Před třemi lety začal platit velmi zvláštní zákon z pera ministerstva dopravy, který měl za úkol „vyčistit“ registr vozidel od těch, která nemají jasného vlastníka. Nejčastěji šlo o tzv. polopřevody, které měly být vyřešeny do 1. 7. 2015. Pokud se tak nestalo, auto papírově přestalo existovat, přišlo o registrační značky a nesmělo tak vyjet na silnice.
Úřadující ministr dopravy Dan Ťok ve své době tvrdil, že jedině takto je možné udělat pořádek v registru vozidel. Ačkoliv se už v té době ozývala řada odborníků s tím, že není dobré, aby auta zanikla a už je nešlo nijak zpětně přihlásit, ačkoliv fyzicky existují, nebral ministr tehdy zřetel. Celá věc byla navíc okořeněna faktem, že ti, kteří nestihli svá auta včas řádně přihlásit, sice přišli o značky, ale dál museli platit povinné ručení. A to až do doby, než auto legálně zlikvidují.
Jakkoliv z registru podle ministra zmizelo opravdu velké množství aut, která tam byla řadu let zapomenuta, celý zákon má ještě druhou stranu. Tou je fakt, že jsou lidé, kteří i kdyby moc chtěli, tak v řádné době auto přihlásit nemohli. Důvodem bylo například probíhající dědické řízení, kdy jeho účastníci k majetku nemohli. Ústavní soud proto v těchto dnech zjišťuje, jestli by nebylo dobré tento zákon změnit či zcela zrušit. Informaci přinesla Česká televize.
Na soud i ombudsmanku se obrátily desítky lidí, kterým zákon připadá velmi tvrdý. Přišli kvůli němu o majetek a nemají jedinou možnost, jak se k němu dostat zpět. A to je ve své podstatě protiústavní. Proto se soud tímto začal zabývat a vyžádal stanoviska sněmovny, Senátu, vlády, ombudsmanky i ministerstva dopravy. Podle dostupných informací ale ministr Ťok vládě doporučil, aby k případnému návrhu na zrušení zákona zaujala negativní stanovisko.