Pouštět se do strkanice s něčím, co má vysokou rychlost a spoustu tun k tomu, je na první pohled hloupost. Jenomže to každoročně stovky řidičů na železničních přejezdech zkusí. Souboj auta s vlakem přitom nikdy neskončí dobře. Vysoká pokuta a několik trestných bodů je přitom to nejmenší. Takové nehody často končí bohužel i tragicky.
Hlavně respektovat zákon a varování
Na železničním přejezdu, ale i v jeho blízkosti je potřeba si počínat velmi opatrně. Vždy mějte na paměti, že vlaková souprava nedokáže okamžitě zastavit a její brzdná dráha se může počítat až na stovky metrů, a to i při relativně nízké rychlosti. To znamená, že je nezbytné se vždy důkladně přesvědčit, že na přejezd můžete vjet. I přestože svítí bílé světlo nebo neblikají ta červená. A samozřejmě i tehdy, pokud jsou závory nahoře.
„Zákon o provozu na pozemních komunikacích nám jasně říká, že vozidla se před železničním přejezdem řadí za sebou v pořadí, ve kterém k němu přijela. Ve vzdálenosti 50 metrů před železničním přejezdem a při jeho přejíždění smí řidič jet rychlostí nejvýše 30 kilometrů v hodině. Svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, smí 50 metrů před železničním přejezdem a při jeho přejíždění jet rychlostí nejvýše 50 kilometrů v hodině. Při přejíždění železničního přejezdu nesmí řidič zbytečně prodlužovat dobu jeho přejíždění,“ radí vrchní policejní inspektor David Linhart.
Tohle dělá na železničním přejezdu špatně skoro každý. Otravuje tím ostatní a koleduje si o pokutu
Standardně nikdy nesmíte na přejezd vjet ve chvíli, kdy je dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, nebo je-li dávána výstraha přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku přejezdového zabezpečovacího zařízení, nebo sklápějí-li se, jsou-li sklopeny, nebo zdvihají-li se závory. Existuje jediná výjimka. I v těchto situacích na přejezd můžete vjet pouze v situaci, kdy vám to před přejezdem povolil zaměstnanec drah, typicky v případě poruchy závor nebo světelné signalizace.
„Při jízdě přes železniční přejezd musí řidič dodržovat i další pravidla silničního provozu. Na železničním přejezdu nesmí předjíždět další vozidla, otáčet se a couvat. Na železničním přejezdu a ve vzdálenosti 15 metrů před ním a za ním nesmí zastavit a stát. Řidič nesmí užít dálková světla, mohl-li by být oslněn strojvedoucí vlaku nebo řidič protijedoucího vozidla. Při zastavení vozidla před železničním přejezdem nesmí řidič užít ani potkávací světla, pokud by jimi mohl oslnit řidiče vozidla v protisměru,“ upozornil David Linhart.
Upozorňujeme, že od letošního roku pokuty za porušení zákazu vjezdu na přejezd výrazně zpřísnili. Nově tak na místě můžete dostat pokutu v rozmezí od 4500 Kč do 5500 Kč. Ve správním řízení pak od 7000 Kč do 25 000 Kč a šest trestných bodů.
A co v případě, kdy na přejezd vjedete a závory začnou padat? Hlavně nikdy nezůstávejte stát na kolejích. Závory nejsou nijak pevné, dají se buď projet, nebo můžete požádat, aby je třeba spolujezdec nebo kdokoliv jiný zvedl. Jsou velmi lehké, zvládne to i žena. Za každých okolností se snažte z kolejí dostat pryč. Pokud ale došlo k poruše, nezůstávejte v autě a okamžitě volejte policii. Na každém železničním přejezdu je jeho číslo, které je nutné operátorovi nahlásit.
No, u většiny našich přejezdů je rychlost vyšší 50km/h krajně nebezpečná pro dopravní prostředek, s kterým jedete, nebo pro Vás… Mě už se párkrát na motorce stalo, že i v 50 mě to doslova vykoplo do luftu (klukům na kroskách to neva, mě to u 300kg hrocha docela znervózní…).
Jet přes přejezd až 50 km/ hod, když svítí bílé světlo. To si někdo ldělá legraci. Při této rychlosti bych už auto na našich přejezdech dávno odepsal.
Tak, tak. Mnohé z nich i po opravách připomínají spíše skokanský můstek než cokoliv jiného.
No nevim. Ja mam fungujici podvozek a nemam problem vetsinu prejezdu prejet padesatkou.
Co je to zase za nadpis, o jakém umění řidiče tady píšete ? To, že se na přejez kde bliká červené světlo nesmí vjíždět, ani jinak vstupovat ví i ti, kteří řidičský průkaz nemají. Tak hloupý kromě sebevrahů a blbců nikdo asi nebude. No a ten kdo přes naše železniční přejezdy již nějakou tu dobu jezdí k omezení rychlosti žádnou vyhlášku nepotřebuje, toho jejich „kvalita“ a někde i „super kvalita“ dovede rychle ke střízlivosti a včasnému sešlápnutí brzdy, aby nerozbil auto. I když je dnes již hodně přejezdů opravených, každý normální řidič pře nimi zpomalí.
Mně se na jednom přejezdu bez závor stalo, že při blikajícín bílém světle mně málem sejmul nákladní vlak. Chyběla sekunda a vlak by mně sešrotoval. Kdyby mě ten vlak sejmul a já neměl palubní kameru, tak bych byl vinen já. Drážní inspekce by prostě vydala zprávu, že zabezpečení přejezdu bylo plně funkční a nikdo by se se mnou nemazlil. Drážní úřad totiž nikdy nepřizná, že zabezpečovací zařízení bylo v poruše aby dráhy nemusely platit odškodné. Tedy pokud nemáte v rukou videozáznam. Jinak vám ani svědek nepomůže.
V tom nemáš oravdu, skoro na všech přejezdech je tak zvaná černá skřínka a provozovatel drah je povinen záznam předat policii.
Mně se stalo v Holešově před pár lety, že když jsem se blížil k přejezdu, rozblikala se červená a za 2 vteřiny jel vlak.
Pane Antoníne. S tou kvalitou nepočítá tvůrce předpisu a jenom úplný ignorant to zkouší 50 km/hod. Pokud jde o jízdu nebo chůzi na červenou, tak Vás klidně ujišťuji, že takových tupých živočichů je naprostý dostatek. Stačí Zábřeh a přejezd směr Šumperk, na tř. Osvobození. Radost vidět na vlastní oči.
Hledám tu tř.osvoboditelů na mapách abych se mrknul jak to tam vypadá a žádná taková ulice v Zábřehu není… Nejmenovala se tak dříve a je to v paměti postaru nebo jde o jinou ulici…? Díky Milan
Když tedy každý ví, že se na přejezd, kde blikají červená světa, nesmí vjíždět, tak proč se tak stále děje?
Žeby proto, že nikdy nic není ideální a občas, ne stále, někdo udělá chybu ? Vy jste nikdy v životě neudělal nějakou chybu, jste ve všem stoprocentní, určitě.