zeleznicni-prejezd-policie

Umíte správně jezdit přes železniční přejezd? Kdo ne, toho to vyjde hodně draho a nejen finančně

Autor: Anina Russová - Zdroj a foto: Policie ČR - 6. 10. 2024


Pouštět se do strkanice s něčím, co má vysokou rychlost a spoustu tun k tomu, je na první pohled hloupost. Jenomže to každoročně stovky řidičů na železničních přejezdech zkusí. Souboj auta s vlakem přitom nikdy neskončí dobře. Vysoká pokuta a několik trestných bodů je přitom to nejmenší. Takové nehody často končí bohužel i tragicky.

Hlavně respektovat zákon a varování

Na železničním přejezdu, ale i v jeho blízkosti je potřeba si počínat velmi opatrně. Vždy mějte na paměti, že vlaková souprava nedokáže okamžitě zastavit a její brzdná dráha se může počítat až na stovky metrů, a to i při relativně nízké rychlosti. To znamená, že je nezbytné se vždy důkladně přesvědčit, že na přejezd můžete vjet. I přestože svítí bílé světlo nebo neblikají ta červená. A samozřejmě i tehdy, pokud jsou závory nahoře.

„Zákon o provozu na pozemních komunikacích nám jasně říká, že vozidla se před železničním přejezdem řadí za sebou v pořadí, ve kterém k němu přijela. Ve vzdálenosti 50 metrů před železničním přejezdem a při jeho přejíždění smí řidič jet rychlostí nejvýše 30 kilometrů v hodině. Svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, smí 50 metrů před železničním přejezdem a při jeho přejíždění jet rychlostí nejvýše 50 kilometrů v hodině. Při přejíždění železničního přejezdu nesmí řidič zbytečně prodlužovat dobu jeho přejíždění,“ radí vrchní policejní inspektor David Linhart.

Tohle dělá na železničním přejezdu špatně skoro každý. Otravuje tím ostatní a koleduje si o pokutu

Standardně nikdy nesmíte na přejezd vjet ve chvíli, kdy je dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, nebo je-li dávána výstraha přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku přejezdového zabezpečovacího zařízení, nebo sklápějí-li se, jsou-li sklopeny, nebo zdvihají-li se závory. Existuje jediná výjimka. I v těchto situacích na přejezd můžete vjet pouze v situaci, kdy vám to před přejezdem povolil zaměstnanec drah, typicky v případě poruchy závor nebo světelné signalizace.

„Při jízdě přes železniční přejezd musí řidič dodržovat i další pravidla silničního provozu. Na železničním přejezdu nesmí předjíždět další vozidla, otáčet se a couvat. Na železničním přejezdu a ve vzdálenosti 15 metrů před ním a za ním nesmí zastavit a stát. Řidič nesmí užít dálková světla, mohl-li by být oslněn strojvedoucí vlaku nebo řidič protijedoucího vozidla. Při zastavení vozidla před železničním přejezdem nesmí řidič užít ani potkávací světla, pokud by jimi mohl oslnit řidiče vozidla v protisměru,“ upozornil David Linhart.

Upozorňujeme, že od letošního roku pokuty za porušení zákazu vjezdu na přejezd výrazně zpřísnili. Nově tak na místě můžete dostat pokutu v rozmezí od 4500 Kč do 5500 Kč. Ve správním řízení pak od 7000 Kč do 25 000 Kč a šest trestných bodů.

A co v případě, kdy na přejezd vjedete a závory začnou padat? Hlavně nikdy nezůstávejte stát na kolejích. Závory nejsou nijak pevné, dají se buď projet, nebo můžete požádat, aby je třeba spolujezdec nebo kdokoliv jiný zvedl. Jsou velmi lehké, zvládne to i žena. Za každých okolností se snažte z kolejí dostat pryč. Pokud ale došlo k poruše, nezůstávejte v autě a okamžitě volejte policii. Na každém železničním přejezdu je jeho číslo, které je nutné operátorovi nahlásit.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru