Společnost Toyota Motor Corporation plánuje 15. prosince představit v Japonsku svůj zcela nový model „Mirai“ poháněný vodíkovými palivovými články (FCV). Vůz se bude nabízet v síti prodejců Toyota a Toyopet. V Evropě se tento model začne prodávat na vybraných trzích od září 2015.
Akio Toyoda nahlédl do budoucnosti, která nese jméno „Mirai“. Takto zní označení nového modelu Toyota na palivové články, jak odhalil prezident společnosti v internetovém videu zveřejněném ještě před oficiální premiérou tohoto vozu.
Mirai, což japonsky znamená budoucnost, představuje v automobilovém průmyslu určitý bod zlomu, neboť je příslibem světa nabízejícího všem lidem vyšší bezpečí, lepší životní prostředí a snazší život. Tento průlomový model disponuje jízdním dosahem běžného sedanu, lze jej natankovat za necelých pět minut a z jeho výfuku vycházejí pouze čisté vodní páry. Jak říká Akio Toyoda: „Je to vůz, kde můžete mít vše bez kompromisů.“
Mirai předznamenává novou éru automobilů. Mirai přináší špičkové ekologické parametry společně s pohodlím a potěšením z jízdy očekávaného od každého automobilu. Spaluje přitom vodík, jenž je důležitým budoucím zdrojem energie coby palivo sloužící k výrobě elektřiny.
Mirai staví na technologii palivových článků TFCS (Toyota Fuel Cell System), která kombinuje palivové články s hybridním pohonem. Její součástí je nová sada palivových článků FC Stack (vlastní technologie Toyoty) a vysokotlaké zásobníky na vodík. Soustava TFCS je energeticky hospodárnější než spalovací motory a za jízdy neprodukuje žádné emise CO2 ani jiné škodlivé látky. Řidiči mohou očekávat stejnou úroveň pohodlí jako u vozů se zážehovým motorem, včetně velkorysé dojezdové vzdálenosti a tankování vodíkového paliva během pouhých tří minut.
Mirai přináší vše, co se očekává od vozu příští generace: okamžitě rozpoznatelný design; radost za volantem pramenící ze špičkové stability a ovladatelnosti dané nízkým těžištěm; a dále tichý, ale současně i mohutný zátah zprostředkovaný elektromotorem.
Vodík umíme vyrábět z mnoha různých přírodních zdrojů i vedlejších produktů lidské činnosti, jako jsou např. odpadní kaly. Může se také získávat z vody za použití obnovitelných zdrojů, jako je např. energie ze slunce či větru. Po stlačení pak vodík vykazuje vyšší energetickou hustotu než baterie, poměrně snadno se ukládá i přepravuje, a tak je spojován s očekáváními ohledně budoucího využití při výrobě energie i širokého spektra dalších aplikací. Vozidla s palivovými články jsou schopna z vodíku generovat vlastní elektřinu, a tak se vodíková společnost může stát realitou. Můžeme tedy očekávat, že vodík dále přispěje k diverzifikaci energetických zdrojů.