 letech zapříčiňují prudký nárůst nezájmu o povolání řidiče kamionu. Ročně jich z oboru odejde na 8 tisíc, nastoupí však pouze 5 tisíc.
Pro současnou mladou generaci je zásadní work-life balance
Mladé lidi zásadně odrazují dlouhé hodiny i dny na cestách mimo domov, které se špatně kloubí s rodinným životem. „Společnost prošla v posledních dvou dekádách zásadními změnami v životním stylu a pracovních návycích. Lidé dnes hledají více než jen stabilní zaměstnání. Hledají možnost, jak sladit pracovní a osobní život a jak se profesně rozvíjet. Tyto preference často vedou k odmítání pracovních nabídek, které vyžadují dlouhé hodiny strávené mimo domov,“ říká Tomáš Bicera, ředitel ISD ČESMAD Bohemia.
Profese řidiče, zejména co se týče dlouhých turnusů, často flexibilitu ani možnosti seberealizace a růstu nenabízí. Právě to jsou ale klíčové požadavky takzvané generace Z, jejíž zástupci se v současnosti realizují na svých prvních pracovních pozicích na plný úvazek. Uvědomují si, že výkon práce nemusí být vázán na kancelář a preferují možnost skloubit pracovní a osobní život. Práci řidiče nákladního vozu proto nevyhledávají. A pracovní trh je jim ve výběru povolání podle jejich preferencí nakloněn. Podíl nezaměstnaných činil na konci června 3,6 procenta. „Nezaměstnanost v Česku stále zůstává velmi nízká, dokonce opět nejnižší v celé EU,“ uvádí ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka. A tak zatímco ještě v roce 2012 hledali v důsledku hospodářské krize práci stovky řidičů, dnes je situace dramaticky odlišná.
Řidičky trápí bezpečnost na cestách i genderové předsudky
Nízký zájem o povolání řidiče kamionů ovšem není definován jen příslušností k určité generaci. Ženy se do práce v tomto oboru příliš nehrnou bez ohledu na věk. Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) uvádí, že podíl žen mezi řidiči nákladních automobilů v EU tvoří pouze 4 procenta.
Hlavními překážkami jsou špatné pracovní podmínky a bezpečnost, nedostatečná infrastruktura a dlouhé doby mimo domov. Ženy čelí také genderovým stereotypům a diskriminačním zákonům. Nejen řidičky pak postrádají bezpečná místa k odpočinku, na parkovištích i místech vykládek, kde si mohou dát pauzu, uvádí server TruckJobs.cz. Přitom právě zaměstnávání žen je další z možností, jak nedostatek profesionálních řidičů řešit.
Brigádníci problém nevyřeší
Že odvětví silniční dopravy trpí trvalým nedostatkem kvalitních řidičů, je extrémně znát zejména v letních měsících, kdy si někteří řidiči vybírají dovolenou a dopravci často nejsou schopni plně uspokojovat poptávku. Najímání sezónních pracovníků, jako je tomu v případě nedostatku pracovní síly u řady jiných oborů, není podle odborníků efektivním řešením. Než člověk usedne za volant kamionu, musí splnit řadu podmínek.
Základem je vlastnictví příslušného řidičského oprávnění, v případě kamionů se jedná o C+E pro řízení nákladních vozidel s přívěsem nebo návěsem. To lze ale získat až od 21 let, a to pouze s předchozími skupinami B a C. „Sezónní brigádníci přitom disponují zpravidla maximálně prvním zmíněným, případné rozšíření je pak otázkou absolvování autoškoly, což může trvat i celé měsíce. Řidičský průkaz je navíc záležitostí dosti finančně nákladnou na to, aby si jej někdo pořídil jen pro občasný přivýdělek,“ komentuje Ondřej Stöhr, jednatel společnosti CONTI-RSC, největšího silo cisternového dopravce v Česku.
Kromě řidičáku potřebuje řidič nákladního vozu profesní průkaz a lékařské potvrzení zdravotní způsobilosti. „V případě, že řidič ovládá vůz nad 7,5 tuny, potřebuje navíc psychotesty. Speciální proškolení v bezpečnosti pak mají ti, kteří přepravují nebezpečný náklad. To je spousta zákonných požadavků na to, aby člověk mohl vykonávat tuto práci. Pomíjím pak psychickou i fyzickou odolnost, smysl pro odpovědnost, trpělivost a další vlastnosti, které práce kamioňáka vyžaduje,“ doplňuje Stöhr. Jak vyplývá z aktuálního průzkumu portálu Truckjobs.cz, 24 procent dopravců přitom uvádí, že právě současné nastavení vstupních školení vytváří zbytečné bariéry pro nové uchazeče.
Situace je kritická napříč Evropou
Dalším řešením nedostatku řidičů by mohlo být zjednodušení procesu zaměstnávání zahraničních pracovníků na řidičské pozice. Z výsledků výzkumu IRU z roku 2023 vyplývá, že v Česku je pouhých 12 procent řidičů cizinců, kdežto v zemích Evropské unie se podíl pohybuje průměrně okolo 37 procent. „Důvodem nízkého zastoupení zahraničních řidičů v tuzemsku je nepříznivá situace v oblasti získávání pracovních a pobytových povolení cizinců. V současné době trvá proces zaměstnání cizince řádově čtyři až osm měsíců,“ vysvětluje Ondřej Stöhr. V zahraničí, například v Polsku, je přitom možné stejného zahraničního pracovníka zaměstnat v řádu týdnů.
Ani to se však nezdá být univerzálním řešením nastalé krize. Nedostatek řidičů kamionů je celoevropským problémem, již zmíněné Polsko postrádá dokonce 150 tisíc profesionálních řidičů nákladních vozů a autobusů. V Německu aktuálně chybí na 70 tisíc řidičů kamionů, Slovensko se potýká s přibližně 8 tisíci neobsazených míst. Absence pracovních sil v tomto oboru se ovšem dotýká nejen logistiky, ale i širší ekonomiky, jelikož ovlivňuje dodavatelské řetězce a dostupnost zboží.
