Společnosti Toyota Motor Corporation (Toyota) a JapanTaxi Co., Ltd. (JapanTaxi) ve spolupráci s KDDI Corporation (KDDI) a Accenture vyvinuly podpůrný systém taxi dispečinku, který předpovídá poptávku po taxislužbách. Kombinuje data ze záznamů taxislužeb s demografickými předpověďmi na základě velkých dat s údaji o poloze ze smartphonů a dalšími informacemi o událostech. Firmy zahájily zkušební provoz systému v rámci metropolitní oblasti Tokia.

Systém využívající umělou inteligenci (AI) předpovídá počet obsazených vozů taxi v Tokiu na základě parametrů získávaných každých 30 minut z 500m sítě. Provozovatelé systému sbírají záznamy taxislužeb, demografické předpovědi a další informace s dopadem na poptávku, jako je například počasí, dostupnost služeb veřejné dopravy nebo pořádání velkých akcí pro veřejnost, a využívají modely učení systému umělé inteligence k předpovídání úrovně poptávky. Tento systém během testovacího provozu v Tokiu vykazoval vysokou míru přesnosti 94,1 %.

Od února 2018 provozují tento systém s vybranými vozy taxi Nihon Kotsu s využitím tabletů, na nichž je systém nainstalován. Mapa zobrazovaná na displeji tabletu ukazuje nejen předpovídaný počet obsazených vozů taxi, ale i aktuální počet neobsazených vozidel v okolí, což řidičům umožňuje přejet na jiné místo v zájmu co nejlepšího vyvážení nabídky a poptávky. Ve výsledku tak může oblasti s vyšší poptávkou a nedostatečnou nabídkou obsluhovat vyšší počet vozidel, čímž se zkracuje doba čekání zákazníků, zatímco míra obsazenosti vozidel taxi se díky optimálnímu odbavování zvyšuje. Řidiči kromě toho mohou pomocí tabletu získávat doplňkové informace v podobě tras s pravděpodobným výskytem zákazníků, a to na základě poznatků zkušených řidičů.

Majitelé taxi používající uvedený systém v poloprovozním režimu zaznamenali v únoru 2018 průměrný meziměsíční nárůst tržeb o 20,4 %, tedy výrazně více, než činil celkový průměrný nárůst za uvedené období (9,4 %). Do zkušebního provozu systému se ještě během tohoto roku zapojí desítky dalších vozidel taxi.

Účastníci projektu mají v plánu zkoumat souvislosti mezi charakterem jízd podle záznamových a vysílacích zařízení Toyota TransLog (jejichž instalace do vozů taxi se bude průběžně rozšiřovat) a poptávkou po taxislužbách.

Role jednotlivých společností:

  • Toyota
    • Zpracovává a analyzuje shromažďovaná velká data na platformě služeb mobility (MSPF) a poskytuje společnosti JapanTaxi data pro predikci poptávky po službách taxi.
    • Shromažďuje data s dopadem na poptávku po taxislužbách, jako jsou například počasí, dostupnost služeb veřejné dopravy nebo pořádání velkých akcí pro veřejnost.
  • JapanTaxi
    • Vyvíjí aplikaci umožňující predikovat poptávku po taxislužbách a poskytovat tyto informace řidičům taxi.
    • Shromažďuje a zprostředkovává data ze záznamů taxislužeb, informace o poloze neobsazených vozů taxi a trasách s pravděpodobným výskytem zákazníků taxi dopravců.
  • KDDI
    • Vyvíjí technologii demografických předpovědí zohledňující toky lidí (osob v pohybu i v klidu) s vyžitím polohových velkých dat, která KDDI získává ze smartphonů, a takto získané předpovědi poskytuje ostatním.
  • Accenture
    • Společně s ostatními třemi firmami zapojenými do projektu definuje požadavky a vyvíjí analytický algoritmus na bázi umělé inteligence, tvořící klíčovou součást technologie předpovídání poptávky po taxislužbách.