koncept-toyota-lq- (1)

V době krize okolo šíření koronaviru se firmy snaží častěji přicházet s inovativními technologiemi. Například lehké materiály jako rostlinná vlákna budou hrát významnější roli v automobilových konstrukcích. Přispívají totiž ke snížení hmotnosti, což pomáhá autům k lepším jízdním vlastnostem a zvyšuje jejich dojezd. Jednou z využívaných rostlin je ibišek konopovitý.

Jedním z příkladů využití je například kompozit obsahující rostlinné vlákno použitý v koncepční Toyotě LQ. Dalším z nich je uhlíkové vlákno, lehké a přitom odolné. To má ale dvě vady, a to vysokou cenu a pracnost výroby. Ale ne vše, co je lehké, musí být drahé. Hledáme-li způsoby, jak snížit hmotnost, nemusíme z těchto materiálů stavět hned celé auto.

Elektrifikovaná Toyota LQ má část čalounění na vnitřní straně dveří vyrobenou z nového materiálu, jenž vytvořila Toyota společně s německou firmou Covestro.

koncept-toyota-lq- (2)

Kompozit představuje kombinaci dvousložkové polyuretanové pěny a tropické rostliny ibišek konopovitý, kterou Toyota již 20 let využívá k výrobě lehkých a pevných kompozitů příznivých pro životní prostředí.

Ibišek je rychle rostoucí rostlina účinně pohlcující oxid uhličitý z atmosféry. Pochází z Afriky, ale pěstuje se v tropickém pásmu celé zeměkoule, včetně Spojených států, Japonska, Číny, Indie, Jihovýchodní Asie a Brazílie.

Kenaf, jak se vlákno ibišku konopovitého označuje, stále častěji přitahuje pozornost automobilového průmyslu jako cenově dostupný materiál s velmi dobrými mechanickými vlastnostmi.

koncept-toyota-lq- (3)

O 30 procent lehčí než tradiční materiál

Díky nízké hmotnosti materiálu s obsahem kenafu jsou obložení dveří Toyoty LQ o 30 procent lehčí než díly vyrobené z tradičních materiálů. Kompozity z polyuretanové pěny vyztužené kenafem mají velmi nízkou hustotu, méně než 1 kg/m², a současně se vyznačují značnou odolností. Takovouto látku lze samozřejmě použít v každém autě, nejen ve futuristickém, elektřinou napájeném konceptu.

Toyota Boshoku zahájila výzkum využití rostlin v hmotách na začátku devadesátých let. Firmu motivovala zejména snaha o to, aby byly automobily příznivější pro životní prostředí. V této roli se osvědčil nejlépe právě ibišek konopovitý, čili kenaf, dříve využívaný především v textilním průmyslu.

Firma aktuálně pracuje na výstavbě kompletního procesu výroby tohoto materiálu, který našel využití v Toyotě LQ. Finální produkt má mít podobu plátů, z nichž se budou formovat komponenty do automobilů.

Přečtěte si také:  Berlínská policie jezdí vodíkovou Toyotou Mirai
ibisek-konopovity
Ibišek konopovitý