To že chybí řidiči kategorie C-E se dalo s postupujícím časem snadno očekávat, protože organizace „SVAZARM“, kdo ji pamatuje a než byla zrušena, chrlila každých půl roku a to za státní peníze stovky nových, mladých řidičů skupiny „C“ jako případné řidiče pro armádu. Kdo z nich byl zaměstnán v ČSAD a zůstal u volantu, tak se ze začátku musel zaškolit pod dohledem zkušeného řidiče, než mohl jezdit samostatně. Dnešní doba jasně ukazuje, že současné starší řidiče, kteří odchází do důchodu nemá kdo nahradit, protože generace řidičů, která prošla Svazarmem už pomalu končí s řízením vozidel.
Jezdím také s kamionem. Už jsem také starší ročník a musím říct, že toho také začínám mít plné zuby,i když řízení kamionu miluju a s prací jsem se prakticky oženil s moje žena je „jen milenka“. S podmínkami (chování šéfů,plat, nahlížení společnosti na řidiče, sociální zázemí a pod.) je to čím dál horší. Denně odpracuji minimálně 13 hodin „výkonu“ (zatím co jinde je to 8.5 hod. Práce po nocích a víkendech Plat odpracovaným hodinám naprosto neodpovídá. K tomu si můžete připočíst „hon Policejních složek“v ČR i v zahraničí na řidiče a možnost pokutováni jakéhokoli porušení tzv. „Aetru“ klidně i měsíc zpětně,i když v celé Evropě chybí místa na parkování a odpočinek, Když to dáte vše dohromady, nedivím se, že řidičů ubývá a mladí se nehrnou.
A bude hůř spousta jich odchází do důchodu a další přemýšlíme jakou to má cenu za tyhle podmínky 🤔
Dokud nebude práce řidiče kamionu na ůrovni před rokem 89 nic se nezmení.Plat je o ničem,chování ostatních lidí je naprostá katastrofa.Všude jen omezující nařízení,zákazy,příkazy a další.Jen nesmyslný zakaz v pátek o prázdninách.Řidič nesmí za rodinou vždyt ten povl na silnici překáží když ostatní musí na chaloupku na volný vikend.
Přesně tak zrovna jako pojistka na „blbost“ v Německu vůbec nechápou co to je pojištění má firma a tím to hasne . V Česku firma dostane škodu zaplacenou od pojišťovny a ještě si ji nechá zaplatit z pojištění který musí mít založený řidič.
Jezdím 29 let z toho 7 let v Německu. Jen lituji toho že jsem neodešel dříve. Důvodů je hned několik. Minimální mzda + diety. Pokud se vám něco stane a budete třeba 3 měsíce marodit ( což mě se stalo) dostanete almužnu z které zaplatíte sotva nájem a poplatky. To samé je dovolená. Chování řeznického psa dispečerů i majitelů doprav. Oprava počká neotravuj vždyť to je v pohodě ještě to otoč. Dovolenou ti teď nedám máme hodně práce až bude práce míň třeba v únoru. Jé ono to nevyšlo tak si to přehoď na jindy. Kup si boty ale víc jak 500 ti nedám atd. Neříkám že všichni dopravci jsou takový ale asi tak 75% bohužel jsou. Až začnou dopravci platit ( pořádný zaklad a diety) změní své chování pak můžu začít uvažovat o návratu k českému dopravci (nevidím ani náznakem že by se něco začalo měnit k lepšímu). Kdyby polovička Čechů kteří pracují v zahraničí se vrátila tak problém by byl z větší části vyřešen. Jediný kdo to bude chroupat (plat , chování dopravců) jsou řidiči z dálného východu. 😪😪
Začinal jsem v 21 letech po vojně se sklapěčem Škoda RT 706 SLÁPĚČ.Měsíěně 10000tisic km 14 let.Potom jsem odešel do ČSAD na Autobus.Autobus to byl životni omyl to vas musí bavit.Skončil jsem po 4 letech a nastoupil na kamion TIR 22 LET PO evrope.Odešel jsem do duchodu a sel jsem na dodavku a jezdil po evrope 12 let.Dnes to většinou neche nikdo dělat protože jste tyden pryč.Když se vstoupilo do EU tak jsem jezdil 8 tydení turnusy a tyden volno a znovu na 8 tydnu ven.
V roce2003-2006 jsem jezdil unii a plat vcetne diet byl 48000kč.Je me 79 let a mam se vsim co jsem jezdil 6 000000km.
Ať se nediví, vždyť ve většině je základní plat řidiče na MKD cca 22 tisíc a vše se dohání dietama. Já už jezdím vnitro, každý den doma a základ mám 38 tisic plus hodiny přesčas
Tak buďme rádi ,že ty řidiči nejsou kde by všichni parkovali ,když teď není kde zaparkovat kamion .
Všechno keci!!!!! Plat řidiče kamionu 50 000 včetně diet at si strčí majitel víte kam!!!!Skladník někde bere 40 000 a je doma každej den.Ja jezdím vnitro a na plat si nestěžují!!!!
Dělám ve skladu skla, dvanáctky, krátký,dlouhý denně doma, půl směny se někde valím a mám v průměru 50000 čistého.Opravdu je to tak.Za práci řidiče kamionu si představuji minimálně 80000 základ na smlouvu,plus diety a veškeré příplatky, mělo by to být měsíčně minimálně 100000 čistého za maximálně 200 hodin jízdy.Ať se nediví, že nejsou lidi, dávno to není lukrativní job.